"Urtypiskt Svenskt" ex Husmanskost

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Ajminsko
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 maj 2006, 19:43
Ort: Helsingborg

"Urtypiskt Svenskt" ex Husmanskost

Inlägg av Ajminsko » 18 maj 2006, 19:44

Tjenare.
Har ett litet arbete var jag tänkt syna det "urtypiskt svenska" bla husmanskosten men även traditioner och liknande ,och försöka hitta deras ursprung om man säger så.
Oftast visar det ju sig att en hel del saker som betraktas som typiskt svenskt har sitt ursprung ett helt annat land.
Jag undrar därför om det är någon som har bra tips på hemsidor eller uppslagsverk på internet var man kan få lite historisk bakgrund till maträtter, råvaror, svenska traditioner och dylikt?
Har givetvis några böcker som källor men det känns inte riktigt som om de räcker till..

Tackar och bockar för hjälp

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 maj 2006, 23:00

Jag tror att du kommer att ha glädje av den här tråden.

Mvh Petter

Ajminsko
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 maj 2006, 19:43
Ort: Helsingborg

Inlägg av Ajminsko » 19 maj 2006, 14:29

Hepp den missade jag.
Gjorde en sökning på forumet innan jag frågade men missade tydligen den.
Tack så mycket för hjälpen!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 maj 2006, 14:43

Allt mänskligt i Sverige har sitt ursprung utomlands om man betänker att människan ju härstammar från Afrika... Granskar du kurdisk, samisk, rysk eller vietnamesiskt kultur kommer du märka samma mönster - det är dock lätt att bli relativistisk och förneka att kulturella särdrag ens existerar. En sådan ståndpunkt är helt främmande för mig personligen, men det är ju en närmast filosofisk fråga. För mig kommer kakelugnar, köttbullar, nyckelharpor, röda stugor med vita knutar, kaffegök etc etc alltid vara "typiskt svenska" oavsett om de är unika för Sverige eller ej. Det handlar inte om vetenskapligt definierbara sanningar här, utan snarare hur människor föreställer sig det svenska. Du kommer exempelvis aldrig att kunna få folk förknippa falukorv med Mongoliet eller Luciafirandet med ngn australisk aboriginstam... Men det är väl annars väldigt populärt nuförtiden bland "intellektuella" och i tjusiga akademiska kretsar att med grund i postmodernismen relativisera och "dekonstruera" det svenska, det är ju liksom både PK och "intellektuellt snobbigt"

Ajminsko
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 maj 2006, 19:43
Ort: Helsingborg

Inlägg av Ajminsko » 19 maj 2006, 16:20

Jo jag tror jag förstår vad du menar.
Men det är väl just det jag försöker poängtera med arbetet. Att även det mest "ursvenska" i grund och botten har invandrat någonstans ifrån.
Fick idén när jag läste insändare i tidningen som var förfärade över SAOL´s nya upplaga innehöll guss och andra sk "nysvenska" ord.
De menade att det förstörde det klassiska svenska språket.
Som ju i sin tur har sina rötter i ett hopkok av ord som invandrare fört med sig när de bosatt sig här.
Men arbetet är inte menat att vara gravallvarigt.
Det är mer tänkt som en smått ironisk grej nu mitt i alla allvarliga och dödsseriösa tentor upp till avslutningen.
=)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 maj 2006, 17:30

Ajminsko skrev:Jo jag tror jag förstår vad du menar.
Men det är väl just det jag försöker poängtera med arbetet. Att även det mest "ursvenska" i grund och botten har invandrat någonstans ifrån.
Fick idén när jag läste insändare i tidningen som var förfärade över SAOL´s nya upplaga innehöll guss och andra sk "nysvenska" ord.
De menade att det förstörde det klassiska svenska språket.
Som ju i sin tur har sina rötter i ett hopkok av ord som invandrare fört med sig när de bosatt sig här.
Men arbetet är inte menat att vara gravallvarigt.
Det är mer tänkt som en smått ironisk grej nu mitt i alla allvarliga och dödsseriösa tentor upp till avslutningen.
=)
Jo visst ska man få kosta på sig det!

Håller dock inte med om att invandring har gett många nya ord i svenskan historiskt sett. Tittar man på våra låneord så är de flesta inkomna i svenska språket från utlandet av svenskarna själva; ett undantag är möjligen tyskarna som påverkade språket under medeltiden, liksom zigenarna/romerna under 1900-talets början. Det stora antalet franska låneord som blev på modet från och med stormaktstiden var inte ett resultat av horder av franska invandrare, utan medvetna val av de övre klasserna som ville verka tjusiga. På samma sätt har vi ett överflöd av engelska låneord idag, dock utan någon amerikansk eller brittisk immigration. Och omvänt förde de verkliga invandrarna inte med sig många nya ord - finnarna (ja jag vet, de var visserligen svenska undersåtar de med) som kom under 1600-talet gav aldrig upphov till särskilt många låneord i svenskan, inte heller vallonerna. Faktiskt har vi väl inte några egentliga låneord från de många ungrare och greker m.fl. som kom på 50- 60-talet, möjligtvis med undantag för vissa matord. Det är väl egentligen de senaste 30 åren som invandrargrupper på allvar bidragit med låneord, men dessa är sällan använda såvida det inte rör sig om ord för just maträtter.

Ajminsko
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 maj 2006, 19:43
Ort: Helsingborg

Inlägg av Ajminsko » 19 maj 2006, 17:56

Då har jag ännu en gång låtit käften glappa utan att egentligen ha ordentlig koll! :D
Har alltid haft uppfattat svenskan som ett misk-mask av olika språk.
Ex tyskan..
Men det verkar ju ändå onekligen som om många av orden är hämtade från andra språk även om svenskarna varit utomlands och hämtat dem själv?
Då råkar inte ha någon länk på lur om svenska språket och var de olika orden har sina ursprung?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 maj 2006, 09:18

Ajminsko skrev: Då råkar inte ha någon länk på lur om svenska språket och var de olika orden har sina ursprung?
http://runeberg.org/svetym/
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Relaterat: http://www.faktoider.nu/saol.html :)

För ytterligare diskussioner i ämnet rekommenderas språkavdelningen.

Vad maten beträffar så är det inte så lätt att avgöra om ett bruk är 100 eller 1000 år; ur ett mänskligt vardagsperspektiv blir det i båda fallen "gammalt". (Någon gång skall jag samla ihop exempel på företeelser A som anses yngre än B, men där fallet i själva verket är det omvända.) För att bara ta ett enda exempel, som jag nog nämnt någonstans redan: Spettekakan har tillagats lite varstans i Skandinavien, anledningen till att vi förknippar den med Skåne är att den försvunnit överallt (?) utom just där. Huruvida den ursprungligen kommer därifrån är en helt annan sak.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 22 maj 2006, 11:28

Hexmaster skrev: Spettekakan har tillagats lite varstans i Skandinavien, anledningen till att vi förknippar den med Skåne är att den försvunnit överallt (?) utom just där. Huruvida den ursprungligen kommer därifrån är en helt annan sak.
Spettekakan finns i både Holland, Tyskland, Litauen, och i Mellan-Pyrenéerna i Frankrike! :lol:
Den är inte ens typiskt skandinavisk.

Ajminsko
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 maj 2006, 19:43
Ort: Helsingborg

Inlägg av Ajminsko » 22 maj 2006, 19:25

tack än en gång för all hjälp!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 maj 2006, 18:58

Antagligen sent ute, men jag tror du skulle vara intresserad av avhandlingen I köttbullslandet: konstruktionen av svenskt och utländskt på det kulinariska fältet av Jonathan Metzger (incidentally, brukade vi leka med krigsgubbar en gång i tiden :) ).
http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=86767

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 31 maj 2006, 19:25

Finns det någon mer (lokal) svensk rätt än, PALT!?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 31 maj 2006, 20:48

Detta ska väl inte bli ännu en sån där "Träskor kommer från Holland, Köttbullarna kommer från Turkiet så sluta vara så j-a stolt, din dumma patriot?"

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 31 maj 2006, 21:16

Carolus skrev:Detta ska väl inte bli ännu en sån där "Träskor kommer från Holland, Köttbullarna kommer från Turkiet så sluta vara så j-a stolt, din dumma patriot?"
Om sanningen är sådan, varför förneka den?

Allt annat börjar lukta unken nationalism. Ingen kultur, tradition, mat osv. dimper ner från himlen, eller från Ultima Thule för den delen.
Även om man skulle hitta något urgammalt svenskt från tiderna då istidens glaciär drog sig tillbaka kan du räkna med att den kom med de som kom från övernuvarande Östersjön alt. Danmark för att befolka det som senare blev Sverige.

Jag personligen är fascinerad över hur människor, språk, kulturer, traditioner färdats över hela världen för att bilda den värld vi nu lever i.

Och det bästa med den är att den är sann.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 31 maj 2006, 21:57

Ännu en gång - risken för relativism. Nuförtiden är det väl "inne" att hävda "antingen är allt svenskt eller så är inget svenskt". Men för att repetera mig - det handlar ju inte om definierbara och avgränsbara matematiska sanningar här - utan snarare om folks föreställningar. Dessutom kan saker och ting fungera på flera olika nivåer utan att motsäga varandra - Dalahästen kan ses som både dalsk, svensk, europeisk osv - det ena utesluter inte det andra. Sen vet jag förresten inte vem som kommit på idén att ngt måste vara "urgammalt" (vad som nu menas med det?) för att det ska kunna räknas som utmärkande för ett land/en kultur. Eiffeltornet för att dra ett exempel ses som en symbol för Frankrike, men har knappast stått där sedan Charlemagnes dagar...

Man kan ju dekonstruera näst intill alla kulturer på det här sättet - låt mig ta det samiska som exempel. Renskötsel brukas ses som typiskt samiskt, men i själva verket förekommer denna näring över hela det cirkumpolära området, och bara en bråkdel av alla samer sysslar med det. Den samiska kolten bär flera influenser från äldre nordiskt dräktskick och sys av textil - ngt som traditionellt inte fanns i det samiska samhället utan fick importeras. Samisk slöjd har också den influerats av utomstående - tenntrådsbroderier och silvergjutning har kommit från nordborna. Samiska språk består till stor del av nordiska låneord, för att inte tala om alla de samer som inte kan tala samiska. En samisk specialitet är palt, som ju innehåller mjöl som kommit via jordbrukande nordbor... Ja så här kan jag hålla på i all evinnerlighet, och man kan ju dra slutsatsen att ngn samisk kultur eller särprägel inte existerar. Sedan kan man ju alltid avfärda den protesterande samen som "unken nationalist"... Naturligtvis är det rent strunt. Att man som svensk inte kan se det utmärkande svenska beror väl på hemmablindhet: man ser inte skogen för bara träd. När allt kommer omkring kommer ingen - svensk eller utlänning - förknippa Falukorven och kurbits med Chile eller Nyckelharpa och hallandsbinge med Australien. Vidare kommer folk med största sannolikhet förknippa Lusekofta med Norge - även om stickning kommer från brittiska öarna (?) och alla norrmän inte har ett sådant plagg - och didjeridu med australiska aboriginer - trots att fler icke-aboriginer runtom i världen spelar instrumentet som f.ö. ursprungligen härstammar från en liten del i Northern Territory.

Men liksom myom ovan är även jag fascinerad av kulturmöten och hur företéelser har färdats i tid och rum. Jag brukar likna kulturella särdrag vid en tavla - alla konstnärer har ett begränsat antal färger att arbeta med men deras personliga stil, deras kombination av färger och tavlans motiv avgör dess unikhet - även om färgerna är desamma i alla tavlor

PS: Köttbullar har uppstått i flera delar av världen oberoende av varandra och har knappast spritts från Turkiet till Sverige

Skriv svar