Organisation Todt

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
vskalex
Medlem

Organisation Todt

Inlägg av vskalex » 20 augusti 2002, 23:25

Håller just på och läser (än så länge) utmärkta Stalingrad av Antony Beevor. I boken nämns Organisation Todt ett par gånger, tydligen pysslade de med underhåll b la omnämns att en medlem ur organisationen förfrös händerna när en väg reparerades.

Undrar om någon vänllig själ på detta kunskapsrika forum kan ge mig lite mer info. Exemplevis kan man ju undra varför de hette organsiation Todt? Rabattplantering låter ju inte speciellt Todtsmässig :wink:

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 20 augusti 2002, 23:46

Todt hette organisationen efter Fritz Todt som var ingenjör. Han blev riksminister för vapen och ammunition 1940. Han hade bland annat ansvar för alla vägbyggen i det ockuperade Europa. Han dog i en flygolycka 1943. Albert Speer tog över Organisation Todt efter hans död.

Användarvisningsbild
vskalex
Medlem

Inlägg av vskalex » 21 augusti 2002, 00:13

Johan S skrev:Todt hette organisationen efter Fritz Todt som var ingenjör. Han blev riksminister för vapen och ammunition 1940. Han hade bland annat ansvar för alla vägbyggen i det ockuperade Europa. Han dog i en flygolycka 1943. Albert Speer tog över Organisation Todt efter hans död.
Merci! Intressant namn :wink:

Olov
Medlem

Inlägg av Olov » 21 augusti 2002, 00:35

Johan S skrev:Han dog i en flygolycka 1943.
1942, var året.

Vänligen
Olov

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 21 augusti 2002, 01:55

Johan S skrev:Todt hette organisationen efter Fritz Todt som var ingenjör.
Varför tycker man att namnet låter taget ...?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 augusti 2002, 02:40

Lindir skrev:Varför tycker man att namnet låter taget ...?
Ja, men hur nu underligt det än nu är så hette han faktiskt det... :)

Helt OT men hette inte den glasögonprydde nazisten i "Raiders of the Lost arc" (kommer fan inte ihåg vad den hette på svenska, måste vara tiden på dygnet) oxå Todt?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 21 augusti 2002, 03:14

Patrik skrev:
Fast, hhm, om man har tagit namnet så heter man väl så (som Stalin & co ...). Menar du att du vet att han inte tagit namnet själv?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 augusti 2002, 03:33

Lindir skrev:Fast, hhm, om man har tagit namnet så heter man väl så (som Stalin & co ...). Menar du att du vet att han inte tagit namnet själv?
Som jag fattat det så var det hans verkliga namn och inget taget...men det kanske finns någon som vet mer än jag. :)

Oj oj, det där var inlägg nr 999... 8O

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 21 augusti 2002, 07:22

Om ni menar att han hette "död" i efternamn, så stämmer det väl inte: det stavas väl Tod, inte Todt?
Annars kan jag väl tillägga att När Todt dog tog Albert Speer över jobbet, något han skött med bravur. Han jobbade mer elelr mindre dygnet runt för att krigsindustrin skulle bli ännu mer produktiv. Lustigt nog hävdade han senare att han inte kände till slavarbetet i fabrikerna, trots att han mer eller mindre konstant besökte olika fabriker. Jag tror nog att han lyckades dupera folk ganska så rejält vid Nürnbergrättegången...

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem

Inlägg av Hans Rosenberg » 21 augusti 2002, 08:48

Patrik skrev:

Helt OT men hette inte den glasögonprydde nazisten i "Raiders of the Lost arc" (kommer fan inte ihåg vad den hette på svenska, måste vara tiden på dygnet) oxå Todt?
Nästan, han hette Toht.

gossen Ruda
Ny medlem

Inlägg av gossen Ruda » 21 augusti 2002, 19:26

Hej

Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet, så det är väl lämpligt att jag säger hej och bockar. *Sträcker ut en hand*

Hade inte Todt blivit obekväm för Hitler vid tidpunkten för flygolyckan? Fanns/finns det inte misstankar om att han egentligen blev mördad?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 21 augusti 2002, 19:37

gossen Ruda,

Synnerligen välkommen till Skalman.nu. :)

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 augusti 2002, 19:40

Jadå, det har spekulerats en hel del om att Todts död inte var en olycka.

/Marcus

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 21 augusti 2002, 19:43

Patrik skrev:Som jag fattat det så var det hans verkliga namn och inget taget...men det kanske finns någon som vet mer än jag.
Förlåt, jag kanske är litet pedantisk med ordens valörer (det är väl en miljöpåverkansskada från universitetet ...), men har han en gång tagit namnet så är det hans verkliga namn - jag syftade inte på att det skulle vara något slags alias eller täcknamn, eller så, utan bara att det låter som om han själv har valt sitt efternamn. De flesta namn är ju faktiskt tagna (och övriga givna), det är bara frågan om när och i vilken generation (och möjligtvis varför ...). Men som sagt, jag påstår inte att du har fel.

Och grattis till tusingen! :wink:
hangatyr skrev:Om ni menar att han hette "död" i efternamn, så stämmer det väl inte: det stavas väl Tod, inte Todt?
Nåja, då kan man ju alltid undra vad det konstiga ordet "Silfverschiöld" betyder också, som kungens svåger bär som namn ...

Jag hoppas att ni har överseende med att jag gillar de tre punkterna - det kanske kan bli litet väl många av dem, ibland ...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 augusti 2002, 20:33

Lindir skrev:jag syftade inte på att det skulle vara något slags alias eller täcknamn, eller så, utan bara att det låter som om han själv har valt sitt efternamn.
Nej, jag har fattat det så att det var hans riktiga efternamn - ursäkta om jag uttryckte mig lite - som vanlitg slarvigt, men timmen var sen. :)
Och grattis till tusingen! :wink:
väl många av dem, ibland ...
Tack tack...

Skriv svar