IQ-test i Nürnberg
IQ-test i Nürnberg
Enligt wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Schacht) tog de anklagade i Nurenberg ett intelligens test. Schacht hade det högsta resultatet. Vet någon hurdana resultat de andra fick?
Från http://www.volkmar-weiss.de/table.html (andra träffen när man söker på "IQ Nuremberg" på Google). Källan som anges är Nuremberg Diary av G. M Gilbert
Hjalmar Schacht IQ 143
Arthur Seyss-Inquart IQ 141
Hermann Göring IQ 138
Karl Dönitz IQ 138
Franz von Papen IQ 134
Erich Räder IQ 134
Dr. Hans Frank IQ 130
Hans Fritsche IQ 130
Baldur von Schirach IQ 130
Joachim von Ribbentropp IQ 129
Wilhelm Keitel IQ 129
Albert Speer IQ 128
Alfred Jodl IQ 127
Alfred Rosenberg IQ 127
Constantin von Neurath IQ 125
Walter Funk IQ 124
Wilhelm Frick IQ 124
Rudolf Hess IQ 120
Fritz Sauckel IQ 118
Ernst Kaltenbrunner IQ 113
Julius Streicher IQ 106
Hjalmar Schacht IQ 143
Arthur Seyss-Inquart IQ 141
Hermann Göring IQ 138
Karl Dönitz IQ 138
Franz von Papen IQ 134
Erich Räder IQ 134
Dr. Hans Frank IQ 130
Hans Fritsche IQ 130
Baldur von Schirach IQ 130
Joachim von Ribbentropp IQ 129
Wilhelm Keitel IQ 129
Albert Speer IQ 128
Alfred Jodl IQ 127
Alfred Rosenberg IQ 127
Constantin von Neurath IQ 125
Walter Funk IQ 124
Wilhelm Frick IQ 124
Rudolf Hess IQ 120
Fritz Sauckel IQ 118
Ernst Kaltenbrunner IQ 113
Julius Streicher IQ 106
-
Königstiger
- Medlem
från http://www.mensa.seKönigstiger skrev:Är inte medel runt 100??
Varför används just IQ-skalan och vad innebär det?
SVAR: IQ-skalan är ett klassiskt sätt att beskriva begåvning på. Den konstruerades ursprungligen av en fransk psykolog, Alfred Binet, som ville jämföra barns begåvning. IQ är ursprungligen en kvot mellan det enskilda barnets resultat och det normala resultatet för barnets åldersgrupp. IQ-skalan har ett medelvärde på 100, och en standardavvikelse på 15. Det innebär att de allra flesta, 68 %, har en IQ mellan 85 och 115. Endast 2 % har en IQ på 131 eller mer.
- Kn Korrekt
- Medlem
Det är nog så att de flesta individer i en ledande samhällsställning har en IQ över genomsnittet. De måste ju ändå ha kämpat sig upp dit på något sätt. Bara för att de har ett högt IQ så behöver ju inte det betyda att de inte kan vara riktigt kloka för det. Psykopater har ju ofta visat sig ha högt IQ.
Devasom... I senaste Mensa International Journal fanns en grej om "Our Honourary Mensan, Albert" - dvs. Einstein. "Our Honourary Mensan, Hermann" -- tror jag aldrig kommer på fråga. 
Jag håller med om att 120 för Hess låter minst 20 enheter för högt, men å andra sidan är intelligens och dumhet inte varandras motsatser. Eller hur man ska formulera det.
OBS: Den skala som ex.vis Mensa använder är Stanford-Binets. En annan är Cattell:
Jag håller med om att 120 för Hess låter minst 20 enheter för högt, men å andra sidan är intelligens och dumhet inte varandras motsatser. Eller hur man ska formulera det.
OBS: Den skala som ex.vis Mensa använder är Stanford-Binets. En annan är Cattell:
Måhända finns ännu fler. Vilken skala användes i Nürnberg?För att bli medlem i Mensa krävs att man har ett resultat över 98:e percentilen. Uttryckt i Cattellskalan är det mer än 148 poäng och uttryckt i IQ-skalan är det en IQ på 131. I alla psykologiska, professionella testsammanhang används Stanford?Binet-skalan eller andra standardiserade skalor men inte Cattellskalan.
Jag tror att anledningen till att vi blir förvånade över Hess kvot är en kombination av hans utseende, hans handlingar (flyga över kanalen för att mäkla fred) och hans partitillhörighet. Det vill säga ungefär samma orsaker till varför många tror att Förenta Staternas president Bush har en låg intelligenskvot.
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
Utseendet?

Även om de flesta här är tillräckligt mogna för att inse att utseende
inte har ett dugg med intelligens att göra, så kan jag inte se att Hess skulle "sett dum ut", det allra minsta. Tjockisen och vällustingen, för att inte säga nazisten, Göring skulle ju haft betydligt högre IQ... Bara en sån sak.
Naturligtvis är det flygturen till England som blivit måttstocken i Hessens fall. Hur j-a korkad får man vara? Liksom.
Näst efter Hitler vore ju Goebbels IQ intressantast, det är väl knappast någon som ifrågasätter att han bör ha haft mycket högt värde. Hur han använde sin intelligens är ju en helt annan sak.
Edit: Dumfel korrigerat av Löwenhamn och hangatyr, tack!

Även om de flesta här är tillräckligt mogna för att inse att utseende
Naturligtvis är det flygturen till England som blivit måttstocken i Hessens fall. Hur j-a korkad får man vara? Liksom.
Näst efter Hitler vore ju Goebbels IQ intressantast, det är väl knappast någon som ifrågasätter att han bör ha haft mycket högt värde. Hur han använde sin intelligens är ju en helt annan sak.
Edit: Dumfel korrigerat av Löwenhamn och hangatyr, tack!
Senast redigerad av 2 Hexmaster, redigerad totalt 26 gång.
Jo...just det. Hehe. Förstår vad du menar och jag håller med dig. Det motsäger dock inte att personer kan se intelligenta eller ointelligenta ut så jag vidhåller vid det jag sagt.Hexmaster skrev:Även om de flesta här är tillräckligt mogna för att inse att utseende inte har ett dugg med intelligens att göra...
mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 26 gånger.
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Ragnar Svedje
- Medlem
Intelligens vill jag bestämt hävda att vi föds med, ett resultat av arv alltså. Att mäta denna fysiska storhet är naturligtvis mycket svårt, och vilken metod man än väljer kommer att vara behäftad med ett visst mätfel.tokstolle skrev:Varför används just IQ-skalan och vad innebär det?
SVAR: IQ-skalan är ett klassiskt sätt att beskriva begåvning på. Den konstruerades ursprungligen av en fransk psykolog, Alfred Binet, som ville jämföra barns begåvning. IQ är ursprungligen en kvot mellan det enskilda barnets resultat och det normala resultatet för barnets åldersgrupp. IQ-skalan har ett medelvärde på 100, och en standardavvikelse på 15. Det innebär att de allra flesta, 68 %, har en IQ mellan 85 och 115. Endast 2 % har en IQ på 131 eller mer.
Själva testet som poängsätts går ut på att titta på gemoteriska figurer och känna igen olika mönster. Ett visst sätt att tänka gynnas av själva testet och vanan av att göra dylika test (eller sysselsätta sig med pyssel och knåp som brukar finnas i olika tidningar) spelar stor roll på testresultatet. Om Du går till mensa och gör testet så bra du kan kommer du första gången få ett visst värde, om du sedan sätter igång och läser böcker om intelligenstest och surfar runt på nätet och gör flera olika test flera gånger under någon månads tid och därefter ånyo gör mensas test kommer du få ett betydligt högre värde. Du kan alltså träna upp din förmåga att få fina testresultat, vilket inte är samma sak som att din intelligens har ökat.
Vad jag vill säga med allt detta är att testresultat och IQ värden bör tas med en rejäl nypa salt.