Ryska packboxar
Ryska packboxar
Är det någon pansarkunnig person som vet vad ryska stridsvagnsbesättningar hade i de runda långsmala packboxarna som fanns på nästan alla vagnar från och med T-34-modellen?
Magnus
Magnus
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Är det dessa boxar(nr 15 på bilden) du menar?
http://www.battlefield.ru/is2_5.html
Isåfall var det, som bilden säger, externa olje- och bränsle-tankar.
http://www.battlefield.ru/is2_5.html
Isåfall var det, som bilden säger, externa olje- och bränsle-tankar.
Ja, det är dom jag menar men kan det verkligen vara rätt att de körde omkring med bränsle i dessa. Det vore ganska ödersdigert med en träff i tankarna när luftintagen sitter så nära. Lite lurigt att det är handtag i ändarna. vore det bränsle i dessa så vore det mer logiskt med ett skruvlock eller nåt i gavlarna.Är det dessa boxar(nr 15 på bilden) du menar?
Det verkar mer troligt och kanske tältutrustning mm.Vertyg för att rengjöra kanon.
Mvh
Magnus
Jag skulle tro att handtagen är till för att man enkelt ska kunna bära runt på dem och ett skruvlock hittar du ovanpå ser det ut som. De verkar bara vara fastsatta med spännband så de var nog lätta att byta. Men jag kan se problemet med en träff i dom dock. Verkar inte helt genomtänkt. Dock skulle man kunna tänka sig att de tar av dem innan strid.cicero skrev: Ja, det är dom jag menar men kan det verkligen vara rätt att de körde omkring med bränsle i dessa. Det vore ganska ödersdigert med en träff i tankarna när luftintagen sitter så nära. Lite lurigt att det är handtag i ändarna. vore det bränsle i dessa så vore det mer logiskt med ett skruvlock eller nåt i gavlarna.
Magnus
Bandgående stridsfordon sörplar i sig mängder av bränsle, så det var praktiskt att ha med sig extra bränsle. Det var ju inte alltid man tankade på slagfältet. Sen så är det normala att först förbruka bränslet i extratankarna.BrittSten skrev:bränsletankar på utsidan av vagnen? är det barajag som tycker att det verkar minst sagt korkat? =)
MVH
- Johan Elisson
- Medlem
Korkat och korkat... Jag antar att du menar att bränslet kan fatta eld? Vid en träff på bränsletanken så är det ganska troligt att projektilen även träffar pansaret och sedan lyckas penetrera pansaret, eller inte lyckas penetrera det. I det förstnämnda läget ligger vagnen ganska risigt till, med eller utan bränsletankar på utsidan. I det andra läget så händer det inte speciellt mycket mer än att bränslet möjligtvis fattar eld och brinner en kort stund på utsidan av pansaret.BrittSten skrev:bränsletankar på utsidan av vagnen? är det barajag som tycker att det verkar minst sagt korkat? =)
Strv 103 (Strv-S) hade bränsletankar fästa på sidorna av banden.
/Johan