Svear

Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Svear

Inlägg av Daniel L » 19 maj 2004, 15:36

Är det någon som vet vad ordet egentligen hänsyftar till, vad betyder det?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 19 maj 2004, 16:08

Jag skulle gissa på att det har med Svitjod att göra. Svitjod var ju det forntida namnet på de östskandinaviska vikingarnas land. Egentligen har jag för mig att det från början hette Svidjod. Kan det möjligen ha med svedjebruk att göra? :?

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 20 maj 2004, 16:28

Vad betyder egetligen svedjebruk?

/Max

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 20 maj 2004, 16:32

Svedjebruk = att man bränner ned en del skog/vildmark för att sedan odla jorden där, tack vare askan så är jorden näringsrik de första åren. Men efter några år så blir marken ofruktig och det blir svårt att odla där, då gör man om proceduren en bit bort.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Re: Svear

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 21:40

D. Löwenhamn skrev:Är det någon som vet vad ordet egentligen hänsyftar till, vad betyder det?

mvh/ Daniel
Du har kanske redan sett dessa länkar, men om inte:

http://susning.nu/Svear

och

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Svear

/A

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 21 maj 2004, 23:05

Susning ger bara hypoteser som svar. Tyvärr. Jag antar att namnets betydelse är okänt.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mr Firpo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mr Firpo » 22 maj 2004, 11:40

Frågan är om folk i Svealand/Uppland någonsin själva kallade sig för svear...Kommer inte ordet egentligen av "Svioner", ett folkslag i norra Europa som omtalades av Tacitus???

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 maj 2004, 07:49

Det finns många teorier.

Någon har sagt att det har med svin att göra.

Ingemar Nordgren menar att det är ett kultförbund med anknytning till sol och ljus. "Sve"-kombinationen verkar ha med värme och ljus att göra i flera indoeuropeiska språk. Ryssarna har t. ex. ordet svet för ljus. Dessutom vet vi att det förekom någon form av solkult i norden. Om så är fallet har folkslaget fått sitt namn för länge sedan och behållit namnet trots ändrade kultförhållanden.

En del har tänkt sig att det skulle syfta på ordet sven alltså yngling. Då kan man tänka sig att det kanske är något sorts krigarförbund. Om jag kommer ihåg rätt så finns det i gammalengelskan en "sve"-kombination för att beskriva krigare. Hm, men det är inte så mycket att bry sig om förstås eftersom det fanns en oherrans massa ord för krigare.

:-) Det är omöjligt att veta vad som är rätt. Vi får gissa och hoppas att vi tänker ungefär som de som levde då. Själv tycker jag att det där med sol, värme och fruktbarhet är en trevlig tanke, men det är nog inte mer rätt än något annat.

Mof

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 24 maj 2004, 18:32

Det troligaste är att ordet är en bildning till en IE pronominalstam *sw(e)i- i sanskrit svayám, lat. suus. Betydelsen av svear är då 'de egna' (eller snarare: 'de sina'), alltså en beteckning på den egna stammen i förhållande till de andra.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 24 maj 2004, 21:41

Intressanta teorier, kom gärna med mer. :)

mvh/ Daniel

Skriv svar