Vad är en ekonomi?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Henriko
Medlem

Vad är en ekonomi?

Inlägg av Henriko » 18 november 2003, 23:59

Kom i diskussion om det tidigare idag. Jag definierade det som när det finns en marknad som kan värdesätta produkter/tjänster. Min diskussionspartner ansåg att så fort det har något värde för en själv, tex om jag lägger x antal timmar på att odla något så är det värt x antal timmar. Någon som har andra tankar?

Användarvisningsbild
dot
Medlem

Re: Vad är en ekonomi?

Inlägg av dot » 19 november 2003, 00:30

Henriko skrev:Kom i diskussion om det tidigare idag. Jag definierade det som när det finns en marknad som kan värdesätta produkter/tjänster. Min diskussionspartner ansåg att så fort det har något värde för en själv, tex om jag lägger x antal timmar på att odla något så är det värt x antal timmar. Någon som har andra tankar?
Jag håller på din definition. De sk. klassiska ekonomerna (Adam Smith, Marx o.s.v) resonerade ofta på liknande sätt som din diskussionsparter vilket gav upphov en hel del problem och motsägelser i deras teorier.

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 19 november 2003, 15:49

Nja. Ekonomi betyder ju "hushållning med resurser" vilket betyder att varken marknadspris eller produktion måste inrymmas i den för att den skall kunna kallas ekonomi.

Om jag tex som äldsta son får alla syskonens veckopeng med instruktionen att fördela dem rättvist efter eget kynne så bildar jag tex med mina syskon en ekonomi. Detta trots att det inom ekonomin saknas både produktion marknadskrafter.

Användarvisningsbild
wiseguy
Medlem

Inlägg av wiseguy » 19 november 2003, 16:01

jag tror det kan produceras stora mängder spö utav marknadskrafterna

:lol:

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 19 november 2003, 20:50

Prova med: Ett system för att hushålla och fördela tillgängliga resurser!? 8)

Turandil
Medlem

Inlägg av Turandil » 19 november 2003, 21:17

Henriko skrev:Kom i diskussion om det tidigare idag. Jag definierade det som när det finns en marknad som kan värdesätta produkter/tjänster. Min diskussionspartner ansåg att så fort det har något värde för en själv, tex om jag lägger x antal timmar på att odla något så är det värt x antal timmar. Någon som har andra tankar?
Bytesvärdet bestäms i själva produktionsprocessen, av "det samhälleligt nödvändiga arbete nedlagt i densamma". Senare i själva försäljningsprocessen exponerar man värdet genom utbud/köpkraftmekanismen och därmed får varan sitt pris.
Pris och bytesvärde är alltså inte samma sak.

Turandil
Medlem

Inlägg av Turandil » 19 november 2003, 21:21

dot skrev:
Jag håller på din definition. De sk. klassiska ekonomerna (Adam Smith, Marx o.s.v) resonerade ofta på liknande sätt som din diskussionsparter vilket gav upphov en hel del problem och motsägelser i deras teorier.
Nej, de har rätt. Says lag är felaktig, och fungerar endast på en imaginär Robinson Crouse ö, ej i verkligheten.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 april 2006, 22:00

Den här tråden har nu flyttats till den nyligen skapta avdelningen "Ekonomisk historia".

Skriv svar