Citationsteckenena kring "blandade" menas att det inte är riktigt enl. färglagarna..Ori skrev:Gult + rött -> orange ?MD650 skrev:Ganska naturligt. Man "blandade" infanteriets gula och artilleriets röda, därav rosa.
Vitt + rött -> rosa ?
Fast, smileyn får mig att misstänka att du vet detta...
Tysk WW2 design
Re: Färgblind ?
- Belisarius
- Medlem
Kanske något OT, men den här tråden har inspirerat mig att ta tag i en gammal tanke jag haft länge. Nämligen fixa en SNYGG långrock av ungefär samma snitt som SS-officerarna hade på sig. Det är ju som några sade, man behöver varken vara fashinerad av WWII eller Nassar för att tycka att viss design är otroligt snygg.
Dock ska den användas till vardags, så den får inte vara för nassig eftersom jag varken har dom åsikterna eller vill verka som om jag har dom heller för den delen.
Nåja, efter lite efterforskande så hittade jag ialla fall den här på en amerikansk site.
http://secure.sovietski.com/prods/prod_ ... =For%20Him
Det är bara det att det känns lite trattigt att beställa den från USA, betala frakt och tull och hela kånkadången, när det antagligen finns miljarder liggandes i överskottsblag nere i vårt södra grannland. Jag har lite dåliga erfarenheter från USA-beställningar sedan tidigare, där varorna blivit åtskilligt dyrare än beräknat och slipper gärna betala EU-tullar.
Är det nån som råkar veta var man kan få tag på en sådan i tyskland? Eller åtminstonde vad modellen kallas på tyska?
Mina tyskakunskaper är nämligen näst intill obefintliga så mina försök att googla på google.de gav visserligen någon överskottssite, men jag hittade inte vad jag sökte. Amrisarna kallar den "70s-vintage Bundeswehr officer's overcoat", men jag misstänker att den har ett specifikt modellnamn. Det är ju trots allt tyskar vi snackar om
Tack på förhand!
Dock ska den användas till vardags, så den får inte vara för nassig eftersom jag varken har dom åsikterna eller vill verka som om jag har dom heller för den delen.
Nåja, efter lite efterforskande så hittade jag ialla fall den här på en amerikansk site.

http://secure.sovietski.com/prods/prod_ ... =For%20Him
Det är bara det att det känns lite trattigt att beställa den från USA, betala frakt och tull och hela kånkadången, när det antagligen finns miljarder liggandes i överskottsblag nere i vårt södra grannland. Jag har lite dåliga erfarenheter från USA-beställningar sedan tidigare, där varorna blivit åtskilligt dyrare än beräknat och slipper gärna betala EU-tullar.
Är det nån som råkar veta var man kan få tag på en sådan i tyskland? Eller åtminstonde vad modellen kallas på tyska?
Mina tyskakunskaper är nämligen näst intill obefintliga så mina försök att googla på google.de gav visserligen någon överskottssite, men jag hittade inte vad jag sökte. Amrisarna kallar den "70s-vintage Bundeswehr officer's overcoat", men jag misstänker att den har ett specifikt modellnamn. Det är ju trots allt tyskar vi snackar om
Tack på förhand!
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- BertilEnstöring
- Ny medlem
Jag ber om ursäkt om relevansen i detta inlägg är av medioker karaktär; obs. detta är mitt allra första inlägg. Däremot såg jag att lång tid förflutit sedan senaste inlägget därför tar jag mig friheter.
Jag kom över information om att de dekaler som återfinns på das stahlhelm är av varierande standard. Tydligen skall inte organisationsmärket enligt standard alltid återfinnas på vänster sida av hjälmen, undantag skall enligt källan ha innefattat SS, och grupper med polisiär karaktär.
Är det något som vet något om detta?
Jag kom över information om att de dekaler som återfinns på das stahlhelm är av varierande standard. Tydligen skall inte organisationsmärket enligt standard alltid återfinnas på vänster sida av hjälmen, undantag skall enligt källan ha innefattat SS, och grupper med polisiär karaktär.
Är det något som vet något om detta?
Här finner du lite info om tyska hjälmar och de omkastade dekalerna på SS hjälmar som användes av SD enheter.
http://www.german-helmets.com/SS-SD%20Insignia.htm
http://www.german-helmets.com/SS-SD%20Insignia.htm