Maters & Dryckers ursprung

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Maters & Dryckers ursprung

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 mars 2006, 22:56

Jag har funderat över diverse maters och dryckers ursprung. Jag har bland annat kommit fram till detta efter att surfat på Wikipedia:

Tomater
Började importerades från Amerika under Upptäckternas tid (1400-1600) och fanns således inte överhuvudtaget i Europa under antiken och medeltiden.

Paprikor
De importerades för första gången till Europa av spanjorerna år 1493.

Feta ost
Fanns redan i antikens Grekland och omnämns redan av Homeros i Odyssen på 700-talet f.Kr.

Oregano
Användes redan under antiken.

Kåldolmar
Hämtades till Sverige från Osmanska riket i början av 1700-talet av Konung Karl XII av Sverige (1697-1718). Vi vet att de härstammar från Orienten och det område som nuförtiden utgör Turkiet. Dolmar är populära i det här området fortfarande. När omnämns de för första gången eller egentligen undrar jag om de verkligen fanns under antiken och var populära redan då? Finns det belägg i antika källor?

Vispgrädde
På Wikipedia står litet dumt då där står "Whipped cream is said to have been invented in 1671 by François Vatel for a banquet in honor of Louis XIV, though it's likely that it was actually known long before this". Redan under medeltiden gjordes vispgrädde!

Brännvin
Starksprit eller brännvin fanns inte under antiken utan börjar omnämnas i nordiska källor först under 1400- och 1500-talen.

Öl
Öl ansågs under den romerska kejsartiden vara en barbarisk dryck som dracks av ociviliserade barbarer. I stället drack de vin av olika sorter. Ölet kom till den Appeniniska halvön genom grekerna som drack öl. Ursprungligen var det sumererna som började framställa öl.

Punsch
Punschen är egentligen en svensk dryck som ursprungligen hämtades från Ostindien i början av 1700-talet.

Cider
Det här är egentligen en fråga till vår ölexpert och alkoholdrycksexpert Probstner. Är sidern ett modernt påfund eller fanns det redan under antiken och medeltiden?
Senast redigerad av 1 Ralf Palmgren, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 mars 2006, 23:00

Sider
Är det cider du menar? Eller har man olika stavningar på det?
Jag vet att cider i olika former har existerat sedan urminnes tider, då man jäst olika fruktsafter till en viss alkoholhalt.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 mars 2006, 23:03

Självfallet är det cider jag tänker på. Att jag skrev "Sider" kommer nog troligen från det att cider heter "siideri" på finska. Har korrigerat felet! Underligt att det inte står något om dryckens ursprung på Wikipedia? :?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 16 mars 2006, 23:14

Jag hittade ''lite'' om äppelcider efter en googling på ''cider'':
Historians largely agree that apple trees existed along the Nile River Delta as early as 1300 BC, but it is unclear whether cider was ever produced from the fruit.

When the Romans arrived in England in 55 BC, they were reported to have found the local Kentish villagers drinking a delicious cider-like beverage made from apples. According to ancient records, the Romans and their leader, Julius Caesar, embraced the pleasant pursuit with enthusiasm. How long the locals had been making this apple drink prior to the arrival of the Romans is anybody's guess.

By the beginning of the ninth century, cider drinking was well established in Europe and a reference made by Charlemagne clearly confirms its popularity.

After the Norman Conquest of 1066, cider consumption became widespread in England and orchards were established specifically to produce cider apples. During medieval times, cider making was an important industry. Monasteries sold vast quantities of their strong, spiced cider to the public. Farm laborers received a cider allowance as part of their wages, and the quantity increased during haymaking. English cider making probably peaked around the mid seventeenth century, when almost every farm had its own cider orchard and press. The industry later went into decline, due to major agricultural changes. Cider regained its popularity during the twentieth century, but demand was largely for the mass-produced variety. Only in recent years has traditional cider making finally triumphed.

American History of Apple Cider
American history tells a different tale. Early English settlers introduced cider to America by bringing with them seeds for cultivating cider apples. During the colonial period, grains did not thrive well and were costly to import. On the other hand, apple orchards were plentiful, making apples cheap and easily obtainable. As a result, hard cider quickly became one of America's most popular beverages. Consumption of cider increased steadily during the eighteenth century, due in part to the efforts of the legendary Johnny Appleseed, who planted many apple trees in the Midwest.

However, a series of events led to cider's fall in popularity. The introduction of German beer with its faster fermentation process quickly made beer popular because German immigrants were able to set up large breweries for producing great quantities of beer. The production of apple cider was still limited to small farms. The religiously based Temperance movement then caused many church-going farmers to give up cider. Some even went as far as to chop down their apple trees. Then Prohibition became the law and pretty much destroyed the market for apple cider.

Today, with the growing popularity of microbreweries, the tide has turned. Traditional cider making is experiencing a major resurgence in both America and Europe
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 mars 2006, 23:17

Tack för informationen om cidern och dess historia. :D

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 16 mars 2006, 23:58

Kanske lite OT, men i Rom kan man på rätt många glassbarer köpa granite, som är krossad is smaksatt med citron, kaffe eller annat. Detta sägs ha försålts redan under antiken och är en av föregångarna till dagens glass. Som för övrigt smakar bäst i Italien, gärna från Portofino på Via Cola di Rienzo i Rom. :)

Mvh Petter

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 17 mars 2006, 00:22

Gutekrigaren skrev:Kanske lite OT, men i Rom kan man på rätt många glassbarer köpa granite, som är krossad is smaksatt med citron, kaffe eller annat. Detta sägs ha försålts redan under antiken och är en av föregångarna till dagens glass. Som för övrigt smakar bäst i Italien, gärna från Portofino på Via Cola di Rienzo i Rom. :)

Mvh Petter
Granita är så vitt jag vet en arabisk uppfinning som härstammar från den Arabiska erövringen av Sicilien.

Européerna hade nästan aldrig varit intresserade av att koka söta lager/safter/sylter innan araberna kom.
Dessutom så hade enbart mängderna socker som krävs för den sockerlagen varit omöjliga innan araberna
införde sockerproduktion i Europa. Man menar att den första glassen var snö som man hittade på bergstoppar
som man sen kylde i fruktjos.


Det är dessutom omtvistat om det existerade fetaost på antiken. Visst var de antika grekerna galna i fårost. men det är inte säkert
att de lade in mjuk fårost i saltlake, vilket just fetaost är.
Dessutom så kan man inte säga att Paprikorna kommer från Amerika. Den frukt som togs från amerika var jättestarka chilipepparfrukter,
söta paprikor förädlades fram i Ungern på 1800-talet eller på det sena 1700-talet.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 17 mars 2006, 00:42

Saker vi har att tacka de Moriska/Sicilianska Araberna för:
Granatäpple, Ris, Sockerrör, Kanel, Apelsin, Valnötter, blodappelsin, pommerans, Granita, Glass,
spaghetti, dadlar, marmelad, saft, rödbetor.

Saker vi har att tacka upptäckten av Amerika för:
Tobak, Chilipeppar, Pumpa, Tomat, Squash, Majs, Vildris, Sötpotatis, Taro, Choklad, Jordnötter, Tomatillos,
Chayote, Potatis, Yuca, Palmhjärtan, Ananas, Avokados, Tranbär, (Chevice, Hamburgare etcetra :P kan man ta med, men jag nöjjer mig med grödorna)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 mars 2006, 08:19

Jordäpplena kan vi väl ta lite utförligare:

Potatis
Under 1700-talet gjordes försök (av främst Alströmer) att odla potatis. Eftersom man inte hade sorter som passade vårt klimat gick det sådär. Omkring 1800 kom sorter från Anderna som fungerade bättre, och det var då odlandet tog fart. Det finns berättelser om hemvändande soldater som lärt sig odla kartoffler utomlands, liksom att knölarnas användning i destillat var en viktig del, men vid närmare studier visar sig dessa versioner vara mer intressanta än heltäckande.

Morötter
Alltså, tomater och tobak och Happy Meal och sånt vet man ju varifrån det kommer, men jag blev lite knäckt när jag insåg att en så "inrotad" :) rot som moroten inte är så värst mycket äldre i norra Europa än de nämnda exotiska. Ursprunget ligger österut, antikens romare och greker knaprade morötter, men gissningsvis var deras morötter rätt olika våra. En sån detalj som att det inte odlades orangea morötter förrän i Holland på 1600-talet -- minsann.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 17 mars 2006, 09:13

Var det inte utav de kvinnliga De La Gardierna som sysslade mycket med att framställa potatis-brännvin samt potatismjöl för att pudra perukerna?? Före Alströmers tid alltså.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 17 mars 2006, 09:44

Giancarlo skrev:
Gutekrigaren skrev:Kanske lite OT, men i Rom kan man på rätt många glassbarer köpa granite, som är krossad is smaksatt med citron, kaffe eller annat. Detta sägs ha försålts redan under antiken och är en av föregångarna till dagens glass. Som för övrigt smakar bäst i Italien, gärna från Portofino på Via Cola di Rienzo i Rom. :)

Mvh Petter
Granita är så vitt jag vet en arabisk uppfinning som härstammar från den Arabiska erövringen av Sicilien.

Européerna hade nästan aldrig varit intresserade av att koka söta lager/safter/sylter innan araberna kom.
Dessutom så hade enbart mängderna socker som krävs för den sockerlagen varit omöjliga innan araberna
införde sockerproduktion i Europa. Man menar att den första glassen var snö som man hittade på bergstoppar
som man sen kylde i fruktjos.
Man lär sig något nytt varje dag, mest troligt på Skalman. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 mars 2006, 09:45

Stefan skrev:Var det inte utav de kvinnliga De La Gardierna som sysslade mycket med att framställa potatis-brännvin samt potatismjöl för att pudra perukerna?? Före Alströmers tid alltså.
Saxar mig själv:
1724 började Jonas Alström (senare adlad Alströmer) att odla potatis på Nolhaga utanför Alingsås.
(...)
1748 visade Eva de la Gardie att potatis gick utmärkt att göra brännvin på, vilket f.ö. medförde att hon blev den första kvinnliga ledamoten i Kungliga Vetenskapsakademin. En inte helt ovanlig uppfattning är att det var denna upptäckt som gjorde oss till potatisodlare, men den står alltså i strid med ovanstående resonemang - dels spelar det ingen roll om grödan skall ätas eller drickas om man inte får en ordentlig avkastning, dels dröjde det ännu ett tag innan potatisen började odlas på allvar.
Potatismjölet känner jag inte till, men även om det stämmer så kan det inte ha varit någon större mängd. Varför just peruker? Potatismjöl används ju till lite av varje.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 17 mars 2006, 10:05

Brännvinet kom väl till som en del av kruttillverkning?

/CvD

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 17 mars 2006, 10:23

Hexmaster skrev: Potatis
Under 1700-talet gjordes försök (av främst Alströmer) att odla potatis. Eftersom man inte hade sorter som passade vårt klimat gick det sådär. Omkring 1800 kom sorter från Anderna som fungerade bättre, och det var då odlandet tog fart. Det finns berättelser om hemvändande soldater som lärt sig odla kartoffler utomlands, liksom att knölarnas användning i destillat var en viktig del, men vid närmare studier visar sig dessa versioner vara mer intressanta än heltäckande.
Klip, klipp ur Trädgårdsväxternas historia av Per Christenson:
"Omkring 1584 fördes potatisväxten till England och lite senare till Sydeuropa, men det gick lång tid, innan den fick den stora betydelse, som den har i våra dagar. /.../ Potatis fanns i Uppsala Botaniska Trädgård redan år 1650, men odlingen tog fart först för omkring 200 år sedan."

Jag har haft det stora nöjet att bläddra i det vackraste botaniska verk som utgivits under 1600-talet: Hortus Eystettensis" första gången tryckt 1613. Den underbara trädgården i Eichstätt ödelades delvis av svenska trupper 1633, men bevarad i boken fortsatte den att blomstra. Inte minst genom att nya upplagor trycktes upp. (Olof Rudbecks eget exemplar stals från uiversitetsbiblioteket i Uppsala för ett tiotal år sedan och har förblivit försvunnet.)
I min hylla har jag boken - som pocketutgåva tryckt i Köln 2001!
Nåväl, i detta verk finns potatisväxten med. Mer för sina dekorativa blommor och lustiga knölar än för sin nytta kan man tänka.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 mars 2006, 11:11

CvD skrev:Brännvinet kom väl till som en del av kruttillverkning?
Japp, men hur det användes har jag inte lyckats få klargjort... Någon som vet?
Ett namn att lägga på minnet: Cort Flaskdragare. Han lär vara den förste officielle, och helt säkert den förste vi har namn på, brännvinsbrännaren i landet. 1498 fick han sitt tillstånd.

Amazon: Tack för boktipset. Mitten av 1800-talet snarare än början, alltså - nå, det är ju Alströmers roll som är avgjort mest felaktig i sammanhanget. Potatisen från 1650, var det Rudbecks som tog hand om den?

Skriv svar