Handelsfartyg utanför spärren

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Handelsfartyg utanför spärren

Inlägg av sveahk » 28 juni 2016, 21:01

Fantastiskt och excellent arbetat varjag - du håller själv den egna traditionen på högsta kunskapsnivå vid beundransvärt liv! Vi kan bara buga och tacka :thumbsup: ...

Just hemkommen från orterna i Frankrike där en hel del av de dödsbringande ubåtshajarna startade sin rovtåg - Lorient, St Nazaire...Gigantiska byggnationer som fortfarande utstrålar en enormt kraftfull presens! Trots inbyggda sportbutiker och liggplatser för kustens fritidsbåtar...

Mvh Hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 juni 2016, 11:18

Tack sveahk, halva jobbet var att rota fram info jag hade - i bok/pappersform och omvandla det till begriplig ''skalmanska'' :)
Gigantiska byggnationer som fortfarande utstrålar en enormt kraftfull presens!......
Jo - Keromananläggningen i Lorient, en orgie i armerad betong - med ubåtsbunkrar...
bunkrar.jpg
bunkrar.jpg (86.39 KiB) Visad 1518 gånger
som måste ses -
Keroman III-bunkern.jpg
Keroman III-bunkern.jpg (120.6 KiB) Visad 1518 gånger
för att fattas....Och i likhet med en del FLAK-turm, så dyr och komplicerad att demolera - att det är enklast låta dom stå kvar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Keroman_Submarine_Base

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Utväxlingsresorna

Inlägg av varjag » 30 juni 2016, 12:00

Det mest kända svenska handelsfartyget ''utanför....'' var tveklöst
Svenska Amerikalinjens -.jpg
Svenska Amerikalinjens -.jpg (77.56 KiB) Visad 1486 gånger
Många tusentals människor minns henne varmt då de som passagerare - repatrierades till respektive hemländer.
GRIPSHOLM chartrades av US State Department (Utrikesdepartementet) redan 1942 som ''utbytes-och-repatrieringsfartyg under Röda
Korsets skydd. Hon, med systern DROTTNINGHOLM - kallades Mercy ships (barmhärtighetsfartyg). Hon fick speciell målning och
seglingsregler, inte minst vad gällde hennes status och belysning >

"M. S. Gripsholm is painted white with the name of the vessel,
the Swedish flag and the words Sverige and Diplomat painted
prominently on port and starboard. The vessel will travel
fully lighted at night with identifying markings fully illuminated."

''Hon måste ha varit en magisk syn - på mörklagda hav....'' var en kommentar.....

Vilket också hade en annan effect - alla mörklagda fartyg höll ''väl undan'' för GRIPSHOLM - så att de inte skulle silhuetteras i
hennes flodljus - :roll:

Hennes kapten var Sigfrid Ericsson, som senare efterträddes av Gunnar Nordensson. Den senare åmind som befälhavare på
STOCKHOLM vid kollisionen med ANDREA DORIA.

Hennes första ''barmhärtighetsresa'' började i New York den 18:e juni 1942. Ombord hade hon 1083 japaner; diplomater med familjer,
affärsmän, ja många unga studenter - varav flera skulle bli bemärkta i efterkrigstidens Japan.
En av dem, publicerade sina minnen av GRIPSHOLM - i tidskriften -
Kangaero Hito Tænkande mænniska.jpg
Kangaero Hito Tænkande mænniska.jpg (37.9 KiB) Visad 1486 gånger
Man stoppade även i Rio de Janerio där ytterligare 417 japaner embarkerades. I huvudsak diplomatisk och konsulär personal som -
när Ambassadens Porträtt av Kejsaren, högtidligt bars ombord - alla knäföll med ögonen mot marken.
Trots - att porträttet var inlindat i filtar så att ingen, icke-japan - skulle få en skymt av Himmelens Son....... :lol:

Resan gick till Lorenco Marques i portugisiska ostafrika där utväxlingen skulle ske.
resrutten.jpg
(kartan säger Port Elizabeth - men det är fel.Den motsvarande kurslinjen från norra Kina/Japan/Filippinerna/Saigon/Singapore -
visar färdvägen för utväxlingsfartygen - japanska ASAMA MARU och italienska CONTE VERDE. Den senare med 600 personer från Shanghai.
repatrierade japaner p.r.t. Lorenco Marques.jpg
repatrierade japaner p.r.t. Lorenco Marques.jpg (90.55 KiB) Visad 1486 gånger
Utväxlingen skedde via kaj och skepp-mot-skepp och var klar den 23:e juli 1942.

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Utväxlingsresorna 2

Inlägg av varjag » 1 juli 2016, 12:35

Sveriges andra ''barmhärtighetsfartyg'' - var Amerikalinjens - DROTTNINGHOLM här fotograferad -
I Port Elizabeth, Sydafrika 1945.jpg
I Port Elizabeth, Sydafrika 1945.jpg (91.04 KiB) Visad 1455 gånger
Hon var ett äldre fartyg, byggd 1904 under namnet VIRGINIAN, men såldes till SAL 1920.
Liksom GRIPSHOLM - chartrades hon av US State Dept. och Röda Korset för repatrieringsresor under kriget.
Hennes första resa gick från New York till Lissabon den 7:e maj 1942. Passagerarna vet jag litet om - men måste ha varit tyskar,
österrikare och italienare, som i varierande civilia värv ''fastnat i USA'' då Tyskland & Italien förklarade USA krig.

1944 var hon tillbaka i Lissabon för att ta med ny last av passagerare, denna gång f.d. internerade i Frankrike'till Liverpool.
Bland dem, fanns en 12-årig pojke - Donald Prager med familj, som p.g.a. sin engelska nationalitet, suttit inspärrad i den franska
interneringslägret Vittel i Vogeserna -

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=188138
Donald Prager m. sorebror Gail 1942.jpg
Donald Prager m. sorebror Gail 1942.jpg (9.97 KiB) Visad 1455 gånger
Den unge Donald skrev med ungdomens förtjusning - om DROTTNINGHOLM och resan till Liverpool.....
(google-översättning från franskan....)

''Jag var 12 när efter fyra år av instängdhet på grund av mina brittiska rötter, jag skickas tillbaka till England ombord på Drottningholm. Det är bara i dag att jag upptäckte Drottningholm platsen. Min känsla är stor! Denna "cruise" av frihet kommer att förbli inristad i mitt minne för evigt. Berättelsen nedan avser denna resa ombord på Drottningholm och tas från mina skrifter krigsmonument 2002. Fogat ett foto av en miniatyr boj gåva av färdmekanikern heter Gustaf, dyrbart minne av Drottningholm. En annan bild: min äldre bror och mig i 1942

........ Drottningholm är namnet på vår båt. Det är vacker båt! Detta är svenska. Stora blå flaggor med gult kors identifierar honom på avstånd och ingen risk för att torpederas! Ombord är spänningen extrema: för många blir det dop i havet Var kommer de rymmer alla dessa människor.? Mamma och pappa kommer att ha en monter, Doris Irene och samma. Oss? Stor, vi installerar vi Gail och jag med sjömän, medan den främre delen av båten, där vi kommer att den kastas!

Vi förblir dockat tills 5 augusti. Det är inte pressas, upptäckten av vårt nya område är spännande. När vi tar havet, vet jag båten varje hörn. Seglarna är trevliga och en som heter Gustaf verkar ha befriended mig. Med honom, upptäcker jag maskinrummet. Jag, som aldrig sett en motor, även det av en bil, tror du det imponerade på mig. Måltider serveras i en stor matsal och betjänas av förvaltare i vita jackor. Vilken förändring! det finns lite tid ännu, marscherade vi till tyskarna att få rata. Varje dag klockan elva sirenen ljuder evakueringssignalen. Lyckligtvis är det bara en övning. Var och utse platsen för henne livbåtar och måste presentera dem, klädd i flytväst. Från den första dagen, hade kaptenen varnade oss om vikten av denna övning: riskerna är minimala, men kom ihåg att kriget är inte över, säger han.

Vi tar havet den 5 augusti. I dessa svåra tider, vad kan vara mer logiskt än längs kusten? Den norra delen av Spanien förbi och vi seglar österut mot Biscayabukten som vi når slutet av natten. Att njuta av den svala natten var vi några sova på fördäck. Tidigt på morgonen, är det inte klockan frukost som väcker oss, men de suckar av flera passagerare spy deras tarmar överbord! Förbli långsträckt och uppskattar den gungande som i början, blir trevlig, eftersom protokollet, allt obehagligt. Få upp, väl hänga på att hålla sig upprätt. Antalet "sjuka" växer längs kanten och jag still going strong! Skulle jag ha en bra seglare? Det är något att vara stolt. Detta påstående varade bara två minuter så snabbt ja, jag befinner mig överväger min sista måltid absorberas av havets djup! Papa kommer till vår räddning, tvingar oss att dricka vatten och äta kex: att inte sluta kasta upp, men det finns åtminstone något att återhämta sig! Du kommer inte tro mig, även ordningsvakter var sjuk och han sa att pappa var den enda passageraren ha ockuperat matsalen den dagen. Sedan dess, jag vet varför drömmar vissa webbläsare ibland bryta i Biscayabukten.

Ändå några timmar och vi hitta nöjen navigering utan historia. Vi måste stiga på Liverpool i västra England. Förmodligen av säkerhetsskäl, tar vi inte den rakaste vägen, men gå runt Irland från väst. Liverpool visas i morgondimman. På avstånd hör vi hornen av fartyg där vi är verksamma. En stor, glad publik trängdes på plattformen. Porten är dekorerad med banderoller och flaggor. Emotion är hög bland passagerarna. Sedan slutligen när vi docka, välkomnade en militärorkester oss genom att spela "God Save the King" och populära låtar.......''

Den lille grabben fick följa med ''färdmekanikern'' ( :D ) Gustaf ner i maskinrummet - en stor upplevelse för en 12-åring!

Och - fick en liten livboj som minnesgåva av svenske Gustaf.....
Maskinist Gustafs present till Donald.jpg
Maskinist Gustafs present till Donald.jpg (10.83 KiB) Visad 1455 gånger
Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 1 juli 2016, 17:04

Tack för mycket intressant läsning. Sedan länge.

Drottningholms kapten, John Leonard Nordlander, finns bara på engelska wiki:
Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Nordlander

F.ö. är Vittel till vardags en kurort (romersk tid och igen från mitten av 1850-talet) och ett hyfsat känt mineralvatten samt var förmodligen då ett inte allt för otrevligt interneringsläger.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Vittel#De ... e_mondiale
Inledningsvis ungefär 2 000 brittiska, kanadensiska och amerikanska kvinnor (och då förmodligen barn).

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 2 juli 2016, 16:49

Underbar läsning, stort tack Varjag! :D
varjag skrev:Jag presenterar min ''katalog'' över svenska fartyg som, i ett eller annat sammanhang - befann sig och verkade ''utanför spärren''
Katalogen är INTE komplett. Men jag tror mig ha fått med de allra flesta.
Som läsaren kommer att se, blev det överväldigande antalet sänkta. Av torpeder, minor eller flygbomber.
Dramat med sänkningar, gör dem och deras öden lättare att katalogisera. Vad som är mycket svårare, är att hitta detaljer om de fartyg
som inte blev sänkta eller skadade; utan klarade genom ofredsåren, mer eller mindre helskinnade. Jag har bara kunna katalogisera ett par
dussin fartyg i den kategorin.
Ja det måste nästan vara omöjligt att få med alla, särskilt de som du skriver klarade sig helskinnade genom kriget. Många svenskar omkom ju även på norska och andra länders fartyg, och de blir ju därför ännu svårare att få grepp om.

Den 6:e april sänks den stora norska tankern Koll (10000dwt) utanför USA:s östkust, prt. Venezuela av den berömda U-571. Fyra ur besättningen var svenskar och de klarade sig i livbåtarna, det var matroserna Henrik Palm, K-A Sundberg Stockholm, Villy Larsson Borgholm och elektriker Nils Johannesson Göteborg. Ubåten gick fram till de nödställda och slängde över ett paket skeppsskorpor.
MT Koll.jpg
MT Koll.jpg (17.04 KiB) Visad 1401 gånger
För svenskarna gick det bra i detta fall men flera blev svårt brännskadade och det måste ha varit fruktansvärt plågsamt för de som inte dog direkt av sina skador, särskilt på tankfartyg. :cry:

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 2 juli 2016, 17:50

I början av december 1941 fick C-byrån följande rapport...
sjö2.jpg
sjö2.jpg (14.16 KiB) Visad 1396 gånger
...som bekräftades och utvecklades ett par veckor senare...
sjö.jpg
sjö.jpg (53.77 KiB) Visad 1396 gånger
Låter intressant - kan någon sjökrigskunnig bekräfta de uppgifterna...och för en något okunnig landkrabat förklara vad den nämnda "armeringen" bestod av och var på fartyget den applicerades...? Kan väl inte ha varit av större omfattning om den måste avlägsnas och återigen fastnitas(?) minst en gång under var och en av fartygets seglatser...!?

Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 2 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 2 juli 2016, 18:53

sveahk skrev:I början av december 1941 fick C-byrån följande rapport...
sjö2.jpg
...som bekräftades och utvecklades ett par veckor senare...
sjö.jpg
Låter intressant - kan någon sjökrigskunnig bekräfta de uppgifterna...och för en något okunnig landkrabat förklara vad den nämnda armeringen bestod av och var den applicerades...? Kan väl inte ha varit av större omfattning om den måste avlägsnas och återigen fastnitas(?) minst en gång under var och en av fartygets seglatser...!?

Hans K
Jag räknar mig definitivt inte som sjökrigskunnig, men i detta fall gissar jag att ordet 'armera' här avser en äldre benämning att beväpna, förse med kanoner. Borde i så fall vara besläktat med engelskans arms, där armera blir en verbform?

Att lyfta av lättare kanoner och luftvärnspjäser som handelsfartyg försågs med borde vara gå att utföra med en kran.

Man förstår en 'neutral' stat, även ett handelsfartyg med en luftvärnspjäs blir ju ett örlogsfartyg, även om man såg mellan fingrarna när det gällde Kriegsmarines fartyg...

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 2 juli 2016, 19:27

Amund skrev:
Att lyfta av lättare kanoner och luftvärnspjäser som handelsfartyg försågs med borde vara gå att utföra med en kran.
Så var det helt säkert- min fantasi skenade iväg i fel riktning :oops: ....Tack Amund för tillrättavisningen! Kanske det också finns ett enkelt svar på frågan varför denna beväpning bara(?) gällde fartyg under Panama-flaggan...?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 2 juli 2016, 22:05

Min gissning: :)
Vid tidpunkten för den här rapporten är Panama redan i krig med Tyskland och därmed är rapporten inte längre relevant. Innan kuppen i Panama i oktober -41 där den protyske presidenten ersattes var Panamas (bekvämlighetsflaggade och utlandsägda) handelsflotta förbjudna att vara beväpnade, detta trots att de flesta fartyg i praktiken var amerikanskägda. Även om USA också var neutrala under denna period så var man ju i praktiken krigförande med sitt stöd till Storbritannien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Panama_du ... rld_War_II

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 juli 2016, 00:13

sveahk skrev:
Låter intressant - kan någon sjökrigskunnig bekräfta de uppgifterna...och för en något okunnig landkrabat förklara vad den nämnda "armeringen" bestod av och var på fartyget den applicerades...? Kan väl inte ha varit av större omfattning om den måste avlägsnas och återigen fastnitas(?) minst en gång under var och en av fartygets seglatser...!?
Defensively equipped merchant ship (DEMS) was an Admiralty Trade Division program established in June, 1939, to arm 5,500 British merchant ships with an adequate defence against enemy submarines and aircraft. The acronym DEMS was used to describe the ships carrying the guns, the guns aboard the ships, the military personnel manning the guns, and the shore establishment supporting the system
Kanonen uppställdes när möjligt - på ''poopen'' - längst akterut.
Fyratummare paa poopen.jpg
Fyratummare paa poopen.jpg (68.62 KiB) Visad 1370 gånger
Man använde gamla pjäser, sparade sedan 1918 och av olika kalibrer - beroende på ''hållfastheten'' i underliggande däcksplåt.
De flesta var 3'' - eller 4'' pjäser. (76 eller 102mm). De lättare 3-tummarna monterades
paa poophusdæcket.jpg
paa poophusdæcket.jpg (49.02 KiB) Visad 1370 gånger
som hade tunnare plåtar & krävde förstärkningar av olika slag.

Förekomsten av dessa kanoner - användes av tyskarna för identifiering av brittiska fartyg - bade ubåtar & raiders....

Har dom ''en kanon på poopen - är det ett brittiskt fartyg - och Feuer frei....

Många fartyg fick också luftvärn - oftast en .303 Lewisgun
demsgunner.jpg
demsgunner.jpg (11.68 KiB) Visad 1370 gånger

- vilken hade mera moralisk - än verklig betydelse - :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk

Re: ''Spärren'' - Utanför - och Innanför....

Inlägg av sveahk » 3 juli 2016, 15:23

Hjärtligt tack både Amund och varjag för klarläggande information beträffande C-Byråns ibland något grumliga rapporter...

Därför försöker vi med ytterligare en!
varjag skrev:
Svenska fartyg, såväl som tyska och andra, måste ju upprätthålla sjöfart även – bortom Kielkanalen, där
sannerligen farorna inte var mindre – än i konvojerna på Atlanten. Destinationer som Hamburg, Bremen, Emden och Rotterdam – blev
den%20s.k.%20D%C3%B8dsfarten.jpg
den%20s.k.%20D%C3%B8dsfarten.jpg (65.95 KiB) Visad 1350 gånger
Som, under 1942 och senare även kom att plågas av RAF’s Coastal Command. Som med
torped- och bomb/attackplan, Beauforts & Beaufighters outtröttligt attackerade tysk shipping och konvojer, sänkte och skadade hundratals fartyg.

Att vara till sjöss på oceanerna med eller utan konvoj – kallades att vara utanför spärren.

Men - att ‘’segla bortom Kielkanalen’’ – innebar också att befinna sig ‘’utanför spärren’’!

Varjag
...och den här rapporten i slutet av november 1941 verkar handla om ett svenskt fartyg som råkade illa ut just på den rutten.
sjö3.jpg
sjö4.jpg
sjö4.jpg (58.62 KiB) Visad 1350 gånger
Kan vi ge det fartyget ett namn?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 3 juli 2016, 17:52

sveahk skrev:Hjärtligt tack både Amund och varjag för klarläggande information beträffande C-Byråns ibland något grumliga rapporter...

Därför försöker vi med ytterligare en!
varjag skrev:
Svenska fartyg, såväl som tyska och andra, måste ju upprätthålla sjöfart även – bortom Kielkanalen, där
sannerligen farorna inte var mindre – än i konvojerna på Atlanten. Destinationer som Hamburg, Bremen, Emden och Rotterdam – blev
den%20s.k.%20D%C3%B8dsfarten.jpg
Som, under 1942 och senare även kom att plågas av RAF’s Coastal Command. Som med
torped- och bomb/attackplan, Beauforts & Beaufighters outtröttligt attackerade tysk shipping och konvojer, sänkte och skadade hundratals fartyg.

Att vara till sjöss på oceanerna med eller utan konvoj – kallades att vara utanför spärren.

Men - att ‘’segla bortom Kielkanalen’’ – innebar också att befinna sig ‘’utanför spärren’’!

Varjag
...och den här rapporten i slutet av november 1941 verkar handla om ett svenskt fartyg som råkade illa ut just på den rutten.
sjö3.jpg
sjö4.jpg
Kan vi ge det fartyget ett namn?

Hans K
Jag söker i de källor jag har, men eftersom fartyget inte sänktes så blir det svårare. :(

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 3 juli 2016, 20:59

En svensk sjöman som tjänstgjorde på det norska fartyget m/s Aust kan berätta att mitt i Sydatlanten, på resa New York till Kapstaden i februari 1942, plötsligt ett flygplan uppenbarar sig.
Arado 196.jpg
Arado 196.jpg (21.78 KiB) Visad 1320 gånger
”Under planet hänger en jättesax som klipper av fartygets radioantenn”… I verkligheten är det nog mera en sorts krok som HSK Thors spaningsplan använder för att slita av antennen. Och efter en stund så uppenbarar sig Thor och besättningen tillfångatas och överlämnas till ett annat fartyg som för honom till Yokohama. Från Japan bär det sedan hemåt med ett tyskt fartyg som har värdefull last till Bordeaux. Tyvärr sänks fartyget utanför Portugal men man räddas till slut när livbåten siktas av en portugisisk trålare.

Inget sju till fyra-jobb precis! :(

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 juli 2016, 23:06

Jag söker i de källor jag har, men eftersom fartyget inte sänktes så blir det svårare.
Jag har precis samma problem.....
I verkligheten är det nog mera en sorts krok som HSK Thors spaningsplan använder för att slita av antennen
Ingen krok - men mycket precis flygning! Att ''riva ned antennen'' - var standardbehanding med Arados, gjordes med flottörerna.
Antennen var spänd mellan masttopparna - med uttag till radiohytten - det gällde att ta ned antennen -UTAN att kollidera med
skorsten/kommandobrygga......

Inga ''dussinflygare'' för det jobbet!

Varjag

Skriv svar