Alkoholvanor hos ledare

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Alkoholvanor hos ledare

Inlägg av Hans » 16 mars 2007, 09:33

Att Winston drack mycket är väl hyfsat säkerställt - men hur mycket? Samma sak för Franklin? Stalin måste ha tagit sig en vodka då och då - hur många? Grappa och en Bardolino kan ju inte ha varit främmande för Mussolini medans Hitler var måttlig, eller?

Finns det några säkra källor på vad de verkligen satte i sig en normal dag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Alkoholvanor hos ledare

Inlägg av Wooster » 16 mars 2007, 09:57

Hans skrev:Att Winston drack mycket är väl hyfsat säkerställt - men hur mycket? Samma sak för Franklin? Stalin måste ha tagit sig en vodka då och då - hur många? Grappa och en Bardolino kan ju inte ha varit främmande för Mussolini medans Hitler var måttlig, eller?

Finns det några säkra källor på vad de verkligen satte i sig en normal dag?

MVH

Hans
Churchill skrev själv i någon av sina böcker att han visserligen drack hela tiden, men aldrig så att han blev berusad..

Hitler var väl måttlig på gränsen till nykterist?

Roosevelts vanor har jag fått intrycket var likartade Churchills - ofta, men aldrig berusad. Stalin har ju skildringar av "västerlänningar" beskrivits som typiskt rysk i sitt drickande under de förhandlingsmöten som hölls under kriget - mycket och intensivt men samtidigt behärskat som bara ryssar kan. Mussolinis dryckesvanor har jag faktiskt aldrig hört om.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 mars 2007, 10:50

Hitler var väl inte bara måttlig, var han inte helnykterist?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 mars 2007, 11:10

Churchill var tydligen inte riktigt så hemsk som sägs... eller....

http://www.winstonchurchill.org/i4a/pag ... ?pageid=99

http://www.chriswoodford.com/church.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 16 mars 2007, 11:30

Hans skrev:Churchill var tydligen inte riktigt så hemsk som sägs... eller....

http://www.winstonchurchill.org/i4a/pag ... ?pageid=99
"no alcoholic could drink that much!"

:D

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 mars 2007, 11:55

Nykterist är inte detsamma som absolutist! Förövrigt finns det vittnesmål om att Hitler emellanåt avnjöt en öl.

mvh/ Daniel

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 16 mars 2007, 18:35

D. Löwenhamn skrev:Förövrigt finns det vittnesmål om att Hitler emellanåt avnjöt en öl.

mvh/ Daniel
Ja, i alla fall att han besökte ölhallar! :lol:

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 16 mars 2007, 20:45

i Montefiores bok Stalin den röde tsaren och hans hov, får jag intrycket att Stalin själv kunde vara rätt mottlig i sitt drickande. Dock hade han sort nöje i att låta sina gäster bli plakata.

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Inlägg av Fältmarskalken » 16 mars 2007, 22:56

Såg en intervju med Chrusjtjovs son som berättade att Stalin bara drack så att han var lite "lagomt" berusad och syftet med detta var att supa de andra gästerna under bordet och få dem att försäga sig. Alkoholen kan ju den effetkten att man säger och gör saker som man normalt inte vågar göra i nyktert tillstånd, och detta tog Stalin fasta på genom att se till att gästerna fick rikliga mängder alkohol.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 18 mars 2007, 13:38

Det låter som något Stalin skulle göra, helt klart. Jag har för mig att han brukade dricka sig berusad när han var ensam, dock. Jag kommer inte ihåg min källa, men jag undrar om jag inte läste det i Peter Englunds "Brev från nollpunkten". Jag tror att det var i novellen "Invid ravinen" där det nämns att Bukarins fru, Svetlana eller vad hon hette brukade bli uppringd av en berusad Stalin. Huruvida man ska ta det med en nypa salt eller ej, vet jag inte. :)
Angående Hitler så har jag läst (kanske här på Skalman) att han begränsade sig till att dricka lättöl på sin höjd. Han var ju starkt emot alkohol efter incidenten när han var 16 år och somnade på en gata efter att ha druckit lite för mycket öl.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 mars 2007, 13:56

Andreas K skrev:Bukarins fru, Svetlana eller vad hon hette brukade bli uppringd av en berusad Stalin. Huruvida man ska ta det med en nypa salt eller ej, vet jag inte. :)
Anna Larina.

Alla ryskor heter inte Svetlana eller Olga. :wink:

Efter Stalins andra hustrus självmord förändrades Stalin, många källor talar om honom som två helt olika personer. Detta innebar bland annat att han inte tyckte om att vara ensam. Så att Stalin berusad ringde till Bucharin och andra ledare är inte något kontroversiellt påstående.
Han är inte den enda som ringt berusad...... dock aldrig jag :P

/Martin

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 18 mars 2007, 14:14

Fältmarskalken skrev:Såg en intervju med Chrusjtjovs son som berättade att Stalin bara drack så att han var lite "lagomt" berusad och syftet med detta var att supa de andra gästerna under bordet och få dem att försäga sig. Alkoholen kan ju den effetkten att man säger och gör saker som man normalt inte vågar göra i nyktert tillstånd, och detta tog Stalin fasta på genom att se till att gästerna fick rikliga mängder alkohol.
Enligt en skröna skulle det vara så här som gjorde att Stalin lyckades få så mycket inflytande i Östeuropa på Yalta-konferensen.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 18 mars 2007, 16:51

Andreas K skrev:Angående Hitler så har jag läst (kanske här på Skalman) att han begränsade sig till att dricka lättöl på sin höjd. Han var ju starkt emot alkohol efter incidenten när han var 16 år och somnade på en gata efter att ha druckit lite för mycket öl.
Är det någon som har mer information om detta ?
Angela Lambert skriver i Eva Brauns förlorade liv "Ända sedan tonåren hade han (Hitler) inte druckit alkohol annat än ett enstaka glas utspätt, sött vitt vin."
Vi har väl alla haft våra ungdomsfyllor, och har man supit så man ramlat omkull, får man väl ta nya tag med lite mindre alkohol vid nästa tillfälle.

MVH

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 18 mars 2007, 17:53

Hej!
Aino Kuusinen har ju berättat om hur hon tillbringande en dag i slutet av 1920-talet på tremanhand med sin man Otto-Ville och Stalin. De var ute i en båt och hela tiden drack Stalin friskt men behöll kontrollen över sig så att hon märkte att han tydligen försökte få Otto-Ville att säga något obetänksamt. Hon själv skickade ju långt senare till Gulag.
Laitman

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 18 mars 2007, 22:11

Martin Lundvall skrev:Han är inte den enda som ringt berusad...... dock aldrig jag :P
Vilken bisarr tanke att tänka sig ett fyllesamtal från Stalin..

Skriv svar