Bröderna Wright, HA, Pucktvåa!
Bröderna Wright, HA, Pucktvåa!
Bröderna Wright genomförde den första flygningen (farkost tyngre än luft som startar med egen kraft för att vara lite petiga) det vet ju alla - men icke sade Nicke!
1890 så flög Clément Ader 50 meter på upp till den svindlande höjden av 20cm i det här flygplanet!
Nu hävdar en del att flygningen aldrig skedde men det är få som ifrågasätter hans flygtur 1897 i den här.
Mycket man kan göra med en ångmaskin!
Vidare läsning:
Svenska!!! http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=530
http://www.herodote.net/18901009.htm
http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/ader.html
http://www.idsia.ch/~juergen/planetruth.html
MVH
Hans
Ps - Faktoid?
1890 så flög Clément Ader 50 meter på upp till den svindlande höjden av 20cm i det här flygplanet!
Nu hävdar en del att flygningen aldrig skedde men det är få som ifrågasätter hans flygtur 1897 i den här.
Mycket man kan göra med en ångmaskin!
Vidare läsning:
Svenska!!! http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=530
http://www.herodote.net/18901009.htm
http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/ader.html
http://www.idsia.ch/~juergen/planetruth.html
MVH
Hans
Ps - Faktoid?
Spontan kommentar: Va fan?
Lite mer genomtänkt: På den övre bilden ser den ut som nåt från tidningen MAD (den där ångdrivna flygmaskinsballongen med hjul, ni minns), på den undre som något från stumfilmsversionen av Jurassic Park. Är det ett skämt? Jasså inte? OK.
Om Orville och Wilbur har jag nämnt något tidigare - de var inte först med att flyga (ballongen med Montgolfiére eller hur det stavas), de var inte först med flygplan tyngre än luften (Lilienthal gledflög), de var inte först med motordrivet plan (nån Harvey? hade en mindre modell med maskin) - men de var först med alla tre, och så folk ombord då. Det är den version jag lärt mig, en bra bit från "Wright uppfann flygplanet" eller hur man nu tänker sig det.
Den här Ader var en fullkomlig nyhet, trots att jag vart någorlunda intresserad av ämnet så länge jag minns. Varför tjafsar fransmännen om Blériot när de har den här stjärnan?
Skillnaden mellan en farkost man kan styra och en man inte kan styra är ju... Fullständig. En bil som körs ut från en ramp flyger också, en liten stund.
Men Adèr skulle alltså ha varit först med att flyga i en maskin tyngre än luften. Häftigt. Förvisso kvalar den in bland faktoiderna - tackar.
Lite mer genomtänkt: På den övre bilden ser den ut som nåt från tidningen MAD (den där ångdrivna flygmaskinsballongen med hjul, ni minns), på den undre som något från stumfilmsversionen av Jurassic Park. Är det ett skämt? Jasså inte? OK.
Om Orville och Wilbur har jag nämnt något tidigare - de var inte först med att flyga (ballongen med Montgolfiére eller hur det stavas), de var inte först med flygplan tyngre än luften (Lilienthal gledflög), de var inte först med motordrivet plan (nån Harvey? hade en mindre modell med maskin) - men de var först med alla tre, och så folk ombord då. Det är den version jag lärt mig, en bra bit från "Wright uppfann flygplanet" eller hur man nu tänker sig det.
Den här Ader var en fullkomlig nyhet, trots att jag vart någorlunda intresserad av ämnet så länge jag minns. Varför tjafsar fransmännen om Blériot när de har den här stjärnan?
Vet inte vad jag ska tro om det här: "Vad bröderna Wright gjorde var något så simpelt som att komma på att man kunde sätta roder på flygmaskinen!"Ny Teknik skrev:Adèrs första flygmaskin, Eole, var sex meter lång, hade ett vingspann om 14 meter och vägde ungefär 300 kilo, inklusive föraren. Den var försedd med en ångmaskin som utvecklade 20 hästkrafter samt en fyrbladiga propeller som mest påminde om en kvast jättelika gåspennor. Aders stora bedrift är att han över huvud taget lyckades få denna märkliga maskin att lätta från marken - även om det bara var för ett ögonblick och helt utan kontroll från förarens sida.
Skillnaden mellan en farkost man kan styra och en man inte kan styra är ju... Fullständig. En bil som körs ut från en ramp flyger också, en liten stund.
Men Adèr skulle alltså ha varit först med att flyga i en maskin tyngre än luften. Häftigt. Förvisso kvalar den in bland faktoiderna - tackar.
Sarvi är nog på rätt spår man får nog lägga upp det som i sista länken jag gav:
1783 First flight
(de Rozier and d'Arlandes, 9 km)
1852 First powered flight
(Giffard, 27 km)
1890 First powered heavier-than-air flight
(Ader, steam engine, 50 m)
1894 First controlled heavier-than-air flight
(Lilienthal, 300 m)
1901 First controlled powered rigid-body flight;
later first passenger flights
(Zeppelin, many km)
1903-1906 1st photo of controlled powered heavier-than-air flight (Wright bros, 260 m). Earlier flights by Pearse , Jatho . 1st official self-powered flight (no catapult or headwind): Santos-Dumont (1906).
MVH
Hans
1783 First flight
(de Rozier and d'Arlandes, 9 km)
1852 First powered flight
(Giffard, 27 km)
1890 First powered heavier-than-air flight
(Ader, steam engine, 50 m)
1894 First controlled heavier-than-air flight
(Lilienthal, 300 m)
1901 First controlled powered rigid-body flight;
later first passenger flights
(Zeppelin, many km)
1903-1906 1st photo of controlled powered heavier-than-air flight (Wright bros, 260 m). Earlier flights by Pearse , Jatho . 1st official self-powered flight (no catapult or headwind): Santos-Dumont (1906).
MVH
Hans
Bara ett tillägg till myten om att Bröderna Wright var först med en kontrollerad motoriserad flygning 1903, de hade en fotograf och filmmakare som förevigade det hela.
Men det fanns en som flög innan dess, en tysk vid namn Weisskopf (antog efternamnet Whitehead i USA). Han flög redan 1901, men hade bara en tecknare som förevigade det hela. Därför blev det inte "bevisat" att han var först!
Det är iallafall var jag har lärt mig nu på senare tid.
Morgan
Men det fanns en som flög innan dess, en tysk vid namn Weisskopf (antog efternamnet Whitehead i USA). Han flög redan 1901, men hade bara en tecknare som förevigade det hela. Därför blev det inte "bevisat" att han var först!
Det är iallafall var jag har lärt mig nu på senare tid.
Morgan
Jovisst:
Utan att förringa dem på något sätt, de var ju först med att få upp ett flygplan värt namnet eller hur man ska säga, som gick att använda och utveckla. Men rätt ska vara rätt.
...Eller åtminstone den petiga definitionen av vad bröderna W egentligen var först med - inte att flyga sådär i största allmänhet, utan...Hexmaster skrev:Men Adèr skulle alltså ha varit först med att flyga i en maskin tyngre än luften. Häftigt. Förvisso kvalar den in bland faktoiderna - tackar.
Utan att förringa dem på något sätt, de var ju först med att få upp ett flygplan värt namnet eller hur man ska säga, som gick att använda och utveckla. Men rätt ska vara rätt.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Ang Wright: De var ju inte ens först med att ha en kontrollerad, självgående, start, flygning och landning, då de höll på med katapulter, motvind och de där vagnarna som de startade från/med hjälp av. I min mening var det Santos-Dumont som skapade et första riktiga flygplanet, och släppte dessutom patenten fria.
mitt förslag på lista av bemannade (av människor) flygningar:
ca 852-875 - Glidflygplan, Armen Firman, Abbas Ibn Firnas
ca 1200 - första flygningen utan förlust av höjd (obekräftat). Kinesiska varmluftsballonger för spaning, fjättrat till marken med rep.
1783 - första fria flygningen. Halmeldad varmluftsballong skapad av Montgolfier, flygare: Pilâtre de Rozier och Markis d’Arlandes
1853 - första dokumenterade kontrollerade flygningen i modern tid med farkost tyngre än luften. Glidflygplan konstruerat av George Cayley, flygare: Medhjälpare vars namn inte bevarats
1856 - första flygningen med kraftkälla - Glidflygplan dragen av två hästar, Jean-Marie Le Bris
1903 - första fotografiet av pågående flygning. Utan möjlighet till start av egen kraft. Wright Flyer, Bröderna Wright.
1906 - Första flygningen med komplett flygplan med start, kontrolled flygning och landning av egen kraft. Santos-Dumont.
mitt förslag på lista av bemannade (av människor) flygningar:
ca 852-875 - Glidflygplan, Armen Firman, Abbas Ibn Firnas
ca 1200 - första flygningen utan förlust av höjd (obekräftat). Kinesiska varmluftsballonger för spaning, fjättrat till marken med rep.
1783 - första fria flygningen. Halmeldad varmluftsballong skapad av Montgolfier, flygare: Pilâtre de Rozier och Markis d’Arlandes
1853 - första dokumenterade kontrollerade flygningen i modern tid med farkost tyngre än luften. Glidflygplan konstruerat av George Cayley, flygare: Medhjälpare vars namn inte bevarats
1856 - första flygningen med kraftkälla - Glidflygplan dragen av två hästar, Jean-Marie Le Bris
1903 - första fotografiet av pågående flygning. Utan möjlighet till start av egen kraft. Wright Flyer, Bröderna Wright.
1906 - Första flygningen med komplett flygplan med start, kontrolled flygning och landning av egen kraft. Santos-Dumont.