Sveriges andra ''barmhärtighetsfartyg'' - var Amerikalinjens - DROTTNINGHOLM här fotograferad -

- I Port Elizabeth, Sydafrika 1945.jpg (91.04 KiB) Visad 1457 gånger
Hon var ett äldre fartyg, byggd 1904 under namnet VIRGINIAN, men såldes till SAL 1920.
Liksom GRIPSHOLM - chartrades hon av US State Dept. och Röda Korset för repatrieringsresor under kriget.
Hennes första resa gick från New York till Lissabon den 7:e maj 1942. Passagerarna vet jag litet om - men måste ha varit tyskar,
österrikare och italienare, som i varierande civilia värv ''fastnat i USA'' då Tyskland & Italien förklarade USA krig.
1944 var hon tillbaka i Lissabon för att ta med ny last av passagerare, denna gång f.d. internerade i Frankrike'till Liverpool.
Bland dem, fanns en 12-årig pojke - Donald Prager med familj, som p.g.a. sin engelska nationalitet, suttit inspärrad i den franska
interneringslägret Vittel i Vogeserna -
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=188138

- Donald Prager m. sorebror Gail 1942.jpg (9.97 KiB) Visad 1457 gånger
Den unge Donald skrev med ungdomens förtjusning - om DROTTNINGHOLM och resan till Liverpool.....
(google-översättning från franskan....)
''Jag var 12 när efter fyra år av instängdhet på grund av mina brittiska rötter, jag skickas tillbaka till England ombord på Drottningholm. Det är bara i dag att jag upptäckte Drottningholm platsen. Min känsla är stor! Denna "cruise" av frihet kommer att förbli inristad i mitt minne för evigt. Berättelsen nedan avser denna resa ombord på Drottningholm och tas från mina skrifter krigsmonument 2002. Fogat ett foto av en miniatyr boj gåva av
färdmekanikern heter Gustaf, dyrbart minne av Drottningholm. En annan bild: min äldre bror och mig i 1942
........ Drottningholm är namnet på vår båt. Det är vacker båt! Detta är svenska. Stora blå flaggor med gult kors identifierar honom på avstånd och ingen risk för att torpederas! Ombord är spänningen extrema: för många blir det dop i havet Var kommer de rymmer alla dessa människor.? Mamma och pappa kommer att ha en monter, Doris Irene och samma. Oss? Stor, vi installerar vi Gail och jag med sjömän, medan den främre delen av båten, där vi kommer att den kastas!
Vi förblir dockat tills 5 augusti. Det är inte pressas, upptäckten av vårt nya område är spännande. När vi tar havet, vet jag båten varje hörn. Seglarna är trevliga och en som heter Gustaf verkar ha befriended mig. Med honom, upptäcker jag maskinrummet. Jag, som aldrig sett en motor, även det av en bil, tror du det imponerade på mig. Måltider serveras i en stor matsal och betjänas av förvaltare i vita jackor. Vilken förändring! det finns lite tid ännu, marscherade vi till tyskarna att få rata. Varje dag klockan elva sirenen ljuder evakueringssignalen. Lyckligtvis är det bara en övning. Var och utse platsen för henne livbåtar och måste presentera dem, klädd i flytväst. Från den första dagen, hade kaptenen varnade oss om vikten av denna övning: riskerna är minimala, men kom ihåg att kriget är inte över, säger han.
Vi tar havet den 5 augusti. I dessa svåra tider, vad kan vara mer logiskt än längs kusten? Den norra delen av Spanien förbi och vi seglar österut mot Biscayabukten som vi når slutet av natten. Att njuta av den svala natten var vi några sova på fördäck. Tidigt på morgonen, är det inte klockan frukost som väcker oss, men de suckar av flera passagerare spy deras tarmar överbord! Förbli långsträckt och uppskattar den gungande som i början, blir trevlig, eftersom protokollet, allt obehagligt. Få upp, väl hänga på att hålla sig upprätt. Antalet "sjuka" växer längs kanten och jag still going strong! Skulle jag ha en bra seglare? Det är något att vara stolt. Detta påstående varade bara två minuter så snabbt ja, jag befinner mig överväger min sista måltid absorberas av havets djup! Papa kommer till vår räddning, tvingar oss att dricka vatten och äta kex: att inte sluta kasta upp, men det finns åtminstone något att återhämta sig! Du kommer inte tro mig, även ordningsvakter var sjuk och han sa att pappa var den enda passageraren ha ockuperat matsalen den dagen. Sedan dess, jag vet varför drömmar vissa webbläsare ibland bryta i Biscayabukten.
Ändå några timmar och vi hitta nöjen navigering utan historia. Vi måste stiga på Liverpool i västra England. Förmodligen av säkerhetsskäl, tar vi inte den rakaste vägen, men gå runt Irland från väst. Liverpool visas i morgondimman. På avstånd hör vi hornen av fartyg där vi är verksamma. En stor, glad publik trängdes på plattformen. Porten är dekorerad med banderoller och flaggor. Emotion är hög bland passagerarna. Sedan slutligen när vi docka, välkomnade en militärorkester oss genom att spela "God Save the King" och populära låtar.......''
Den lille grabben fick följa med ''färdmekanikern'' (

) Gustaf ner i maskinrummet - en stor upplevelse för en 12-åring!
Och - fick en liten livboj som minnesgåva av svenske Gustaf.....

- Maskinist Gustafs present till Donald.jpg (10.83 KiB) Visad 1457 gånger
Varjag