Sensationella krigsfynd i Norge

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Sensationella krigsfynd i Norge

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 28 augusti 2007, 08:43

Hej,

Här kommer en osannolik men sann nyhet från Setermoen, Nordnorges motsvarighet till Boden: http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2922

Kan tillägga att jag håller det för sannolikt att dessa två stridsvagnar är de enda som finns kvar från världshistoriens största pansarslag, slaget om Kursk.

Jag håller det också för troligt att vagnarna tjänstgjorde på Nordkalotten under kriget - vilket skulle göra att de även vittnar om historiens nordligaste insatser med pansar.

F.ö. har det framkommit att en av de nu uppgrävda vagnarna tillhörde pansardivisionen "Das Reich" (uppgift från Tor-Helge Yttervik till mig).

Den som vill besöka Troms Försvarsmuseum i Setermoen - se norska delen av "GUIDEBOOK" inuti sektionen "Trails of War" på http://www.barentsroad.org Där står telefonnummer mm.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 augusti 2007, 08:54

Hur har stridsvagnarna hamnat i Norge? Är det överflödiga PZ III från den bataljon som utrustades med Pantherstridsvagnar det handlar om?

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 28 augusti 2007, 12:17

Sannolikt via Pz Abt 211 som tjänstgjorde främst i norra Finland - se Kari Kuuselas stora och digra bok: Wehrmachtin panssarit Suomessa - Panzers in Finland

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 28 augusti 2007, 21:12

Jag misstänker att det rör sig om PzIII som skadats på östfronten och inte reparerats där, utan sänts till Tyskland. I samband med detta har de fått den korta 7,5 cm kanonen och tilldelats en annan enhet. PzAbt 211 låter som det mest rimliga förslaget.
Huvuddelen av de skadade tyska stridsvagnarna reparerades relativt nära frontförbanden och återfördes till sitt "moderförband" när verkstaden gjort sitt jobb klart. De som däremot sändes bort från Östfronten kunde hamna i stort sett var som helst när de åter var i stridsdugligt skick.

Kjetil Aasland
Medlem

Inlägg av Kjetil Aasland » 31 augusti 2007, 21:15

Det pleide tidligere å stå en kortløpet Pz III foran inngangen til forsvarsmuseet i Oslo - ingen anelse om hvor den stammer fra dog.

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 1 september 2007, 06:09

Det ligger väl närmast till hands att misstänka Panzerbrigade Norwegen.

Skriv svar