Kan du komma med siffror som stödjer det absurda du säger? Jag har tidigare varit mycket intresserad av Indianer och det du säger låter helt främmande. Att indianer var "barbariska" är helt fel. De hade känslor precis som alla andra och många stammar var fredliga. Det ädlaste för en indiankrigare var inte att döda en fiende utan att ta en "coup" (osäker på stavningen) vilket innebar att man berörde en fiende utan att skada honom. Indianerna levde i perfekt balans med naturen och sin omvärld.Och sedan är jag så urbota less på den här indianromantiken - "indianerna var ädla, de vita var dumma" etc etc... De flesta indianfolk var vad vi skulle säga väldigt "barbariska" och utrotade både varandra och nybyggare. När det gäller indiankrigen under 1800-talet slaktade olika indianstammar många fler av varandra än vad de vita gjorde! Dessutom slaktade de hämdlystna indianerna faktiskt fler nybyggare än vad soldaterna dödade indianer! Ja, de hade rätt att försvara sig men man ska inte säga att de var stackars oskyldiga "ädla vildar"...
antagligen kommer en viss herre svara på detta inlägg med att "motbevisa" mig med påhitad statistik, men jag bryr mig inte om honom...
Man visade respekt för sin livsmiljö och jagade bara så många bufflar man behövde. Till skillnad från buffeljägarna. När de vita kom levde 14 miljoner indianer på den nordamerikanska kontinenten (USA och Kanada). Nånstans i början på 1900 talet var de endast 250 000 kvar. De vitas intåg i Amerika var en katastrof för indianerna precis som det var för aborginerna eller maorierna. Det här är inte indianromantik utan enkla fakta. Däremot är det fel att belasta dagens amerikaner för det som hände. Arvsynd existerar inte som någon nämnde tidigare.