Kapten Gösta Benckert utpekad som nazist
Spännande debatt.....det är ju välbekant att numera vilken 'dussinakademiker' som helst kan
utpeka nästan vem som helst som nazist - vilket sedan resulterar i den hårklyvning jag läst i
tråden, pekande på ngt diplom på väggen som grundstenen för 'sina slutsatser'! Och 'värdeladdat'
är det minsann som LasseMaja skrev - men många 'lokala talanger' - inte bara i Sverige, tycker
tydligen det kan vara lönande att slita en flik av Wiesenthals mantel medan det ännu finns någon
profit och ära att vrida ur den.....och - applicerar 'The Shotgun Effect' i sin ignorans av verkligheten.
Jag önskar Stellan all framgång i hans 'legal action' mot Hübinetten - men måste fråga...När kommer
samma nitälskan att riktas mot Marx/Lenins/Stalins lärljungar och deras efterlevande i academia
så att det kan skapas lite balans i häxjakten? Varjag
utpeka nästan vem som helst som nazist - vilket sedan resulterar i den hårklyvning jag läst i
tråden, pekande på ngt diplom på väggen som grundstenen för 'sina slutsatser'! Och 'värdeladdat'
är det minsann som LasseMaja skrev - men många 'lokala talanger' - inte bara i Sverige, tycker
tydligen det kan vara lönande att slita en flik av Wiesenthals mantel medan det ännu finns någon
profit och ära att vrida ur den.....och - applicerar 'The Shotgun Effect' i sin ignorans av verkligheten.
Jag önskar Stellan all framgång i hans 'legal action' mot Hübinetten - men måste fråga...När kommer
samma nitälskan att riktas mot Marx/Lenins/Stalins lärljungar och deras efterlevande i academia
så att det kan skapas lite balans i häxjakten? Varjag
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det långa sidospåret har avdelats hit. Ämnet är alltså Benckerts eventuella nazism, inte nazismen som ideologi.
Mvh Petter
Mvh Petter
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Tack Marcus - jag började inte med 'etiketter' - utan bara bad om 'defintioner' från mästarhållet.....Marcus Wendel skrev:Nu var det visserligen inte jag som plockade bort de inläggen, men eftersom det var just ett sidospår så hänvisas diskussioner om vad olika typer av politiska "etiketter" egentligen står för till en för ämnet avsedd tråd.
/Marcus
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Jag har i dag fått besked från KB att man inte hittat någon artikel av Gösta Benckert i Fria Ord den 8/3 1973. Eftersom de i allmänhet är duktiga på att leta reda på artiklar får detta mig att tro att det i stället handlar om en artikel om Gösta Benckert. Jag har mejlat KB och frågat om detta. Återkommer med besked här på forumet.
Ett alternativ är förstås att Benckert skrev under pseodonym/synonym. Känner någon Skalmanit till om han använde någon sådan?
Ett alternativ är förstås att Benckert skrev under pseodonym/synonym. Känner någon Skalmanit till om han använde någon sådan?
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Utmärkt att du går till botten med detta T!Torbjörn Aronsson skrev:Jag har i dag fått besked från KB att man inte hittat någon artikel av Gösta Benckert i Fria Ord den 8/3 1973. Eftersom de i allmänhet är duktiga på att leta reda på artiklar får detta mig att tro att det i stället handlar om en artikel om Gösta Benckert. Jag har mejlat KB och frågat om detta. Återkommer med besked här på forumet.
Ber dig lusläsa numret ifråga så att vi antingen kan avfärda GB:s samröre eller få reda på exakt vari det bestod.
Bästa hälsningar,
Lars
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Jag kände "Hutte" (alias kapten Gösta Benckert) från sent 1960-tal och har aldrig hört att han själv kallade sig annat än Hutte eller att andra kallade honom något annat än Hutte. Har vagt för mig att han skrev under de mer seriösa artiklarna med 'Hutte Benckert', vanliga privata brev signerade han alltid 'Hutte'. Uppringande i telefon var det alltid "Jaaa, hej det är HUTTE", eller 'Benckert' om han svarade.