Hade kamikazepiloter hjälm?
-
Königstiger
- Medlem
Hade kamikazepiloter hjälm?
Har flera gånger fått frågan varför kamikazepiloterna hade hjälm på sig. Men det hade de väl inte? Det verkar väldigt ologiskt att slösa bort en hjälm på det sättet 
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Hade kamikazepiloter hjälm?
Varför skulle det vara ett slöseri?Königstiger skrev:Har flera gånger fått frågan varför kamikazepiloterna hade hjälm på sig. Men det hade de väl inte? Det verkar väldigt ologiskt att slösa bort en hjälm på det sättet
- Belisarius
- Medlem
-
Königstiger
- Medlem
Hehe okej. Tänkte mig att de bestämde sig för det innan de flög iväg. Så att de hann ta farväl av nära och kära och äta sin sista måltid typ.. Men tack för svaret=) Nu vet jag vad jag ska svara nästa gång någon frågar!Belisarius skrev:Inget slöseri alls. Hjälmen behövs lika mycket som för vanliga piloter utom den där allra sista sekunden. Kamikazepiloter offrade sig bara när de hade ett mål att gå på. Hittade de inget återvände de hem.
- Sergeant Harrison
- Medlem
Slöseri med själva planet, och kulsprutorna på det också..Königstiger skrev:Har flera gånger fått frågan varför kamikazepiloterna hade hjälm på sig. Men det hade de väl inte? Det verkar väldigt ologiskt att slösa bort en hjälm på det sättet
Nej, faktiskt inte. Har man 30-40 jaktplan på sig - förutom ett enormt koncentrerad LV-eld är konventionella bombningar praktiskt taget lika riskabla som ett kamikaze-uppdrag. Men kamikaze-uppdraget ger bättre chans att nå målet - man slipper ju flyga tillbaka och slåss IGEN mot dessa vid det här laget 60 jaktplanen. (överdriver inte, det kunde bli så ibland, ganska ofta)Sergeant Harrison skrev: Slöseri med själva planet, och kulsprutorna på det också..
Blir man inte tagen under striden blir man tagen på vägen hem.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
För många år sedan läste jag boken Jag var en självmordspilot (jag har tyvärr glömt författaren). I boken hävdas det att några piloter blev utskällda för att de hade avbrytit sitt uppdrag när de inte hittade sitt mål. Istället för att avbryta och försöka en annan dag, skulle de fortsatt leta tills de antingen hittade målet eller att bensinen tog slut. Det kan man kalla slöseri.Belisarius skrev:Kamikazepiloter offrade sig bara när de hade ett mål att gå på. Hittade de inget återvände de hem.
/Martin
- Anton Severin
- Medlem
Jag har läst samma bok men jag har för mig att piloterna uppmanades att vända hem om de inte hittade något mål.Martin Lundvall skrev:För många år sedan läste jag boken Jag var en självmordspilot (jag har tyvärr glömt författaren). I boken hävdas det att några piloter blev utskällda för att de hade avbrytit sitt uppdrag när de inte hittade sitt mål. Istället för att avbryta och försöka en annan dag, skulle de fortsatt leta tills de antingen hittade målet eller att bensinen tog slut. Det kan man kalla slöseri.
Men det kan mycket väl hända att jag minns fel.
Förövrigt bör som svar på Stefans inlägg förtydligas att Kamikazepiloterna naturligtvis inte var ensamma på sina uppdrag. Om jag minns rätt så var den vanliga sammansättningen tre eller fyra kamikazeplan tillsammans med två normalt utrustade jaktplan som eskort. Dessutom tror jag nog att man tog ut kulsprutor och kanoner ur planen som skulle utföra uppdragen eftersom de med nosarna fulla av sprängämnen ändå var värdelösa som jaktplan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det jag pratar om var ett extremfall. Det var inte den vanliga uppmaningen, det var bara en officer som tog det här med nationell stolthet och dö för kejsaren lite för allavrligt.Anton Severin skrev:Jag har läst samma bok men jag har för mig att piloterna uppmanades att vända hem om de inte hittade något mål.Martin Lundvall skrev:För många år sedan läste jag boken Jag var en självmordspilot (jag har tyvärr glömt författaren). I boken hävdas det att några piloter blev utskällda för att de hade avbrytit sitt uppdrag när de inte hittade sitt mål. Istället för att avbryta och försöka en annan dag, skulle de fortsatt leta tills de antingen hittade målet eller att bensinen tog slut. Det kan man kalla slöseri.![]()
Men det kan mycket väl hända att jag minns fel.
/Martin
Helt riktigt, och mötte de bara en mindre patrull hade de givetvis en chans. Men mot slutet hade jänkarna så oerhört överläge med skärmar med radar-jagare + skärmar med eskorthangarfartyg, att så snart en dylik grupp upptäcktes så larmades ut minst 30-40 jaktplan...Anton Severin skrev: Förövrigt bör som svar på Stefans inlägg förtydligas att Kamikazepiloterna naturligtvis inte var ensamma på sina uppdrag. Om jag minns rätt så var den vanliga sammansättningen tre eller fyra kamikazeplan tillsammans med två normalt utrustade jaktplan som eskort.
Så med lite tur kunde de hoppas på att nå själva med AA-tungt försvarade huvudmålen - men räkna med att återvända helskinnade var en galenskap större än kamikazestörtningen...
Oddsen var alltför skyhögt mot dem.