Hade kamikazepiloter hjälm?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Königstiger
Medlem

Hade kamikazepiloter hjälm?

Inlägg av Königstiger » 20 mars 2005, 18:14

Har flera gånger fått frågan varför kamikazepiloterna hade hjälm på sig. Men det hade de väl inte? Det verkar väldigt ologiskt att slösa bort en hjälm på det sättet :P

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 mars 2005, 18:19

På ett kort i NE så såg det ut att det hade någon form av hjälm.

Stefan

Solitaire
Medlem

Re: Hade kamikazepiloter hjälm?

Inlägg av Solitaire » 20 mars 2005, 18:20

Königstiger skrev:Har flera gånger fått frågan varför kamikazepiloterna hade hjälm på sig. Men det hade de väl inte? Det verkar väldigt ologiskt att slösa bort en hjälm på det sättet :P
Varför skulle det vara ett slöseri?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 mars 2005, 18:25

Inget slöseri alls. Hjälmen behövs lika mycket som för vanliga piloter utom den där allra sista sekunden. Kamikazepiloter offrade sig bara när de hade ett mål att gå på. Hittade de inget återvände de hem.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 20 mars 2005, 18:53

Belisarius skrev:Inget slöseri alls. Hjälmen behövs lika mycket som för vanliga piloter utom den där allra sista sekunden. Kamikazepiloter offrade sig bara när de hade ett mål att gå på. Hittade de inget återvände de hem.
Hehe okej. Tänkte mig att de bestämde sig för det innan de flög iväg. Så att de hann ta farväl av nära och kära och äta sin sista måltid typ.. Men tack för svaret=) Nu vet jag vad jag ska svara nästa gång någon frågar!

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem

Inlägg av Sergeant Harrison » 20 mars 2005, 22:22

Königstiger skrev:Har flera gånger fått frågan varför kamikazepiloterna hade hjälm på sig. Men det hade de väl inte? Det verkar väldigt ologiskt att slösa bort en hjälm på det sättet :P
Slöseri med själva planet, och kulsprutorna på det också..

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 21 mars 2005, 07:27

Sergeant Harrison skrev: Slöseri med själva planet, och kulsprutorna på det också..
Nej, faktiskt inte. Har man 30-40 jaktplan på sig - förutom ett enormt koncentrerad LV-eld är konventionella bombningar praktiskt taget lika riskabla som ett kamikaze-uppdrag. Men kamikaze-uppdraget ger bättre chans att nå målet - man slipper ju flyga tillbaka och slåss IGEN mot dessa vid det här laget 60 jaktplanen. (överdriver inte, det kunde bli så ibland, ganska ofta)
Blir man inte tagen under striden blir man tagen på vägen hem.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 mars 2005, 15:51

Belisarius skrev:Kamikazepiloter offrade sig bara när de hade ett mål att gå på. Hittade de inget återvände de hem.
För många år sedan läste jag boken Jag var en självmordspilot (jag har tyvärr glömt författaren). I boken hävdas det att några piloter blev utskällda för att de hade avbrytit sitt uppdrag när de inte hittade sitt mål. Istället för att avbryta och försöka en annan dag, skulle de fortsatt leta tills de antingen hittade målet eller att bensinen tog slut. Det kan man kalla slöseri.

/Martin

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 21 mars 2005, 18:33

Martin Lundvall skrev:För många år sedan läste jag boken Jag var en självmordspilot (jag har tyvärr glömt författaren). I boken hävdas det att några piloter blev utskällda för att de hade avbrytit sitt uppdrag när de inte hittade sitt mål. Istället för att avbryta och försöka en annan dag, skulle de fortsatt leta tills de antingen hittade målet eller att bensinen tog slut. Det kan man kalla slöseri.
Jag har läst samma bok men jag har för mig att piloterna uppmanades att vända hem om de inte hittade något mål. :?
Men det kan mycket väl hända att jag minns fel.

Förövrigt bör som svar på Stefans inlägg förtydligas att Kamikazepiloterna naturligtvis inte var ensamma på sina uppdrag. Om jag minns rätt så var den vanliga sammansättningen tre eller fyra kamikazeplan tillsammans med två normalt utrustade jaktplan som eskort. Dessutom tror jag nog att man tog ut kulsprutor och kanoner ur planen som skulle utföra uppdragen eftersom de med nosarna fulla av sprängämnen ändå var värdelösa som jaktplan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 mars 2005, 18:38

Anton Severin skrev:
Martin Lundvall skrev:För många år sedan läste jag boken Jag var en självmordspilot (jag har tyvärr glömt författaren). I boken hävdas det att några piloter blev utskällda för att de hade avbrytit sitt uppdrag när de inte hittade sitt mål. Istället för att avbryta och försöka en annan dag, skulle de fortsatt leta tills de antingen hittade målet eller att bensinen tog slut. Det kan man kalla slöseri.
Jag har läst samma bok men jag har för mig att piloterna uppmanades att vända hem om de inte hittade något mål. :?
Men det kan mycket väl hända att jag minns fel.
Det jag pratar om var ett extremfall. Det var inte den vanliga uppmaningen, det var bara en officer som tog det här med nationell stolthet och dö för kejsaren lite för allavrligt.

/Martin

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 22 mars 2005, 00:15

Anton Severin skrev: Förövrigt bör som svar på Stefans inlägg förtydligas att Kamikazepiloterna naturligtvis inte var ensamma på sina uppdrag. Om jag minns rätt så var den vanliga sammansättningen tre eller fyra kamikazeplan tillsammans med två normalt utrustade jaktplan som eskort.
Helt riktigt, och mötte de bara en mindre patrull hade de givetvis en chans. Men mot slutet hade jänkarna så oerhört överläge med skärmar med radar-jagare + skärmar med eskorthangarfartyg, att så snart en dylik grupp upptäcktes så larmades ut minst 30-40 jaktplan...

Så med lite tur kunde de hoppas på att nå själva med AA-tungt försvarade huvudmålen - men räkna med att återvända helskinnade var en galenskap större än kamikazestörtningen...
Oddsen var alltför skyhögt mot dem.

Skriv svar