Tiger i Finsk tjänst?
Tiger i Finsk tjänst?
Använde Finland någon gång under kriget Tiger vagnar?
Re: Tiger i Finsk tjänst?
Mig veterligen..nej.björken skrev:Använde Finland någon gång under kriget Tiger vagnar?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Belisarius
- Medlem
I första hand var det nog tillgången som avgjorde. Antalet Tigrar räckte ju inte ens att egentligen utrusta de tyska förbanden fullt ut, så W-SS och Wehrmacht lade beslag på de som fanns. Inledningsvis kunde väl s.Pz.Abt-förbanden få de 48 Tiger som behövdes men senare blandades de väl ut med Panther och PzIV?
Ja, även om tyskarna knappast räknade med att Finland skulle slåss till det bittra slutet på Tysklands sida, så fortsatte man att sälja vapen och skickade även truppenheter till Karelska näset sommaren 1944, av rent taktiska och själviska orsaker. Hade man kunnat leverera, och hade Finland velat köpa, så hade man nog sålt också Tiger-vagnar.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jo det kan nog stämma. Jag kom och tänka på en annan sak. Var inte röda arméns stridsvagns park på denna front, ganska ålderdomlig oxå. Kanske av samma anledning. Vilket gjorde att man kanske inte behövde tigerstridsvagnar. Var det inte i "slaget om Nordkalotten" jag läste att ryssarna använt T-26 så sent som sommaren 44?GL skrev:En annan anledning kan väl ha varit att den finska fronten inte lämpade sig särskilt väl för, eller fullt ut kunde utnyttja, en vagn av Tigerns storlek och slagkraft.
(Fasen jag läser för mycket, minns inte var jag läste vad.)
När det gällde frågan om vapenbröder så tänkte jag mest på länder som Rumänien och Bulgarien, om jag inte minns fel så fanns det en tvekan att levera mateiel till dessa länder. och de byte ju sedan sida och tyskland fick sedan slåss mot PzKpfw IV och StuG III förutom att bli bombade av rumänska Stukas.
Sonderling
- Belisarius
- Medlem
Naturligtvis var Tyskland oroat av möjligheten till en "Frontwechsel" också i Finland. Därför slöt president Ryti ett avtal med Tyskland som garanterade en fortsatt finsk insats mot leveranser av vapen, bränsle livsmedel m.m. Båda parterna visste förstås att det var ett spel för gallerierna, men det var tillräckligt för att övertyga tyskarna om att det var i deras eget intresse. När vapenstilleståndet sedan kom, och Lapplandsfronten blev verklighet, hade det knappast någon betydelse för krigets utgång längre. De tyska generalerna ville nog bara hålla ryssen borta från det egentliga Tyskland så länge, att de västallierade fick tid att rycka fram, om man ser lite krasst på slutskedet. Och de tyska vapnen på näset tjänade faktiskt Tysklands intressen, senare forskning har visat, att Stalin inte kunde flytta nämnvärda antal trupper från den finska fronten söderut, många enheter var så decimerade, att de inte längre var stridsdugliga.sonderling skrev:
När det gällde frågan om vapenbröder så tänkte jag mest på länder som Rumänien och Bulgarien, om jag inte minns fel så fanns det en tvekan att levera mateiel till dessa länder. och de byte ju sedan sida och tyskland fick sedan slåss mot PzKpfw IV och StuG III förutom att bli bombade av rumänska Stukas.
Sonderling
Detta hände under vinterkriget, många länder bidrog då med allt från unifomer till flygplan, egentligen nästan "alla", förutom Tyskland, som ju hade en hemlig pakt med Sovjetunionen. I Finland kunde man inte förstå Tysklands inställning, och var lite sur på dem, men 1941 hade man ju glömt allt detta.björken skrev:Finland använde inte bara tysk utrustning, italien hade jag för mig skickade hjälmar och vapen. Var det några fler länder förutom Tyskland och Italien som skickade utrustning till Finland?
Räknat i pengar var det Sverige som bidrog klart mest till den finska krigskassan under vinterkriget.