Hej!
Jag har besökt lägerkomplexet Auschwitz-Birkenau två gånger (1991 och 2001, det krävdes två besök för att överhuvudtaget förstå lite av vad som faktiskt har hänt där).
Huvudlägret Auschwitz I är det mest "intressanta" att besöka: det finns många föremål att beskåda, mycket att läsa och mycket att begrunda över.
Birkenau består mest av träbarracker, ett monument, den "berömda" infartsporten, övervakningstornet och avlastningrampen (dessa återfinns i många dokumentärer, filmer och böcker).
Inträdet är gratis, det som kostar är guidade turer och filmvisning. Att följa en guide är enligt mig onödigt, alla informationsskyltar författade på polska, tyska och engelska (andra språk är jag osäker på). Det enda som krävs är att man införskaffar en plan över lägret och följer de anvisade pilarna så går det alldeles utmärkt att själv gå runt i lägret.
Jag nämnde att inträdet är gratis, däremot bör man skänka en slant (cirka 5 zloty = 12-13kr) till museets olika restaureringsarbeten osv.
Att ta sig till lägret är inte det lättaste (jag kan polska så för mig var det inga problem att fråga efter vägen). Med bil kan man stöta på mindre lokaliseringsproblem då det ibland saknas vägskyltar i mindre städer, vilket gör att man kan irra omkring lite.
Att åka tåg är betydligt bättre. Det bästa är att ta tåget till Katowice eller Krakow och sedan ta pendeln till Auschwitz. I Oswiecim (Auschwitz) är det inte långt från järnvägsstationen till lägermuseet.
För mer info:
http://www.auschwitz-muzeum.oswiecim.pl/html/eng/start/
Slutligen vill jag bara säga att lägret absolut är värt ett besök.
mvh artur