Lilith - Adams första hustru

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Lilith - Adams första hustru

Inlägg av Sarvi » 2 september 2004, 22:40

Lilith nämns helt kort i Jesaja 34:14, men där får man inget grepp om hennes historia, namnet nämns bara helt kort som ett ont väsen.

Enligt vad jag har luskat ut om henne: Lilith var den första kvinnan, före Eva. Hon skapades som en egen, självständig varelse, eller om hon var någon form av tvilling med Adam. Hursomhelst, hon var inte alls intresserad av att underordna sig Adam, och blev därför fördriven från Eden. Lilith blev förbannad över detta och blev antingen en demon eller så blev hon mor till demoner. Blev hon en demon, så var hon särskilt svår på att ha ihjäl spädbarn.

Problemet är att det är svårt att sålla i alla uppgifter som finns om Lilith. Hon förekommer i vissa judiska texter, men vilka? På grund av sin självständighet har hon blivit en symbol för bland annat feminismen (som verkar överse med hennes infanticida tendenser) och wiccanism (eller vad det nu heter). Även övrig ockultism av alla möjliga kulörer har tagit henne till sitt hjärta. Allt detta gör att det är rätt svårt att skilja politiskt och religiöst färgade uppgifter från rena "fakta".

Någon som känner till de källlor där Lilith nämns, och exakt vad som står i dem?

En följdfråga: enligt ett löst rykte, som jag inte hittat några källor till alls, ska Eva vara Adams tredje hustru, efter Lilith och en namnlös varelse som ska ha skapats ur tomma intet, men som Adam inte ville ha. Någon som vet något?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 september 2004, 10:06

Är Lilith en historisk person, eller vad annars rättfärdigar denna undran? Vad är det för "fakta" du talar om?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 3 september 2004, 12:26

Googla gärna. Finns fullt med gamla källor, från sumeriska till semitiska, hebreiska, kabbala osv.
Ibland var hon skapad parallellt med Adam av Guden som den första kvinnan.
I nästa fall hade Adam tröttnat på att ligga med Eva efter 130 år och tog då Lilith.
Ibland är hon också en orm. Ibland den som "drar säden ur mannen"
Källorna säger olika. Du får avgöra själv. Någon sanning finns inte. Hon fanns nog som väsen med olika egenskaper i de flesta av de gamla kulturerna.

Kan ge mig själva den på att hon fortfarande finns, fast inte just med namnet Lilith.
Senast redigerad av 2 Bagheera, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
BB
Medlem

Inlägg av BB » 3 september 2004, 12:41

Om jag har förstått det rätt (?) så har Lilithmyten antingen lånats från Assyriska källor, och/eller så har det uppstått ur muntliga kommenterer på Toran. Där man i första moseboken 1:27 kunde läsa att gud skapade människan till sin avbild för att sedan i 2:7 läsa att gud skapade Adam ensam ur jord och stoft, och i 2:20 - 2:23 läsa om den hur Eva skapas av adams revben etc. Så frågan blev då varför två "berättelser", varför skapades man och kvinna tämligen samtidigt i första, och kvinnan som tvåa i det andra nämnandet och om så var fallet vad hände med den första kvinnan? Jag tror att hon finns omnämd (inte helt säker dock) i Sefer ha-Sohar vilket är en samling kommentarer på Toran och lite mer.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 september 2004, 14:10

Widsith skrev:Är Lilith en historisk person, eller vad annars rättfärdigar denna undran? Vad är det för "fakta" du talar om?
Man kan ju studera mytiska personer likväl som historiska. Vad Sarvi är ute efter är de ursprungligaste källorna, jag tror inte att han förväntar sig att hitta någon av kött och blod i slutänden. Det källkritiska problemet är uppenbart och mycket intressant, just eftersom så många magiker, alkemister, riktiga och förmenta häxor m.fl. tagit till sig myten och gjort den till sin egen.

Vad gäller skapelseberättelsen så kan envar som läser innantill konstatera att första Mosebok mycket riktigt innehåller två olika skapelseberättelser, den första är den mest kända. Det har säkert att göra med Bibelns olika källor, vilket förvirrar fundamentalister men säkert inte många på Skalman.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 september 2004, 14:15

Aha, det är alltså Lilith som kulturhistoriskt fenomen det gäller?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 september 2004, 14:23

Widsith skrev:Aha, det är alltså Lilith som kulturhistoriskt fenomen det gäller?
Vi är ju ändå i Idé- och lärdomshistoria... Men även om tråden legat någon annanstans så är det väl ganska självklart att det inte är någon historisk person som avses. Folk som tar bibliska demoner o.dyl. för realiteter blir nog snabbt uppmärksammade här :D

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 september 2004, 15:07

Hexmaster skrev:Folk som tar bibliska demoner o.dyl. för realiteter blir nog snabbt uppmärksammade här
Ja, det får vi hoppas.

Med anknytning till en annan diskussion här på Skalman om Baal kan man påminna om en namnform av Lilith: Baalat, i sin tur från Bel-it-ili.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Re: Lilith - Adams första hustru

Inlägg av Dan Koehl » 3 september 2004, 15:19

Sarvi skrev:Lilith blev förbannad över detta och blev antingen en demon eller så blev hon mor till demoner. Blev hon en demon, så var hon särskilt svår på att ha ihjäl spädbarn.
Den versionen jag hörde var att hon atervände till paradiset i form av ormen, och försökte med alla medel göra Eva mer medveten, bl.a. med hjälp av kunskapens träd och äpplet, ett initiativ som atminstone delvis, kröntes med framgang, omväl ej den önskade.

Källa: En ganska packad 17 arig kvinna fran min ungdom

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 3 september 2004, 15:24

Känner att jag måste förklara mig något.

Det står var och en fritt att tro att Lilith var en historik person, men det finns en anledning till att jag startade tråden i Idé och lärdomshistoria, att "fakta" står inom citationstecken och så vidare. Med tanke på all kraft och möda som den samfällda menigheten på Skalman lagt ner på allehanda fiktioner (exempelvis Arn) så ansåg jag att Lilith var ett förhållandevis oskyldigt ämne. :wink: Tack till Hexmaster som förstod mina intentioner rätt. :)

Bagheera, jag har googlat, det är därför jag startar ett ämne om källorna! Man får en oherrans massa träffar, men jag vill veta vilka som är av äldre datum. Internetkällor av typen "Lilith: The woman friendly adult site for exploring your sexuality" är inte direkt vad jag var ute efter... Problemet är inte att hitta information, problemet är att sålla vad som är "ursprunglig" (observera citationstecknen) judisk tradition/myt från allt modernt spackel som finns i näst intill obegränsad mängd.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 september 2004, 15:25

Den version jag hört var att hon inte ville underkasta sig Adam genom att ligga underst i missionären, och blev därmed förvisa ut till öknen där hon blev till en demon. Var jag hörde/läste det kommer jag inte ihåg... Men det var ett tag sen, och jag håller på att bli smått dement... :roll:

Har sökt lite på crossnet och hittar ingen källa som hänvisar till Lillith någonstans. Jesejaversen kan ju tolkas hur som helst tycker jag. :?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 september 2004, 15:30

Och här var en länk. Håll till godo.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 september 2004, 15:46

Källa: En ganska packad 17 arig kvinna fran min ungdom
"Lilith: The woman friendly adult site for exploring your sexuality"
ville inte underkasta sig Adam genom att ligga underst i missionären
...häxor wicca kabbala boffer-satanister och käringar med kristaller...
Som sagt, det källkritiska problemet är uppenbart...

(Sarvi, du hade inte länken till "woman friendly"-sidan va? ...Glöm det förresten, tror det börjar bli dags att gå hem från jobbet :D )

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 3 september 2004, 16:32

Enligt wikipedia utformades legenden om Lilith som Adams första hustru på medeltiden i boken "The Alphabet of Ben Sira":

The passage which tells the story of Lilith is the fifth of Ben Sira's responses to King Nebuchadnezzar. It is reproduced here in its entirety:

Soon afterward the young son of the king took ill. Said Nebuchadnezzar, "Heal my son. If you don't, I will kill you." Ben Sira immediately sat down and wrote an amulet with the Holy Name, and he inscribed on it the angels in charge of medicine by their names, forms, and images, and by their wings, hands, and feet. Nebuchadnezzar looked at the amulet. "Who are these?" "The angels who are in charge of medicine: Snvi, Snsvi, and Smnglof. After God created Adam, who was alone, He said, 'It is not good for man to be alone' (Genesis 2:18). He then created a woman for Adam, from the earth, as He had created Adam himself, and called her Lilith. Adam and Lilith immediately began to fight. She said, 'I will not lie below,' and he said, 'I will not lie beneath you, but only on top. For you are fit only to be in the bottom position, while I am to be the superior one.' Lilith responded, 'We are equal to each other inasmuch as we were both created from the earth.' But they would not listen to one another. When Lilith saw this, she pronounced the Ineffable Name and flew away into the air. Adam stood in prayer before his Creator: 'Sovereign of the universe!' he said, 'the woman you gave me has run away.' At once, the Holy One, blessed be He, sent these three angels to bring her back.

"Said the Holy One to Adam, 'If she agrees to come back, fine. If not, she must permit one hundred of her children to die every day.' The angels left God and pursued Lilith, whom they overtook in the midst of the sea, in the mighty waters wherein the Egyptians were destined to drown. They told her God's word, but she did not wish to return. The angels said, 'We shall drown you in the sea.'

"'Leave me!' she said. 'I was created only to cause sickness to infants. If the infant is male, I have dominion over him for eight days after his birth, and if female, for twenty days.'

"When the angels heard Lilith's words, they insisted she go back. But she swore to them by the name of the living and eternal God: 'Whenever I see you or your names or your forms in an amulet, I will have no power over that infant.' She also agreed to have one hundred of her children die every day. Accordingly, every day one hundred demons perish, and for the same reason, we write the angels names on the amulets of young children. When Lilith sees their names, she remembers her oath, and the child recovers."

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Alphabet_of_Ben-Sira

Namnet Lilith dyker tydligen upp i både Talmud och Zohar(?), och i Sumeriska myter som inte identifieras närmare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lilith

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 3 september 2004, 18:00

Solitaire skrev:Namnet Lilith dyker tydligen upp i både Talmud och Zohar(?), och i Sumeriska myter som inte identifieras närmare.
Om någon gjort sig besväret att kolla upp min länk kunde man där lära sig åtminstone en sumerisk myt där Lilith kan ha nämnts.

Jag får väl citera från sidan istället:
Returning to Enki and Ninhursag, we find a possible parallel to the creation of Eve. Enki consumed the plants that were Ninhursag's children and so was cursed by Ninhursag, receiving one wound for each plant consumed. Enlil and a fox act on Enki's behalf to call back Ninhursag in order to undo the damage. She joins with him again and bears eight new children, each of whom are the cure to one of his wounds. The one who cures his rib is named Ninti, whose name means the Queen of months, (Kramer & Maier 1989: pp. 28-30) the lady of the rib, or she who makes live. This association carries over to Eve. (Kramer, History Begins at Sumer 1981: pp. 143-144) In Genesis, Eve is fashioned from Adam's rib and her name hawwa is related to the Hebrew word hay or living. (New American Bible p. 7.) The prologue of "Gilgamesh, Enkidu and the Underworld" may contain the predecessor to the tree of knowledge of good and evil. This tree not only contains a crafty serpent, but also Lilith, the legendary first wife of Adam. The huluppu tree is transplanted by Inanna from the banks of the Euphrates to her garden in Uruk, where she finds that:

...a serpent who could not be charmed

made its nest in the roots of the tree,

The Anzu bird set his young in the branches of the tree,

And the dark maid Lilith built her home in the trunk. (Wolkstein and Kramer 1983: p. 8 )

It should be noted that Kramer's interpretation that this creature is Lilith has come into quiestion of late.
Ninhursag i sin tur nämns på en del håll som Liliths sumeriska motsvarighet.

Skriv svar