Den ekonomiska krisen.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Den ekonomiska krisen.

Inlägg av sonderling » 9 september 2018, 19:06

Är det nånslags ironi? Du vet Varjag 30-tals jargong är inte så gångbart längre. :wink:

Ja det är tio år sedan och som sagt det är först nu jag begriper att krisen är slut? Hur länge varade den?

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 september 2018, 13:10

https://www.bbc.com/news/business-45478670

Lista med "oförutsedda"(?) följdverkningar av krisen.
Intressant detta med att födelsetalen gått ner.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 september 2018, 13:21

sonderling skrev:
9 september 2018, 19:06
Är det nånslags ironi? Du vet Varjag 30-tals jargong är inte så gångbart längre. :wink:

Sonderling
Ingen 30-talsjargong alls sonderling!
till soptippen.jpg
till soptippen.jpg (33.39 KiB) Visad 1569 gånger
När stormen bröt ut - var man tvungen välja första ''slaktlamm'' - Lehmann's
Richard Fuld J:r - ökänd som ''Gorillan'' på Wall Street och som brutit ''every rule in the book'' -
och som i följande hearings var otroligt arrogant och hetsig i sitt försvar av det - oförsvarliga…

https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_S._Fuld_Jr.
Gorrillan utan skuld.jpg
Gorrillan utan skuld.jpg (58.07 KiB) Visad 1569 gånger
Varjag

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 20 september 2018, 21:59

sonderling skrev:Ja det är tio år sedan och som sagt det är först nu jag begriper att krisen är slut? Hur länge varade den?
Det är högkonjunkturen som snart är slut. 8-)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 september 2018, 12:57

LasseMaja skrev:
20 september 2018, 21:59
sonderling skrev:Ja det är tio år sedan och som sagt det är först nu jag begriper att krisen är slut? Hur länge varade den?
Det är högkonjunkturen som snart är slut. 8-)
Finanskriserna - för det är bankväsendet som är A & O i kriserna, brukar komma med 10-12 års mellanrum.
Det syns mig som om bankerna - inte lärt mycket sedan 2008....
Då började det med Svindlande Affärer med bostadslån i USA.
Idag läser jag om ''lånebubblor'' där bl.a. - Sverige och Australien - ligger nära toppen :roll:
Stay tuned!

Varjag

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 21 september 2018, 13:46

Det pratas mycket om den kommande lågkonjunkturen. Samtidigt varnar man för höjda räntor.
Har man någonsin haft en situation med lågkonjunktur och stigande räntor?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 september 2018, 13:53

Valutakrisen 1991 hade väl samma ingredienser

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 21 september 2018, 14:41

Var inte det för att försvara den fasta kronkursen?
Den situationen har vi väl inte idag?

Jag skall villigt erkänna att jag inte är så insatt i de här frågorna.
Den som anser sig vara det får gärna förklara skillnader och likheter.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 21 september 2018, 17:22

hilbert skrev:
21 september 2018, 13:46
Det pratas mycket om den kommande lågkonjunkturen. Samtidigt varnar man för höjda räntor.
Har man någonsin haft en situation med lågkonjunktur och stigande räntor?
Det är vardagsmat för stater som inte spelar i den ekonomiska elitserien. Det kan ofta handla om en kapitalflykt som egentligen är orättvis, exempelvis att oroligheter i en region även slår mot länder som inte berörs men finns i regionen. Länder med ekonomisk potential men som inte har marknadens fulla förtroende som ekonomiskt solida, t.ex. Ryssland, Turkiet, Argentina, Brasilien, –lätt drabbas av kapitalflykt och där man trots dåliga tider tvingas höja räntorna kraftigt för att kapital ska strömma tillbaka till landet. Det är därför dessa länders börser snabbt kan skapa miljonärer och lika snabbt ruinerar dem.
hilbert skrev:
21 september 2018, 14:41
Var inte det för att försvara den fasta kronkursen?
Den situationen har vi väl inte idag?

Jag skall villigt erkänna att jag inte är så insatt i de här frågorna.
Den som anser sig vara det får gärna förklara skillnader och likheter.
Jo 90-tals krisen i Sverige var i mycket en framtvingad strukturförändring. En slutstrid om vem som har kontroll över det internationella och nationella kapitalet. Politikerna trodde fortfarande att det var på Finansdepartementet man bestämde kronans värde och även vilken styrränta landet ska ha – detta trots att man avskaffat valutaregleringen, och därmed gett marknaden möjlighet att dra bort kapital om man inte tror att kronan är värd det politikerna säger att den är värd. Egentligen är det lite komiskt så här i efterhand hur okunniga och naiva politikerna var – skulle någon idag ta finansministern på allvar om denne hävdade att det går 6 kronor på en dollar, samtidigt som marknaden bedömer att en dollar är värd ungefär 9 kronor? Sedan har ju både högern och vänstern varit rörande eniga om tolkningen att alla fel och fiaskon berodde på den illvillige gamle juden George Soros, men det är en annan historia.

Vad vi har för läge idag kan inte jag svara på, och det tror jag inte många andra kan heller. Jag tror så här: Om man inte har uppfunnit en evighetsmaskin som upprätthåller en evig högkonjunktur så byggs det upp obalanser någonstans i ekonomin. Man bör inte kunna ha minusränta i evighet utan att skapa obalanser någonstans i ekonomin. Mycket inom ekonomi handlar om förtroende och det finns ännu ett högt förtroende för svensk ekonomi på marknaden även om stor skepsis råder inför den överbelånade bostadsmarknaden. Även marknadens förtroende för kronans stabilitet sjunker lite väl hastigt kan jag tycka, men det är förståeligt eftersom svensk penningpolitik saknar målsättning, tjänstemän (Riksbank) vill inte ta ansvar, inte heller politiker (Regering) törs stoppa karusellen. Därför är det troligt att det som vanligt blir marknaden som sätter kniven i den svenska ekonomin när man betvivlar att cirkusen kan fortsätta. Då lär vi få se både högre räntor och lågkonjunktur samtidigt.

Jag har i många år framfört åsikten att svensk ekonomi (läs: bostadsmarknaden) som dopas med skattepengar och många nytryckta miljarder varje månad bara kan leda mot en krasch, och att vi inte är där ännu beror nog på att andra länder INTE för en sådan politik - Krisen kommer, och då lär vi få höra att det inte gick att förutse...

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 21 september 2018, 19:16

Amund;
Ytterligare en naiv fråga från mig. Hur kan vi ha så låg inflation när man trycker nya pengar hela tiden?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 21 september 2018, 19:32

Inflationen som riksbanken utgår ifrån är ett index, det kan vara inflation och deflation i de olika delarna av en ekonomi samtidigt.
Det är egentligen bara en liten del av de "nya pengarna" som trycks, den stora delen består av nya lån skapade utifrån ett marknadsvärde som låntagaren har som säkerhet.
Så vissa delar av ekonomin drar ner inflationen totalt, men i andra delar kan det skapas bubblor som håller så länge ett förtroende finns.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 21 september 2018, 20:00

hilbert skrev:
21 september 2018, 19:16
Amund;
Ytterligare en naiv fråga från mig. Hur kan vi ha så låg inflation när man trycker nya pengar hela tiden?
Vill först betona att jag visserligen läst ekonomisk historia men är ändå en glad amatör, och liksom för lärda nationalekonomer är även min tolkning en åsikt bland andra. :)
Mitt svar är att jag vet inte. Jag tror att det kan handla om att marknaden inte har insett hur mycket pengar vi har tryckt ut, pengar som bankerna endast lånar ut bostadsköpare. Bostadsköpare är de enda som 'tar risken' att använda alla nya extramiljarder som tas fram. Näringsliv och det offentliga tvekar. Vidare har Sverige haft alldeles för låga löneökningar. Normalt är det löneökningarna som eldar på en inflationsbrasa men det finns en återhållsamhet i avtalsrörelserna som är märklig. Om politikerna vill hålla den ekonomiska aktiviteten igång på riktigt (=högre inflation)vore det bättre att öka de offentliga investeringarna eller trycka in pengarna i transfereringssystemen , då skulle de konsumeras snabbare men det finns ett ideologiskt motstånd mot detta. Istället hamnar pengarna på en övervärderad börs och i ännu högre grad övervärderade fastigheter. Marknaden är så full av pengar att ingen vet vad de ska göra av dem, men dessa pengar påverkar inte inflationen på något nämnvärt sätt eftersom de inte används för att öka efterfrågan och därmed priserna (annat än på bostäder då förstås).

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 21 september 2018, 20:12

Marknaden är så full av pengar att ingen vet vad de ska göra av dem
Där säger du något intressant. Jag har en kompis som handlar med konst och antikviteter. Han är närmast chockad över hur bra affärerna går.
Det finns förvånansvärt många personer som utan att blinka lägger upp hundratusentals kronor för olika objekt.
Där kanske vi har ytterligare en bubbla vid sidan av bostadsbubblan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 september 2018, 20:25

De ständigt stigande priserna på bostäder gör ju att många använder bostaden som bankomat. Tänk alla pensionärer som amorterat ner villan samtidigt som de sett villan värde fyrdubblas. De har alltså åtskilliga miljoner i säkerhet. I en värld där pengar inte kostar något (= mycket låga räntor) är det nog lockande att låna pengar köpa en rejäl husbil. De räknar ju med att aldrig behöva betala den.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 21 september 2018, 20:51

Här har vi ett annat sätt att frigöra pengar som jag som nybliven pensionär blivit erbjuden, hypotekspension.
https://hypotekspension.se/

Jag hade ett j...a besvär att bli av med en försäljare som kontaktade mig gång på gång, för att belåna min bostadsrätt med ett sådant avtal.

Skriv svar