Vilka språk krävs för att studera histoira?

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Vilka språk krävs för att studera histoira?

Inlägg av johane » 8 februari 2005, 12:13

Här är en fråga till er som studerat historia vid universitet en längre tid,

själv fallet måste man kunna svenska och engleksa väl, men måste man kunna tyska, franska eller något annat språk?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2005, 12:15

Nej, du behöver inte kunna nåt annat språk än engelska och svenska, du behöver inte ens kunna latin.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 8 februari 2005, 12:19

Det beror lite på vilken epok man har tänkt att fördjupa sig i. Kurslitteratur förekommer normalt främst på engelska (det mest grundläggande förstås på svenska) och man förutsätts kunna klara danska och norska också. Men när man väl kommer vidare och är inriktad på äldre historia kan f a latin vara mumma att kunna. Varken tyska eller franska skadar, beroende på epok. Men det finns inga formella krav - det handlar mer om Dina valmöjligheter.

Jag höll på med äldre historia (senmedeltid och vasatid) och klarade mig h o h med svenska och engelska. Lite knepigare var det att lära sig läsa svenska 1500-talshandskrifter, men det gick det också (kunskaperna falnar emellertid snabbt med tidsavståndet).

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2005, 12:38

Det som jag och Probstern skrev gäller i stort sett, det är ett plus om du kan nåt annat språk än svenska och engelska, men inget krav. Jag har läst historia, kan engelska och svenska, tyska är jag svag på, men det finns tyska historieböcker som är användbara i olika sammanhang. Dessutom har en del svenska författare som har skrivit på tyska, men det var längesen sist nu.

Stefan

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 8 februari 2005, 12:39

Skall du hålla på med svensk modernhistoria behöver du absolut inte kunna några andra språk än svenska och engelska (det senare behövs för läsning av texter om olika teoretiska skolor). Stora delar av det källmateriel som används är tryckt svenska (vilket kan vara nog så svårtolkat!).

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 februari 2005, 12:52

Min kurslitteratur är främst på svenska, endast specialområden (främst inom temakurserna) avhandlas på engelska

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2005, 12:55

Djinghis Khan skrev:Min kurslitteratur är främst på svenska, endast specialområden (främst inom temakurserna) avhandlas på engelska
Har du inte McKay?

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 februari 2005, 13:05

Jag vet inte riktigt om jag är så väldigt bra på svara på denna fråga men här i Finland krävs för utbildningen att man kan sitt modersmål (för mig är det självfallet svenska), om man skall arbete eller bo i Finland skall man kunna det andra inhemska språket (för mig då alltså finska), därtill ett främmande språk som man kan både skriftligt och muntligt (för mig är detta engelska) och ett som man kan skriftligt (för mig tyska). Detta ingår i humanistutbildningen. Som historiker måste man därtill välja ett språk till av dessa tyska, franska, ryska eller latin (jag väljer latin). Detta är alltså vad som skall ingå i utbildningen men därtill får man ju läsa vilka språk man vill.

Svenska är bra om man skall hålla på med svensk historia.
Engelska är bra om man skall hålla på med engelsk historia, läsa olika klassiska vetenskapliga verk (metoder, teorier....)
Tyska är bra om man skall hålla på med tysk historia, läsa olika vetenskapliga verk, forska i svensk-tyska relationer....
Franska är bra om man skall hålla på med att forska i tidigmodern tid (1600-tal, 1700-tal....)
Klassiskt latin är bra om man skall hålla på med medeltidsforskning eller antiken forskning

Har någon av er studerat italienska eller klassisk grekiska? När behöver man dessa språk? Är de viktiga om man skall hålla på med medeltidsforskning?

Sammanfattningsvis kan man kostatera att det beror helt på vad du skall hålla på med i historia (tidsmässigt och geografiskt...).

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 februari 2005, 13:07

Vad är McKay?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2005, 13:11

McKay är en av de författare som ligger bakom en stor bok under a-nivån i historia. Boken handlar om världshistoria från första början till slutet, Uppsala universitet har den, men det verkar inte vara så på de andra universiteten.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Vilka språk krävs för att studera histoira?

Inlägg av Hexmaster » 8 februari 2005, 13:16

Man kan också se det så här: Att studera historia är ett förträffligt tillfälle att lära sig språk. Grekiska har man sällan användning för annat än på semestern, latin i princip aldrig, men i rätt sammanhang blir de utan vidare naturliga följeslagare, så att säga. Eller, för att ta ett mer närliggande exempel, har du försökt att läsa på en runsten nångång?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 februari 2005, 13:16

Dum fråga kanske, men vad är a-nivån i historia?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2005, 13:20

Ralf Palmgren skrev:Dum fråga kanske, men vad är a-nivån i historia?
Jag kan förklara följande:

Den första nivån på varje ämne.

Historia A(a-nivån): Grundläggande, kronologisk och tentor.
Historia B: Metoduppgift, b-uppsats
Historia C: Vetenskapsteori och c-uppsats
Historia D: D-uppsats

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 februari 2005, 13:22

Vad i menar du riktigt med att klassiskt latin behövs i princip aldrig???? 8O

Jag har väldigt ofta stött på latinska texter. De är nog t.o.m. tämligen vanliga och därmed är det nästintill ett måste att kunna latin om man skall börja hålla på med vetenskaplig medeltidsforskning!

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 8 februari 2005, 13:26

Stefan Lundgren skrev:McKay är en av de författare som ligger bakom en stor bok under a-nivån i historia. Boken handlar om världshistoria från första början till slutet, Uppsala universitet har den, men det verkar inte vara så på de andra universiteten.

Stefan
På Södertörns högskola har man den också...

Skriv svar