Finlands språkliga våndor

Jotuni
Medlem

Re: Finlands språkliga våndor

Inlägg av Jotuni » 26 september 2010, 11:16

lago skrev:I går lördag, besökte vi Åbo slott och till vår förvåning var det flera vakter där som inte kunde eller ville tala svenska med oss. Nu löste sig problemet tack vare min finskspråkiga fru och min skolengelska men lite bedrövade blev vi över att en tidigare svenskspråkig stad så snabbt verkar ha blivit förfinskad.
Det är ett kulturarv som är på väg att försvinna.
Jag gratulerar. Du Lago är lycklig - onnenpekka - för att du har klok och språkkunnig fru som kompenserar handikappar. Hål fast.

Tyvärr antal eller kompetenserna av finlandsvenskarna i Åbo räcker inte till att ha finlandsvenska vakter i Åbo slott. Den typisk finska lösning är, att man grundar finlandsvenska vaktkvot, dvs en eller två Åbo slott vakten måste vara finlandsvenska. Kanske du Lago är intresserad i sådant kulturarvets behållandet eller jobba själv som finlandsvenska kvotvakt?

Åbo är tvåspråkig stad enligt lagen med 5,2 % svenskspråkiga (antal 9000 personer). Andel av andra än finska och svenska är 6.7 %. Altså lite större.

Svenskspråkigas andel i Åbo miskade under 8 % på 60-talet. Lite före detta förändrades lagen så att 6 % eller 5000 finlandsvenskar räcker till kommunets tvåspråkighet.

I år 1975 färändrades lagen igen. Efter detta bara 3000 finlandsvenskor räcker till tvåspråkighetet vore antal invånare hur stor som helst.

Kan Åbos 9000 finlandsvenskar erbjuda svenskpråkig tjänst i en stad med 175000 invånare. Tydligen inte eftersom det finns inte finlandsvenska vakt i Åbo slott.

Vad kan man göra?

Man kan lära svenska till finska och invandrarnas barn. Det kallas tvångsvenska. Tvång därför att barn är tvungen att lära sig svenska men hon vill inte. Kaske Lagos Åbo slott vakten ville inte på samma sätt som Lago vill inte lära sig finska.

Tvångsvenskan kallades svenska därför att det är svenska dialekt - finlandsvenska.

Svenska Folktinget ordförande Anna-Maja Henriksson (Svenska Folkparti) sade igår, att tvångsvenskan är ödesfråga till Finlands tvåspråkighet. Tyvärr har hon rätt. Det finns inte finlandsvenska vakter i Åbo slott. Finlandsvensk kulturarv hängar på finska och invandrarnas 10-åriga barn.

Jag har förstått att svenskheten är hotad i Sverige också. Flytta till Åbo och bli vakten i Åbo slottet. Det vore vinst-vinst för alla: finnarna skulle slopa tvångsvenskan och finlandsvenskarna som Lago skulle ha tjänst i rikssvenska då hans fru är inte med.

Eller om ni svenskar vill, vi finnar kan hjälpa er att bevara Sverige svensk. Vi finnar har mycket enfarenhet att bevara finlandsvenskshet så jag tror att det är lätt för oss att bevara Sverige svensk också. Men ni måste betala för tjänstet. :lol:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 26 september 2010, 17:02

Jotuni skrev:
lago skrev:I går lördag, besökte vi Åbo slott och till vår förvåning var det flera vakter där som inte kunde eller ville tala svenska med oss. Nu löste sig problemet tack vare min finskspråkiga fru och min skolengelska men lite bedrövade blev vi över att en tidigare svenskspråkig stad så snabbt verkar ha blivit förfinskad.
Det är ett kulturarv som är på väg att försvinna.
Jag gratulerar. Du Lago är lycklig - onnenpekka - för att du har klok och språkkunnig fru som kompenserar handikappar. Hål fast.

Tyvärr antal eller kompetenserna av finlandsvenskarna i Åbo räcker inte till att ha finlandsvenska vakter i Åbo slott. Den typisk finska lösning är, att man grundar finlandsvenska vaktkvot, dvs en eller två Åbo slott vakten måste vara finlandsvenska. Kanske du Lago är intresserad i sådant kulturarvets behållandet eller jobba själv som finlandsvenska kvotvakt?

Åbo är tvåspråkig stad enligt lagen med 5,2 % svenskspråkiga (antal 9000 personer). Andel av andra än finska och svenska är 6.7 %. Altså lite större.

Svenskspråkigas andel i Åbo miskade under 8 % på 60-talet. Lite före detta förändrades lagen så att 6 % eller 5000 finlandsvenskar räcker till kommunets tvåspråkighet.

I år 1975 färändrades lagen igen. Efter detta bara 3000 finlandsvenskor räcker till tvåspråkighetet vore antal invånare hur stor som helst.

Kan Åbos 9000 finlandsvenskar erbjuda svenskpråkig tjänst i en stad med 175000 invånare. Tydligen inte eftersom det finns inte finlandsvenska vakt i Åbo slott.

Vad kan man göra?

Man kan lära svenska till finska och invandrarnas barn. Det kallas tvångsvenska. Tvång därför att barn är tvungen att lära sig svenska men hon vill inte. Kaske Lagos Åbo slott vakten ville inte på samma sätt som Lago vill inte lära sig finska.
Jo, nog vill jag lära mig finska men det går inte så fort. Det har bara gått några år sedan jag invandrade och det finns mycket att lära sig om sitt nya fosterland.
Du har förstås rätt i att de med svenska som modersmål numera är i stark minoritet i Åbo. Det visste jag inte i lördags utan trodde att att svenskan var nyckeln i alla situationer i dessa kusttrakter :)
Eljest drar jag mitt strå till stacken och guidar på pansarmuseet i Parola när det kommer svenskspråkiga grupper.

Svenskan kommer nog att ytterligare marginaliseras i Finland, det är min bestämda övertygelse. Förmodligen kommer svenskan att så småningom röna samma öde som meänkieli i norra Sverige.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 30 november 2010, 08:22

Följande artikel tangerar väl trådens ämne;

http://www.dn.se/nyheter/varlden/svensk ... -1.1218456

Jag måste erkänna att punkt 5 i fördelslistan tilltalar en GP-läsare. :P

Oingo Boingo
Medlem

Inlägg av Oingo Boingo » 7 december 2010, 13:37

lago skrev: Jo, nog vill jag lära mig finska men det går inte så fort. Det har bara gått några år sedan jag invandrade och det finns mycket att lära sig om sitt nya fosterland.
Du har förstås rätt i att de med svenska som modersmål numera är i stark minoritet i Åbo.

Ännu en lektion; svenskspråkiga har aldrig varit i majoritet i Turku.

Svenskan kommer nog att ytterligare marginaliseras i Finland, det är min bestämda övertygelse. Förmodligen kommer svenskan att så småningom röna samma öde som meänkieli i norra Sverige.
Troligen inte.
Finlands regering har ladrig och kommer troligen heller aldrig jobba för att utrota svenskan såsom Sveriges regering jobbade för att utrota finskan och marginalisera finsk kultur i Tornedalen.

Oingo Boingo
Medlem

Inlägg av Oingo Boingo » 7 december 2010, 13:50

frejs väpnare skrev: Även på Skalman har vi ju läst inlägg som underkänner historisk litteratur därför att den utgivits på ”fel språk”
Det är sant.
Men, det är tyvärr ett faktum är att man bör vara ytterst kritisk när man läser om historia, vare sig det är skrivet av en svensk eller finsktalande.
Två dagar läste jag då tidningen Åland, där insändarsidorna hade exploderat. Tidningen hade tydligen en praktikant född i Helsingfors som i ett reportage om någon hembygdsfest använt ett ord, vanligt i den svenska Helsingforsslangen, men av finskt ursprung. Första dagen jag läste tidningen innehöll den tre sidor insändare med kritik och skäll (På Åland talar vi svenska) på den stackars journalisten. Andra dagen satte redaktionen streck i debatten med fyra sidor insändare, ingen med något överseende drag. Jag anade att det dessutom hade varit några tidigare dagars insändarstorm.
Det säger en hel del om den rabiata inställningen gentemot det finska som finns bland en del.
Samtidigt som de höll med mig om handelsmannens demonstration förklarade de att ”di svenska” måste vara på ständig vakt. Mannen i familjen berättade om när en av hans arbetskamrater försökte värva barn till en finskspråkig klass. Jag tror att det var så att om fem barn i en enspråkig kommun vill ha undervisning i det andra språket måste kommunen ordna det. I denna årskull fanns det fyra, så föräldrarna försökte värva någon mer. Medan han berättade detta blev grannen argare och argare. Fortfarande, efter 20 år, var det en fräckhet utan dess like att arbetskamraten överhuvudtaget kunde komma med ett sådant förslag. Och jag vågade inte andas om att det kanske varit praktiskt eftersom sonen i dag bor i en finskspråkig kommun, sambo med en finsktalande tjej och med barn i en finskspråkig klass.
Det stämmer, fem barn räcker. Det är lustigt vilket raseri det kan väcka hos vissa ...

Oingo Boingo
Medlem

Inlägg av Oingo Boingo » 7 december 2010, 14:17

Jotuni skrev: Finlands modersmål registrering är tydligen unik i hela världen. I praktik det fungerar som etnisk register.
Njae. I Finland finns det egentligen ingen svensk etnicitet. Att vara "svensk" i Finland är att tala svenska men tillhöra finska folket. Sen finns det det ju en liten grupp som gärna ser sig som etniska svenskar. Jag är själv registrerad som svenskspråkig utan att för den skull se mig som svensk.
Helsingfors har grundat hällsovårdenheter som är reserverat till finlandsvenskar. Staden kontrollerar patients etnisitet från Befolkoningsregistercentralen. Om etnisiteten är inte svensk, tillträde är förbjudet.
Det är inte den egentliga meningen, men det har fått en utveckling som liknar det du beskriver därför att en finsktalande ogärna söker sig tille en vårdenhet som inte erbjuder service på finska.
För att en barn gå till den svenska skolan måste barnen gå igenom etnisitet kontrollet. Skolan kontrollerar om barnen är registerat som finlandsvensk eller om en av barnens föräldrarna är registerat som finlandsvensk.
Som sagt. Man registrerar inte sig som finlandssvensk, utan man registrerar vilket språk man har som modersmål. I ärlighetens namn så bör det nämnas att vem som helst, även Jyrki från Kuusamo, kan registrera sig som svenskspråkig om han vill det.
Så blir det så att i finska skolor finns elever av alla möljiga etnisiteter, men i svenska skolor finns bara svenskar.

Stämmer inte, nu förenklar du. I mina barns skola finns det alla möjliga konstellationer; barn till helt svensktalande föräldrar, barn till svensk/finsktalande föräldrar, barn till dansk/finska eller norsk/finska eller t om "nysvensk"/finska föräldrar, barn till finsk/finska föräldrar vara den ena föräldern själv kanske har EN svenskspråkig förälder och vill att barnet skall lära ett språk "på köpet".
Finlands unik rasiskt förhållandena i dag är rotad till vårt historia som ett land med enspråkigt svenska tjänstemaneliten i 1800-talet. Tjänstemän är nyförtiden flesta finnar, men de har kopiat 1800-talets traditioner, som förstärkas av Svenska Folkpartiets evigt plats i alla regeringar trots att partiet förlorar i alla valen efter den andra. Dess antal rösterna är mindre än 5 %.
Här håller jag med dig att Sfp's existens är baserad "affirmative action" och i en verklig demokrati skulle partiet inte vara med i regeringen. På många sätt anser jag att Sfp borde renovera sig själv och sluta vara finlandssvenskarna värsta fiende. För partiet står för och driver många saker som väcker stor irritation. Många av deras påhitt skadar bara relationerna mellan finsk och svenskatalande.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 7 december 2010, 21:26

Oingo Boingo skrev:
Jotuni skrev: Finlands modersmål registrering är tydligen unik i hela världen. I praktik det fungerar som etnisk register.
Njae. I Finland finns det egentligen ingen svensk etnicitet. Att vara "svensk" i Finland är att tala svenska men tillhöra finska folket. Sen finns det det ju en liten grupp som gärna ser sig som etniska svenskar. Jag är själv registrerad som svenskspråkig utan att för den skull se mig som svensk.
Helsingfors har grundat hällsovårdenheter som är reserverat till finlandsvenskar. Staden kontrollerar patients etnisitet från Befolkoningsregistercentralen. Om etnisiteten är inte svensk, tillträde är förbjudet.
Det är inte den egentliga meningen, men det har fått en utveckling som liknar det du beskriver därför att en finsktalande ogärna söker sig tille en vårdenhet som inte erbjuder service på finska.
För att en barn gå till den svenska skolan måste barnen gå igenom etnisitet kontrollet. Skolan kontrollerar om barnen är registerat som finlandsvensk eller om en av barnens föräldrarna är registerat som finlandsvensk.
Som sagt. Man registrerar inte sig som finlandssvensk, utan man registrerar vilket språk man har som modersmål. I ärlighetens namn så bör det nämnas att vem som helst, även Jyrki från Kuusamo, kan registrera sig som svenskspråkig om han vill det.
Så blir det så att i finska skolor finns elever av alla möljiga etnisiteter, men i svenska skolor finns bara svenskar.

Stämmer inte, nu förenklar du. I mina barns skola finns det alla möjliga konstellationer; barn till helt svensktalande föräldrar, barn till svensk/finsktalande föräldrar, barn till dansk/finska eller norsk/finska eller t om "nysvensk"/finska föräldrar, barn till finsk/finska föräldrar vara den ena föräldern själv kanske har EN svenskspråkig förälder och vill att barnet skall lära ett språk "på köpet".
Finlands unik rasiskt förhållandena i dag är rotad till vårt historia som ett land med enspråkigt svenska tjänstemaneliten i 1800-talet. Tjänstemän är nyförtiden flesta finnar, men de har kopiat 1800-talets traditioner, som förstärkas av Svenska Folkpartiets evigt plats i alla regeringar trots att partiet förlorar i alla valen efter den andra. Dess antal rösterna är mindre än 5 %.
Här håller jag med dig att Sfp's existens är baserad "affirmative action" och i en verklig demokrati skulle partiet inte vara med i regeringen. På många sätt anser jag att Sfp borde renovera sig själv och sluta vara finlandssvenskarna värsta fiende. För partiet står för och driver många saker som väcker stor irritation. Många av deras påhitt skadar bara relationerna mellan finsk och svenskatalande.
Beklagar att jag inte kan klippa och klistra in meningar och svar som andra kan. Måhända är min datamognad för låg. Kanske du kan ge mig några tips? :)

Ta inte illa upp om jag ändå tycker att dina inlägg andas en viss bitterhet över finlandssvenskarnas förmodade privilegier. De är förvisso i minoritet men ändå en ganska inflytelserik sådan, inte minst politiskt och kulturellt men vari ligger det felaktiga i det?
Trots allt finns det en finlandssvensk kultur som inte bara begränsar sig till språket utan också till kulturella yttringar som t ex musik och litteratur. Utan det inflytandet vore Finland mycket fattigare och ännu mer okänt i världen.
Problemet är kanske att ni finnar tror att finlandssvenskar har privilegier som finnar inte har även om jag aldrig förstått vari dessa består. Är det slagordet om Pakkoruotsi (tvångssvenska) som spökar? Knappast någon pratar om "tvångsengelska", ändå borde det vara ett lika laddat begrepp. Vari består skillnaden?

Sedan måste jag erkänna att jag under mina fem år i Finland aldrig mött någon som varit negativ till mitt svenska språk eller mitt ursprung. Tvärtom har de allra flesta försökt damma av sin svenskkunskaper och tillsammans har vi kunnat göra oss förstådda på en blandning av svenska och finska samt i nödfall lite engelska.
Någon språkstrid, som den på 20-talet eller 30-talet, har jag aldrig någonsin upplevt. Tvärtom har 99,9% av de finländare jag mött varit ytterst positiva till att en hurri flyttat till Finland och försökt att anpassa sig :D

Ser gärna fram mot ett svar.
Mvh
Lasse

Oingo Boingo
Medlem

Inlägg av Oingo Boingo » 8 december 2010, 14:52

Oingo Boingo skrev:

lago skrev: Beklagar att jag inte kan klippa och klistra in meningar och svar som andra kan. Måhända är min datamognad för låg. Kanske du kan ge mig några tips? :)
"Måla" texten du vill citera och tryck på "quote" (glöm inte bort att ta bort dubbla "quote"
Ta inte illa upp om jag ändå tycker att dina inlägg andas en viss bitterhet över finlandssvenskarnas förmodade privilegier. De är förvisso i minoritet men ändå en ganska inflytelserik sådan, inte minst politiskt och kulturellt men vari ligger det felaktiga i det?
Nå, nu åtnjuter jag som "finlandssvensk" dessa privilegier... Men vi måste skilja på vanligt folk på landsbygden och småstäder vs. storstädernas inflytelserika "kultursvenskar".
Det felaktiga i detta ligger i att det ofta handlar om ärvd makt och möjligheter som inte alltid återspeglar verklig talang. Precis som i Sverige, där överklassen fortsätter att ha råd att ge sina barn bättre utbildningsmöjligheter och dessa kan ta sig fram genom "pappas kontakter och nätverk". Om du inte förstår detta, så förstår du inte att det handlar om resterna av ett klass-samhälle.
I Finland har detta en särprägel eftersom det historiskt gav status att prata svenska (700 år som samma land sätter sina spår i kulturen) när man skötte sin affärer vilket ledde till att folk som var driftiga i affärer, handel och andra statusgöromål och dessutom finskspråkiga oftast gav upp finskan för svenskan.
Nu är det nyttigt att poängtera att vara en välutbildad och rik svensktalande i Finland beror inte på att du verkligen är svensk etniskt utan att du snarare är en ättling till språkbytande finnar eller en blandning av finnar, svenskar, tyskar, e.t.c.
Trots allt finns det en finlandssvensk kultur som inte bara begränsar sig till språket utan också till kulturella yttringar som t ex musik och litteratur. Utan det inflytandet vore Finland mycket fattigare och ännu mer okänt i världen.

Det kan jag hålla med dig. Men du förstår att ytterst få finnar har egentligen någonting emot finlandssvensk kultur. Väldigt, väldigt få finnar opponerar sig mot svensk sång eller målningar.
Problemet är kanske att ni finnar tror att finlandssvenskar har privilegier som finnar inte har även om jag aldrig förstått vari dessa består.

Vi "finnar" vet att det finns privilegier som nästintill garanterad högskoleutbildning pga kvotering och det är inte helt ok, eller hur?
Är det slagordet om Pakkoruotsi (tvångssvenska) som spökar? Knappast någon pratar om "tvångsengelska", ändå borde det vara ett lika laddat begrepp. Vari består skillnaden?

Att svenska språket för de flesta finnar är värdelöst i vardagen och ger endast en möjlighet att kommunicera med folk i en avkrok uppe i norr medans engelska ger dig en möjlighet att kommunicera med världen. Ett annat problem är att ivrare av tvångssvenskan argumenterar alltid med floskler som att via svenska språket kommer du Europa närmare (God morgon. Vi är i Europa redan) eller via svenskan lär du dig lätt ett nytt språk (Och så är de bestörta över att finska elever väljer spanska hellre än svenska...).
Sedan måste jag erkänna att jag under mina fem år i Finland aldrig mött någon som varit negativ till mitt svenska språk eller mitt ursprung. Tvärtom har de allra flesta försökt damma av sin svenskkunskaper och tillsammans har vi kunnat göra oss förstådda på en blandning av svenska och finska samt i nödfall lite engelska.

Det stämmer. Finnar hyser knappt något agg mot svenskar men kan däremot ogilla det egna landets svenskatalande av olika anledningar. Den lilla klick som vägrar tala finska, den lilla klick som tillbringar tid att spy galla över allt finskt på internet eller den lilla förvirrade klick som fortfarande omfamnar svekomanin.
Tvärtom har 99,9% av de finländare jag mött varit ytterst positiva till att en hurri flyttat till Finland och försökt att anpassa sig
[/quote]
Jag känner flera svenskar som bor här i Finland och de har samma uplevelser som du.

Synd bara att många svenskar tror det förhåller sig tvärtom.

Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 17 december 2010, 09:39

Oingo Boingo skrev:
Det finns några som vägrar att modersmål är ett element för etnicitetet. Detta gäller finlandssvensk och finsk. Om de gäller sapmi eller rysk, definieras dem etniska grupper enligt deras modersmål.

Vanligtvis är modersmålet en av de etnicitet definierande element englit wikipedia.
An ethnic group (or ethnicity) is a group of people whose members identify with each other, through a common heritage, often consisting of a common language, a common culture (often including a shared religion) and an ideology that stresses common ancestry or endogamy. Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group

Finlandsvensk och finsk med ingen ena etnicitet är ett undantag av allmänt princip med politisk ursprung.

På runebergiska tiden kallades både svensk och finsk språkiga med ordet finn. I början av 1900-talet då svenskspråkiga högre tjänstemen kände sin ställning hotad av demokratin byte Svenska partin sitt namn till Svenska folkpartin och började skapa en folk - nämligen finlandsvenskar - för att få deras röster. Folksskapandet innehöll rasismen emot finnar, isolering och separation från finnar. Då man upptäckte orden finländare och finlandsvensk, började fira svenskadagen på svenska kungens dödelsedag och senare Santa Lucia på 1919.

När ännu efter inbördeskriget finnar påstått att SFP representerar inte folk skapades Svenska Finlands Folkting en år efter inbördeskriget. I dess samling talade ordförande von Rettig om språkstrid och kriget mellan två folk och ras. De två folk och ras var finlandsvenskar och finnar.

Snart efter fick Finland sitt första lag där finska språket hade lagligt ställing och jämlikhet med svenskan.

Ursprunget till modersmålinformationkrav är i historiska förhållande karakteriserad med språkstrid, rashat, folkskapande och inbördeskriget.

Man behövde och behöver ännu information om medborgares modersmål för separation som i skolsystemet och hälsovård. Oma man ansöker konstunderstöd måste ansökaren meddela modersmålet.

Der är möjligt att förändra modersmålet i officiella register från finska till svenska eller tvärtom. Men om man förändrar modersmålet till svenska, vill man ha alla officiella dokumenten på svenska. Alla andra än svensk och finsk språkiga kan välja mellan finska och svenska för kommunikationsspråk men för finnar och finlandsvenskar kommunikationsspråket är bestämt av modersmål.

Jotuni
Medlem

Inlägg av Jotuni » 17 december 2010, 10:31

lago skrev:Är det slagordet om Pakkoruotsi (tvångssvenska) som spökar? Knappast någon pratar om "tvångsengelska", ändå borde det vara ett lika laddat begrepp. Vari består skillnaden?
Jag har sätt många gånger lika jämförelser. Ofta med 'tvångmatematik'. T.e "vi har ju tvångmatematik, varför inte tvångsvenska?"

I Finland har vi inte tvångengelska. Det ena tvångspråket är tvångsvenska.

Finnar är inte dumma. Och svenskarna är inte dumma häller.

Det finns ungefär samma andel finskspråkiga i Sverige än finlandsvenskar i Finland. Antal finskspråkiga i Sverige är mera, än svenskspråkiga i Finland.

Jag tror, att svenskar är inte så dumma, att göra finskan obligatorisk ämne i grundskolan, gymnasium, universitet, yrkeshögskola, yrkesskola. Dvs på alla skolningsnivån. Orsaken vore, att den svenska ungen kunde få statens eller kommunens tjänst för att betjäna finnar på finska - finnarnas modersmål - även när finnar talar svensk flytande.

Svenskarna ville tydligen inte heller, att Finska folkpartiet hade kvoten i alla Sveriges regeringar. Och om någon påstått att det är odemokratisk, skulle han skyllas rasist emot finska minoritet.

Ännu Sverige kunde ha separata skolbygnader för finnar med högre budjeter, finska kvoter i högskolor med större andel än finnarnas antal befolkningen, diskrimineringslagen som gäller inte skolningssystemet (för atta forsätta finnarnas positiva diskriminering och den negativa emot svenskar och invandrade).

Sverige kunde vara tvåspråkig land med finska och svenska som officiella språk, men fast de vore tvåspråkig, Sverige hade flera enspråkiga finska statliga och kommunala administrationer, till vilka väljer man bara de, som har finska som modersmål.

Svenska polisen kunde inte lagligt anhålla finnar på svenska. Polisen måste tala finnarnas modersmål finska för att anhålla.

Jag tror att svenskar är inte så dumma att vilja detta i Sverige. Heller är finnar så dumma att ha detta i Finland med finskan ersätt med svenskan.

Finska lagen är spindelsnät med tvångsvenskan, språkkvoter, krävningar om språkliga kunskaper även om man altid behöver, språklig separationer osv. Tack SFP's plats i alla regeringar även SFP förlorar i alla val. SFP får mindre röster än Sverige Demokrater.

Det är omöjligt att ändra ovan nämda systemet med röstning. Demokratin fungerar inte i Finland då SFP köper sin plats i regeringar. Det kan vara så, att den ena möjlighet förändra detta är våld.

Oingo Boingo
Medlem

Inlägg av Oingo Boingo » 17 december 2010, 21:58

Jotuni skrev: På runebergiska tiden kallades både svensk och finsk språkiga med ordet finn. I början av 1900-talet då svenskspråkiga högre tjänstemen kände sin ställning hotad av demokratin byte Svenska partin sitt namn till Svenska folkpartin och började skapa en folk - nämligen finlandsvenskar - för att få deras röster. Folksskapandet innehöll rasismen emot finnar, isolering och separation från finnar. Då man upptäckte orden finländare och finlandsvensk, började fira svenskadagen på svenska kungens dödelsedag och senare Santa Lucia på 1919.

När ännu efter inbördeskriget finnar påstått att SFP representerar inte folk skapades Svenska Finlands Folkting en år efter inbördeskriget. I dess samling talade ordförande von Rettig om språkstrid och kriget mellan två folk och ras. De två folk och ras var finlandsvenskar och finnar.
Det stämmer att termer som finländare och finlandssvensk är politiska konstruktioner. Tidigare så var alla i Finland finnar, även ålänningar.
von Rettigs släkt var från Sverige och innan dess från Tyskland. Samma med Freudenthal. Vad Freudenthal och hans efterföljare/lärjungar med sin ideologi bidragit med för det moderna Finland stavas inte g e m e n s k a p utan s p l i t t r i n g. Tack vare män som Freudenthal och hans efterföljare har Finland upplevt mer politisk rasism, förakt och misstro mellan två språkgrupper än vad de flesta andra länder i Europa har.

Följ med på ytterligare en liten bakgrundshistoria till namnen som ideologiserade finlandssvenskheten. Då den politiska aktiviteten ökade för att främja en mycket rimlig och rättvis möjlighet till utbildning och administration på det språket i landet som majoriten talade var Finlands regering och kulturliv nästan uteslutande i händerna på den svensktalande eliten. Och så ville en del att det skulle förbli i all evighet och reaktionen mot att finskan skulle bli ett administrativt språk var orimligt kraftig.
Freudenthal propsade på den svensktalande bondebefolkningen att de minsan icke hade blodsband till sina finska grannar utan var av olika ras, givetvis av den ädlare. Detta trots att de flesta i allmogen redan då hade en eller rent av två förfäder med finskt ursprung i något led bakåt. Den självkännedom för allmogen som Freudenthal arbetade för innebar bl. a. att visa djupt förakt för Finlands finskatalande och metoden var att distansera sig från finnarna, eller tjuderna som han föredrog att kalla finskspråkiga. Tjuderna avfärdades som primitiva halvvildar icke till stånd att skapa högre kultur, hur skulle det gå med det som de ädla svenskarna, osjälviskt givetvis, byggt upp om dessa halvmongoler kom till makten?

Det ironiska i sammanhanget är att Freudenthal själv på inget sätt etniskt representerade den befolkning vars självkännedom han arbetade för. Freudenthal var icke "finlandssvensk", utan en från Sverige invandrad tyskättling till skillnad från vår finlandssvenska allmoge som är lika delar av svensk och finsk härstamning.
Freudenthal fick en politisk lärling i Axel Lille som lika ivrigt spred lögnen att finnar och finlandssvenskar var av olika ras.
Axel Lille, kan med rätta ses som förespråkare för ett system som godkänner förtryck av en majoritet baserad på rasism, i detta fall konstgjord och politisk rasism.
Axel Lille beklagade bl a att finska bönder och arbetare satte sina barn inte bara i lägre folkskolsnivå utan även lät de få en högre utbildning. Eftersom han ansåg att dessa finnar inte hade någon kulturtradition med sig hemifrån, nej den finska kulturen räknades inte, och därmed kunde finsk civilisation bara på sin höjd bli halvkultur. I hans ögon så var akademiskt utbildade finsktalande underklass trots sin utbilding. De var ju av en en lägre stående ras. Lille själv arbetade för att 90% av landets befolkning inte skulle få delta i det politiska och akademiska etablisemanget på samma villkor som svensktalande.
T ex Lars Ringbom ansåg att svenskar var ett herrefolk och ogillade idén att majoriteten skulle ha makten.
Georg von Wendt ansåg att eftersom finsktalande och svensktalande var av olika ras så skulle de regeras på olika sätt. Om de tilläts att beblanda sig med varandra så skulle det resultera i en population benägen till att skapa oreda.

(Notera: Nu levande Gösta von Wendt är förresten grundare av Finlandssvensksamling FSS som är ett gäng taliban svekomaner)

Så som vi kan se så var ideologin och drivkraften bakom uppfinnandet av en finlandssvenskhet skrämmande lik den nazism som Adolf Hitler och hans följeslagare senare företrädde. Den egna ”nationaliteten” ges en rasligt ädel rätt att förtrycka en majoritet genom att tillge den en lägre status.

Nuförtiden ter sig sånt prat som extremt löjeväckande särskilt som vi vet att Finlands svenskatalande befolkning till majoriteten består av individer med finskt ursprung i någon form. Det har den moderna gentekniken ochså fastslagit i undersökning efter undersökning. Finlandsvenskar är ett blandfolk.
Men med "språkrasism" har man jobbat för splittring av det finska folkets två språkgrupper, två folk som på många sätt liknar varandra och på få sätt skiljer sig från varandra.

Oingo Boingo
Medlem

Inlägg av Oingo Boingo » 17 december 2010, 22:06

Jotuni skrev:
lago skrev:Är det slagordet om Pakkoruotsi (tvångssvenska) som spökar? Knappast någon pratar om "tvångsengelska", ändå borde det vara ett lika laddat begrepp. Vari består skillnaden?
Jag har sätt många gånger lika jämförelser. Ofta med 'tvångmatematik'. T.e "vi har ju tvångmatematik, varför inte tvångsvenska?"

I Finland har vi inte tvångengelska. Det ena tvångspråket är tvångsvenska.

Finnar är inte dumma. Och svenskarna är inte dumma häller.

Det finns ungefär samma andel finskspråkiga i Sverige än finlandsvenskar i Finland. Antal finskspråkiga i Sverige är mera, än svenskspråkiga i Finland.

Jag tror, att svenskar är inte så dumma, att göra finskan obligatorisk ämne i grundskolan, gymnasium, universitet, yrkeshögskola, yrkesskola. Dvs på alla skolningsnivån. Orsaken vore, att den svenska ungen kunde få statens eller kommunens tjänst för att betjäna finnar på finska - finnarnas modersmål - även när finnar talar svensk flytande.

Svenskarna ville tydligen inte heller, att Finska folkpartiet hade kvoten i alla Sveriges regeringar. Och om någon påstått att det är odemokratisk, skulle han skyllas rasist emot finska minoritet.

Ännu Sverige kunde ha separata skolbygnader för finnar med högre budjeter, finska kvoter i högskolor med större andel än finnarnas antal befolkningen, diskrimineringslagen som gäller inte skolningssystemet (för atta forsätta finnarnas positiva diskriminering och den negativa emot svenskar och invandrade).

Sverige kunde vara tvåspråkig land med finska och svenska som officiella språk, men fast de vore tvåspråkig, Sverige hade flera enspråkiga finska statliga och kommunala administrationer, till vilka väljer man bara de, som har finska som modersmål.

Svenska polisen kunde inte lagligt anhålla finnar på svenska. Polisen måste tala finnarnas modersmål finska för att anhålla.

Jag tror att svenskar är inte så dumma att vilja detta i Sverige. Heller är finnar så dumma att ha detta i Finland med finskan ersätt med svenskan.

Finska lagen är spindelsnät med tvångsvenskan, språkkvoter, krävningar om språkliga kunskaper även om man altid behöver, språklig separationer osv. Tack SFP's plats i alla regeringar även SFP förlorar i alla val. SFP får mindre röster än Sverige Demokrater.

Det är omöjligt att ändra ovan nämda systemet med röstning. Demokratin fungerar inte i Finland då SFP köper sin plats i regeringar. Det kan vara så, att den ena möjlighet förändra detta är våld.
Sfp passar i alla regeringar. :lol:

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem

Inlägg av Kvaen-Jukk » 27 december 2010, 22:26

Oingo Boingo skrev: Det stämmer att termer som finländare och finlandssvensk är politiska konstruktioner. Tidigare så var alla i Finland finnar, även ålänningar.
von Rettigs släkt var från Sverige och innan dess från Tyskland. Samma med Freudenthal. Vad Freudenthal och hans efterföljare/lärjungar med sin ideologi bidragit med för det moderna Finland stavas inte g e m e n s k a p utan s p l i t t r i n g. Tack vare män som Freudenthal och hans efterföljare har Finland upplevt mer politisk rasism, förakt och misstro mellan två språkgrupper än vad de flesta andra länder i Europa har.

Följ med på ytterligare en liten bakgrundshistoria till namnen som ideologiserade finlandssvenskheten. Då den politiska aktiviteten ökade för att främja en mycket rimlig och rättvis möjlighet till utbildning och administration på det språket i landet som majoriten talade var Finlands regering och kulturliv nästan uteslutande i händerna på den svensktalande eliten. Och så ville en del att det skulle förbli i all evighet och reaktionen mot att finskan skulle bli ett administrativt språk var orimligt kraftig.
Freudenthal propsade på den svensktalande bondebefolkningen att de minsan icke hade blodsband till sina finska grannar utan var av olika ras, givetvis av den ädlare. Detta trots att de flesta i allmogen redan då hade en eller rent av två förfäder med finskt ursprung i något led bakåt. Den självkännedom för allmogen som Freudenthal arbetade för innebar bl. a. att visa djupt förakt för Finlands finskatalande och metoden var att distansera sig från finnarna, eller tjuderna som han föredrog att kalla finskspråkiga. Tjuderna avfärdades som primitiva halvvildar icke till stånd att skapa högre kultur, hur skulle det gå med det som de ädla svenskarna, osjälviskt givetvis, byggt upp om dessa halvmongoler kom till makten?

Det ironiska i sammanhanget är att Freudenthal själv på inget sätt etniskt representerade den befolkning vars självkännedom han arbetade för. Freudenthal var icke "finlandssvensk", utan en från Sverige invandrad tyskättling till skillnad från vår finlandssvenska allmoge som är lika delar av svensk och finsk härstamning.
Freudenthal fick en politisk lärling i Axel Lille som lika ivrigt spred lögnen att finnar och finlandssvenskar var av olika ras.
Axel Lille, kan med rätta ses som förespråkare för ett system som godkänner förtryck av en majoritet baserad på rasism, i detta fall konstgjord och politisk rasism.
Axel Lille beklagade bl a att finska bönder och arbetare satte sina barn inte bara i lägre folkskolsnivå utan även lät de få en högre utbildning. Eftersom han ansåg att dessa finnar inte hade någon kulturtradition med sig hemifrån, nej den finska kulturen räknades inte, och därmed kunde finsk civilisation bara på sin höjd bli halvkultur. I hans ögon så var akademiskt utbildade finsktalande underklass trots sin utbilding. De var ju av en en lägre stående ras. Lille själv arbetade för att 90% av landets befolkning inte skulle få delta i det politiska och akademiska etablisemanget på samma villkor som svensktalande.
T ex Lars Ringbom ansåg att svenskar var ett herrefolk och ogillade idén att majoriteten skulle ha makten.
Georg von Wendt ansåg att eftersom finsktalande och svensktalande var av olika ras så skulle de regeras på olika sätt. Om de tilläts att beblanda sig med varandra så skulle det resultera i en population benägen till att skapa oreda.

(Notera: Nu levande Gösta von Wendt är förresten grundare av Finlandssvensksamling FSS som är ett gäng taliban svekomaner)

Så som vi kan se så var ideologin och drivkraften bakom uppfinnandet av en finlandssvenskhet skrämmande lik den nazism som Adolf Hitler och hans följeslagare senare företrädde. Den egna ”nationaliteten” ges en rasligt ädel rätt att förtrycka en majoritet genom att tillge den en lägre status.

Nuförtiden ter sig sånt prat som extremt löjeväckande särskilt som vi vet att Finlands svenskatalande befolkning till majoriteten består av individer med finskt ursprung i någon form. Det har den moderna gentekniken ochså fastslagit i undersökning efter undersökning. Finlandsvenskar är ett blandfolk.
Men med "språkrasism" har man jobbat för splittring av det finska folkets två språkgrupper, två folk som på många sätt liknar varandra och på få sätt skiljer sig från varandra.
Märker du inte själv vilket nationalistiskt vinklat svammel du kommer dragandes med (prat om talibaner etc.)? Vad har detta för relevans idag? Och vi, det svensktalande bondefolket som alltid kallat oss svenskar utan några som helst politiska motiv (ordet "svensk" i det här sammanhanget syftar faktiskt på språket), trampas ned i det Freudentalistiska facket av er fennomaner. Att vi kallat oss svenskar är förstås en praktisk sak. Tidigare var gränserna till finntrakterna skarpa (och är det ännu på endel håll i Österbotten). Att finnar gifte in sig, tjänade som drängar, eller bosatte sig och assimilerade sig i de svenska byarna var naturligt och inget som man funderade på. Situationen var förstås en helt annan i städerna; där har du kanske rätt i att dessa läror spritt sig, vad vet jag. Men dra inte alla över en kam.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 27 december 2010, 23:14

"Oingo Boingo skrev: Det stämmer att termer som finländare och finlandssvensk är politiska konstruktioner. Tidigare så var alla i Finland finnar, även ålänningar. "

Nå, nu är ju min förmåga att klippa och klistra lite begränsad men jag skulle vilja veta varför du tycker att t ex ålänningar "tidigare" ansågs vara finnar.
Är det p g a något diktat från tsaren eller vad? Jag är ärligt nyfiken.

Oingo Boingo
Medlem

Inlägg av Oingo Boingo » 28 december 2010, 15:58

Kvaen-Jukk skrev:
Oingo Boingo skrev: Det stämmer att termer som finländare och finlandssvensk är politiska konstruktioner. Tidigare så var alla i Finland finnar, även ålänningar.

Märker du inte själv vilket nationalistiskt vinklat svammel du kommer dragandes med (prat om talibaner etc.)? Vad har detta för relevans idag? Och vi, det svensktalande bondefolket som alltid kallat oss svenskar utan några som helst politiska motiv (ordet "svensk" i det här sammanhanget syftar faktiskt på språket), trampas ned i det Freudentalistiska facket av er fennomaner. Att vi kallat oss svenskar är förstås en praktisk sak. Tidigare var gränserna till finntrakterna skarpa (och är det ännu på endel håll i Österbotten). Att finnar gifte in sig, tjänade som drängar, eller bosatte sig och assimilerade sig i de svenska byarna var naturligt och inget som man funderade på. Situationen var förstås en helt annan i städerna; där har du kanske rätt i att dessa läror spritt sig, vad vet jag. Men dra inte alla över en kam.
Nå, det var du som först skrek "fennoman"... Det är sant att texten ovan har jag lyckats skita ur mig på egen hand men det är faktiskt baserat på en hel del fakta. Jag erkänner dock lite politisk färg och kallar mig finländare, inte finne. Fennoman är jag då inte.

Skriv svar