Quiz: Finlands historia

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5661
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2019, 09:12

Svaret är rätt.

Det var tio eller femton år sedan det blev "högaktuellt" både med mer och mer högljudda rasister som kallade sig immigrationskritiker och med finnar och finländare med mer eller mindre mörk hudfärg eller afrikansk bakgrund. Då var det utan tvivel motiverad att påminna att Finland, finsk historia och finsk kultur har aldrig varit *så* homogena, ur- och purfinska som man på vissa håll tror och vill påstå - men på andra hand så kändes man på andra håll sig uppenbarligen motiverad att se och porträttera Finland som heterogenare och i det här fallet göra "afrofinländsk historia" djupare och rikare än vad det var i verkligheten.

Bild

Och så blev korpral Rudolf (Rudi) Prüss en bricka i det spelet. Man kunde kanske inte som i Amerika hitta och intervjua svarta krisgveteraner för en TV-dokumentär men en afro-finne som hade svarit medlem i skyddskåret, åkt skidor och stupat i vinterkriget var ett jättefynd, det med! Och sedan kunde andra med viss rätta argumentera att man kan inte omskriva historia efter vad som måste snarare ses som kuriösa fall - eller hoppa in och fråga varför de finns ingen Rudolf Prússgata i Nykarleby och sen påstå att det beror på finsk "vitcentrism"...

Bild

Esa K har frägan!

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 4 mars 2019, 10:59

Tackar!

Tog ju ett tag och lite möda att klura ut, och ny fråga under konstruktion.

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 5 mars 2019, 14:26

Ny fråga, provar detta upplägg.

Vad eftersöker jag här: som inledning ett par ord som kan leda en i rätt riktning, jag ger dom inte direkt, men för att hitta dom kan man utgå till exempel utifrån en av Gustaf Frödings mest kända strofer, och kombinera det med en av Deep Purples mest kända låtar.

För att hitta direkt det eftersökta lägger jag här till något som kan påminna om en rebus: en del av en kantele + en generalguvernör i Finland….

Så åter, vad eftersökes?

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5661
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 6 mars 2019, 09:16

"Jag köpte min Speed King för pengar, för mig var ej annan att få,"?
"Säv, säv, susa, våg, våg, slå, Smoke on the Water."?

"Sträng + Seyn"?
"Låda + Bobrikov"?


PS Det finns två slags människor: de som aldrig gillat rebusar, inte ens som barn, och de som är ena jävlar på att lösa rebusar.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 6 mars 2019, 11:44

Ja, rebusar kan ju vara kul, eller jättetråkiga, beroende på hur man är lagd.

Men, Femtiotrean har hittat rätt till ett av led-orden från den första delen, och ett av orden i rebus-delen.

Och för att ge ytterligare glöd, så kastar jag in här Jacob De La Gardie, inte för att han direkt har något med det eftersökta att göra, men ändå finns en koppling, måhända långväga, men en koppling.

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 7 mars 2019, 12:42

En ledtråd till: det eftersökta är ett företag.

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 8 mars 2019, 14:00

Mer ledtråd: ett lejon med svärd i ett torn ovan vatten...

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5661
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 8 mars 2019, 16:16

Bild

Bild


https://uppslagsverket.fi/sv/view-10368 ... gFriedrich

https://uppslagsverket.fi/sv/sok/view-1 ... ngbergOyAb

Staden grundades år 1652 av Ebba Brahe, änka till Jakob De la Gardie, och därav namnet Jakobstad.

PS "Smoke" I get, men Fröding :?: :?: :?:

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 9 mars 2019, 17:16

Men visst är det Strengbergs tobaksfabrik i Jakobstad det handlar om, Femtiotrean hittade rätt i rebusen och ledtrådarna och bifogat nödvändig kringfakta i bild och länkar, ja det sista ja:.
Femtiotrean skrev:
8 mars 2019, 16:16
PS "Smoke" I get, men Fröding :?: :?: :?:
ja, den saknade ledordet då ja, där åsyftade jag på Frödings strof: "... snus är snus, om ock i gyllne dosor...". För Strengbergs tillverkade ju inte bara piptobak och cigaretter, utan även snus! Vet inte om det är en myt eller inte, men att en av orsakerna till att företaget gick omkull sägs vara att Finland innan EU-inträdet "glömde" förhandla om snusets vara såsom Sverige lyckades med.

Ja, Grattis till Femtiotrean, som stoppar nästa pipa...

mvh

Esa K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5661
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 10 mars 2019, 06:17

"Strunt är strunt osv", ja - men det jag inte alls :oops: visste var att Fröding hade skrivit dessa versrader :P

(Men jag kan ju skryta med att jag kom ihåg namnet Berg som en av de ryska generalgovernörerna :lol: Knutpunkterna mellan polsk och finsk historia, likheterna och olikeheterna är ett intressant tema som man kanske borde ta upp - men det blir mer företagshistoria:


Vi söker ett företag som också försvann. Branschen hade genomgått stora omvälvningar, konkurrensen hade blivit hårdare och prisnivån hade sänkts av företagen som var beredda att dumpa prisen rejält för att få uppdrag. Det var inga förutsättningar att fortsätta när man ansåg att verksamheten skulle inte bli lönande.

För VD:n och storägaren var det ändå ett tungt beslut. Företaget var Finlands meste på ett sätt och Nordens meste på ett annat. Familjen hade ledd eller annars varit verksam med i inte mindre än nio generationer sedan "stanfadern" hade flyttat till Finland.

Företaget hörde till stadsbilden i Helsingfors i mer än 150 år, men det hade grundats i en annan stad och hade flyttad ut till en tredje stad ett kvartssekel innan det gick i konkurs.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5661
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 11 mars 2019, 09:56

Grundaren kom från Sverige, ägarfamiljen - som senare gav företaget sitt eget namn - var ursprungligen tysk. D.v.s. stamfadern som hade skaffat sig yrkeskunnander i sitt hemland var tysk.
kännerdugatan.jpg
kännerdugatan.jpg (63.69 KiB) Visad 497 gånger
annanaddress.png
annanaddress.png (247.07 KiB) Visad 497 gånger
flyttatbort.png
flyttatbort.png (505.44 KiB) Visad 497 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5661
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 11 mars 2019, 14:43

Företaget grundades i grevens tid. Staden var naturligtvis Åbo. Som sedan brann. Företaget gick med,

Foretaget återuppstod i Helsingfors. Addressen var den samma som man ser i översta bilden. Det fina rödtegelbyggnaden blev färdig i början av 1920-talet. Kanske borde man aldrig ha flyttat till nya modernare utrymmen i Esbo för då blev det konkurs. Efter 25 år, men ändå.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13796
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Markus Holst » 12 mars 2019, 09:13

Jag är dåligt påläst om finska företag, men grevens tid torde syfta på Johan den tredjes boende på Åbo slott, så något gammalt företag, alltså. Åbo brann 1827 så där har vi datum för flytt till Helsingfors.

Jag gissar på någon form av handelshus.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5661
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Femtiotrean » 12 mars 2019, 09:54

Grevens tid, uttryck med sannolikt ursprung i att folket i Per Brahe den yngres närhet ansåg att det var gott att leva under dennes beskydd och tid. Uttrycket åsyftar åtminstone i Finland, direkt på greve Per Brahe. På finska lyder uttrycket "kreivin aikaan" och även om inte alla finländare direkt kommer att tänka på Per Brahe, så vet man att om det sker "i grevens tid" eller "i sista stund", så slutar det lyckligt. Finländarna minns grevens tid som något positivt.

"I grevens tid" kan i betydelsen "i sista stund" också härledas till den gamla sedvänjan att man kom senare till en begivenhet, ju finare man var - och sist kom greven (utom när kungafamiljen var inblandad). Jämför "fint folk kommer sent".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grevens_tid

Företaget sysslade med industriell verksamhet, d.v.s. det tillverkades olika slags produkter i en anläggning inrymmande maskineriet som behövdes för ändamålet.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 12 mars 2019, 15:19

Frenckellska tryckeri Ab

mvh

Esa K

Låst