Kristnas föreställning om Satan, om jag inte är helt fel ute, kommer främst ifrån Jesus tid när han berättar för sina apostlar att han såg Satan trilla ner från himlen likt blixten och ljuset. Från detta har sen Dante med flera byggt vidare och har väl ungefär lika mycket näring som att Jesus är långhårig. Budskapet om Satan är att han och hans anhängare har förlorat kriget men att det inte hindrar dem från att jävlas medan de kan. Det kommer ju bli ett stort slag i framtiden där Jesus kommer tillbaka.Hexmaster skrev: Jomen; vad gäller såväl änglar, djävlar och helvete m.m. så har i synnerhet folkliga föreställningar rört sig rätt långt från källorna. De infernaliska skildringarna i NT är heller inte särskilt ingående, har för mig att de är lite mer konkreta än de i GT men minnet är lite klent ...
I Gamla Testamenter är han mest känd som ormen i historien om Job där Satan står framför Guds tron och ifrågasätter Job. Han är främst en av Guds änglar, enligt många den vackraste, och ett redskap för Guds vrede.
Lucifer var också en ängel som gjorde uppror mot Gud och som slängdes ut ur himelen av Michael och hans änglar. En vanlig missuppfattning är att Lucifer och Satan är samma ängel men det är först i NT som de tendenserna börjar till att så vore fallet. Anledningen är att djävulen kallas "strålande morgonstjärna" i Jesajas bok och runt 400 år efter kristus började Hieronymus tolka och lägga ihop Lucifer och djävulen till ett.
Det blir rörigt iom att Lucifer, Satan och djävulen flyts ihop och ändras med tidens gång och skillnad på judiska och kristna texter. Satan är ett ord på hebreiska som betyder motståndare medan djävulen lär komma från grekiska diablos som betyder förtalare.
Det närmsta man kommer inom judemdom är i Jobs bok fast skillnaden är att plågandet sker helt på Guds ord.
Inte blir det heller lättare att namn som Beelsebul, denna världens furste, den stora draken med mera används i bland annat uppenbarelseboken.
Jag är praktiserande jude och tycker om att gå i synagogan och tror på Israels Gud.Hexmaster skrev:
("Vi" förresten, är du praktiserande jude?)