Widsith skrev:Det enda jag kunde göra var att tolka utifrån vad du skrev. Om du anser den tolkningen felaktig så har du helt enkelt inte uttryckt dig tillräckligt tydligt i ditt första inlägg.
Att du inte förstår min filosofiska grundsyn av att läsa ett inlägg som inte är avsett att förklara min filosofiska grundsyn är inte så mycket att uppröras över. Om du ger dig till tåls och ställer frågor om de detaljer du undrar över kanske det klarnar snart.
Widsith skrev:Lindir skrev:så länge vi håller oss till redan födda och ännu inte avlidna individer kan man inte gärna komma ifrån att det på en mer vardaglig nivå i princip finns en allmän konsensus om vilka levande varelser som betraktas som ingående i mängden "människor" (till skillnad från frågan om vilka som ingår i mängden "djur"). Detta innebär på intet vis att jag ser begreppet som absolut ens i det fallet, och visst måste man begära en definition av begreppet människa om man ska klargöra sin syn på förhållandet mellan begreppen "människa" och "djur" mer vattentätt.
Bra, då är det klargjort. Detta framgick inte av ditt första inlägg. Nu vill jag gärna göra en argumentationsanalys av det ovanstående:
"kan man inte gärna komma ifrån"
"på en mer vardaglig nivå"
"i princip"
"en allmän konsensus"
Fyra värdeomdömen i en följd för att fastställa det mänskliga släktet.
Jag vet inte vad du menar med att "fastställa det mänskliga släktet", men det är åtminstone inte vad jag ägnar mig åt. Vad jag skriver är att folk i stort spontant tycks vara överens om vilka levande varelser de räknar till mängden "människor". Huruvida detta håller för en filosofisk analys är en helt annan fråga. Dessutom är du givetvis välkommen att protestera om du
inte uppfattar det som att folk i gemen är mer eller mindre överens om vilka levande varelser som ingår i mängden "människor".
Widsith skrev:Till värdeomdömen hör uttryck som: "det vet väl alla", "det är en allmänt erkänd sanning", "det sunda förnuftet säger" osv. Detta är ett sätt att försöka överföra vad man själv tycker är gott och rätt och eftersträvansvärt, men det är inte ett logiskt resonemang.
Det är en helt korrekt iakttagelse att det där inte var ett försök att göra ett logiskt resonemang.
Däremot missuppfattar du tydligen även mitt användande av "värdeomdömen":
1. "kan man inte gärna komma ifrån" betyder att jag uppfattar utsagan som icke-kontroversiell. Visar det sig att det inte är så är jag givetvis beredd att ompröva den formuleringen.
2. "på en mer vardaglig nivå" är en precisering i enlighet med ett filosofiskt synsätt där man kan tala om verkligheten på olika nivåer (om man t ex skiljer mellan "absoluta" och "konventionella" sanningar). Påpekandet att detta endast har att göra med en mer vardaglig nivå innebär alltså att jag på inga villkor anser uttalandet vara absolut, objektivt eller kontextoberoende.
3. "i princip" innebär ytterligare en försvagning av uttalandet. Jag kunde lika gärna ha valt att skriva "mer eller mindre", "i allmänhet" eller "vanligtvis". Poängen är att jag inte på något vis ser mitt uttalande som absolut, objektivt eller kontextoberoende.
4. "en allmän konsensus" kan visserligen ge ett felaktigt intryck av att jag menar något mer medvetet, men jag tror i vilket fall som helst att om du t ex låter 1000 slumpmässigt valda personer titta igenom ett större antal bilder med olika motiv och ber dem peka ut vilka motiv de spontant skulle räkna som "människor", skulle förmodligen alla 1000 svara i princip samma sak (beroende på hur testet var utformat, givetvis ...). Det finns dock, om jag redan nämnt, fall där det inte alls är lika klart som jag tror att folk i allmänhet tror.
5. Jag har inte vare sig uttalat eller haft för avsikt att ens antyda huruvida denna förmenta "konsensus" skulle vara "god" eller "rätt" eller "eftersträvansvärd". Inte heller hyser jag någon sådan värderande åsikt om detta. Därmed faller också i och för sig ditt påstående att mitt ordval skulle vara något försök att "överföra" mina värderingar.
Däremot har du som sagt helt rätt i att det inte var något försök till något logiskt resonemang i frågan, och du får gärna protestera mot min uppfattning om denna "konsensus".
Widsith skrev:Baserat på personligt omdöme och personliga värderingar säger du alltså att begreppet "människa" existerar, men det är inte absolut, liksom begreppet "djur" inte är absolut, men att det likväl existerar.
Baserat på personligt omdöme (även om jag inte ser kopplingen till mina personliga värderingar just där ...) säger jag alltså att jag uppfattar det som att folk i gemen har en någotsånär gemensam uppfattning om vilka levande varelser som är människor. Däremot säger jag inget om huruvida denna förmenta konsensus är "god", "sann", "bra", "rimlig", "användbar" eller något annat.
Att påstå att ett begrepp i sig existerar är inget jag skulle skriva under på filosofiskt, men det beror givetvis på vad du menar med formuleringen i detta fall, eftersom det är din formulering och inte min.
Widsith skrev:Så är det detta med vägningen av begreppen "människa" och "djur" mot varandra. Din lösning blir att kontinuerligt försöka definiera begreppet "människa" (där vi kanske också skall läsa in "alla människor"?) samt begreppet "djur" (däri kanske "alla djur"?), varefter de kan jämföras med varandra. Vad än begreppen definierar mängdmässigt eller tidsmässigt så är det ändå fråga om två väl avgränsade storheter, som inte behöver något annat än sig själva för att existera.
Vad varken du eller Markus gör är att ge upp dessa begreppens "individualitet", och därmed står mitt första inlägg kvar.
Det är rimligt att dina slutsatser blir fel om du inte förstått resonemanget på vägen, men för säkerhets skull kan jag nu påpeka att även detta är fel. Jag ser det på inget sätt som "två väl avgränsade storheter", och ännu mindre som något som "inte behöver något annat än sig själva för att existera". I själva verket är din slutsats ungefär så långt från min filosofiska grundsyn man kan komma.