Stalingrad
Stalingrad
Vad skulle ha sket med världen om Stalingrad hadde fallit? Fanns Zaitsev och var han så skiklig så att tyskarna skickade deras bästa krypskyt efter han? Vet någon, om han fanns, var han var egter Stalingrad?
Re: stalingrade
Ja, Zaitsev har funnits!Zagat skrev:Vad skulle ha sket med världen om Stalingrad hadde fallit? Fanns Zaitsev och var han så skiklig så att tyskarna skickade deras bästa krypskyt efter han? Vet någon, om han fanns, var han var egter Stalingrad?
Re: stalingrade
Han fanns, men tyskarna skickade inte någon krypskytt efter honom som påstås i olika filmer och böcker.Zagat skrev: Fanns Zaitsev och var han så skiklig så att tyskarna skickade deras bästa krypskyt efter han? Vet någon, om han fanns, var han var egter Stalingrad?
/Marcus
Stalingrad hade ingen direkt betydelse för krigets utgång. Om tyskarna hade tagit staden så hade det kanske förlängt kriget med någon månad, knappast mer. När ryssarna väl fått igång sin produktion av stridsvagnar och annan material och börjat få ordning på sin armé så kunde tyskarna inte vinna i det långa loppet.
Zaitsev fanns i verkligheten men hans lista med döda är möjligen något överdriven. Största felet med "Enemy at the gates" som jag förmodar att du sett är att det fanns inga SS-trupper i Stalingrad. Alltså ingen SS officer på jakt efter Zaitsev.
Zaitsev fanns i verkligheten men hans lista med döda är möjligen något överdriven. Största felet med "Enemy at the gates" som jag förmodar att du sett är att det fanns inga SS-trupper i Stalingrad. Alltså ingen SS officer på jakt efter Zaitsev.
Nej, Han var inte SS. Han var chef för prickskytte skolan i Zossen, Inte för att jag vet om det fanns någon sådan. Men han hade wehrmacht uniform med bergsjägarmärke i mössan i filmen, Som jag förövrigt kollade på idag av en händelse.maal skrev:Den tyske Majoren (tror han var major) var SS.
Den enorma prestige förlust som det hade inneburit för ryssarna hade gjort sitt till. Det finns historiker som hävdar att tyskarna fortfarande hade en chans till och med fram till Kursk. Tyskarna hade en enorm förmåga att återhämta sig efter olika förluster.Stalingrad hade ingen direkt betydelse för krigets utgång. Om tyskarna hade tagit staden så hade det kanske förlängt kriget med någon månad, knappast mer. När ryssarna väl fått igång sin produktion av stridsvagnar och annan material och börjat få ordning på sin armé så kunde tyskarna inte vinna i det långa loppet.
Jag tror att om tyskarna hade tagit Stalingrad relativt snabbt under -42 så hade det förmodligen förändrat kriget en hel del. Därmed inte sagt att dom hade vunnit.
[quote="maal"]Stalingrad hade ingen direkt betydelse för krigets utgång. Om tyskarna hade tagit staden så hade det kanske förlängt kriget med någon månad, knappast mer. När ryssarna väl fått igång sin produktion av stridsvagnar och annan material och börjat få ordning på sin armé så kunde tyskarna inte vinna i det långa loppet.
oavstående text är av mall:
Om Tyskarna(6:armen)hade vunnit över röda armen i Stalingrad hade det inte bara inneburit en förlänging av kriget. Det hade även sparat många Tyska liv och givet möjlighet att få fram den så viktiga oljan som Tyskland behövde.
oavstående text är av mall:
Om Tyskarna(6:armen)hade vunnit över röda armen i Stalingrad hade det inte bara inneburit en förlänging av kriget. Det hade även sparat många Tyska liv och givet möjlighet att få fram den så viktiga oljan som Tyskland behövde.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Av dem som tror på Stalingrads betydelse vill jag resa en invändning. En invändning som redan till viss del redan har framförts. I Basil Lidell Harts bok På andra sidan kullen hävdas någon av de tyska generalerna (Manstein tror jag) att han var övertygad om att Tyskland skulle ha kunnat vinna ett ett rörligt defesivt krig mot Sovjet så sent som 1943. Om man dessutom betänker den brist som den sovjetiska krigsmakten började få i slutet av kriget så är det åtminstone inte omöjligt.
/Martin
/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Lundvall, redigerad totalt 8 gånger.
Stalingrad
Faktum är att tyskarna tog större delen av Stalingrad. Men det sprack för att Hitler inte tillät en reträtt när inneslutning hotade.
von Manstein som självständig befälhavare över hela ostfronten och det hade nog sett mycket annorlunda ut.
von Manstein som självständig befälhavare över hela ostfronten och det hade nog sett mycket annorlunda ut.
- Halifírien
- Medlem
Jag tror inte Stalingrad hade någon jättestor betydelse redan 1942, utom som rent prestige, oljefälten kunde man säkra lika bra om inte bättre utan staden, eftersom den band upp trupp och gjorde fronten onödigt lång. Oljefälten lyckades man förresten att ta, men när Stalingrad omringades och ryssarna anföll längs hela fronten så tvingades man dra sig tillbaka för att inte bli inringade själva.Jocke. skrev:Stalingrad hade väl inget strategiskt värde efter hösten 42? Man tog väl staden för att säkra utvecklingen vid oljefälten, och när man misslyckades med att ta dem så hade man väl inget att hämta i Stalingrad?
Jag tror definitivt att kriget skulle sett annorlunda ut om den tredje armén fått tillstånd att dra sig ur innan det var för sent.
-
Panzer Commander
- Ny medlem
Självklart var Stalingrad en kamp i prestige mellan Stalin och Hitler och kriget hade inte förlängts en månad om Stalingrad hade intagits.
För Volga som Stalingrad ligger vid var en av ryssarnas viktiga försörjningsleder...
Men om du vill veta mer om Stalingrad så läs just boken Stalingrad av Anothony Beevor. Bra bok...
För Volga som Stalingrad ligger vid var en av ryssarnas viktiga försörjningsleder...
Men om du vill veta mer om Stalingrad så läs just boken Stalingrad av Anothony Beevor. Bra bok...