300 saknade svenska soldater?
300 saknade svenska soldater?
Hej!
Länge sen sist men nu har jag sett en uppgift jag absolut inte kände till!
Med anledning av filmen "Gränsen" har flera tidningar publicerat uppgiften att 300 soldater försvann under beredskapsåren.
Om det är sant låter det helt otroligt därför blir jag intresserad.
300 är väldigt många om man bortser från självmord,desertering och t.ex drunkningsolyckor så ger en sådan uppgift att man spinner lite på människoöden och vad som kan ha hänt dem.
Kan svenska trupper hamnat i strid med tyska och detta tystats ned?
Hälsningar/P39
Med anledning av filmen "Gränsen" har flera tidningar publicerat uppgiften att 300 soldater försvann under beredskapsåren.
Om det är sant låter det helt otroligt därför blir jag intresserad.
300 är väldigt många om man bortser från självmord,desertering och t.ex drunkningsolyckor så ger en sådan uppgift att man spinner lite på människoöden och vad som kan ha hänt dem.
Hälsningar/P39
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: 300 saknade svenska soldater?
Låter som något för Lars Gyllenhaal och Stellan Bojerud att sätta tänderna i...
-
tommyjonason
- Medlem
Kan aldrig vara möjligt!
Om man byter ut ordet försvunna mot förolyckade, kan det stämma då?
Färjan som välte i iskalla vattnet på ett ställe som börjar med A.
Alla kraschade flygplan. (det var många i en Caproni besättning)
Havererade båtar (flottans män blir upprörda över den termen, "båtar!!") Hur många dog när Klas Horn och de andra jagarna sprang i luften? U-båtar??
Om man byter ut ordet försvunna mot förolyckade, kan det stämma då?
Färjan som välte i iskalla vattnet på ett ställe som börjar med A.
Alla kraschade flygplan. (det var många i en Caproni besättning)
Havererade båtar (flottans män blir upprörda över den termen, "båtar!!") Hur många dog när Klas Horn och de andra jagarna sprang i luften? U-båtar??
Axplock av omständigheter som gjorde att krigsmakten förlorade folk under beredskapen.
Hms Ulven som gick på mina och sjönk den 16/4 1943 med 33 man i förlust
Hårsfjärsolyckan den 17/9 1943 där 33 man förolyckades
Armasjärviolyckan där färja sjönk den 24/10 då 46 personer förolyckades inklusive 2 civila
Finns desto fler händelser där personer förolyckades eller försvann
Hms Ulven som gick på mina och sjönk den 16/4 1943 med 33 man i förlust
Hårsfjärsolyckan den 17/9 1943 där 33 man förolyckades
Armasjärviolyckan där färja sjönk den 24/10 då 46 personer förolyckades inklusive 2 civila
Finns desto fler händelser där personer förolyckades eller försvann
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
tommyjonason
- Medlem
Tack för din komplettering.
Nu är vi uppe i drygt 100 offer, och du har nämnt de värsta katastroferna.
Totalt 300 kanske är en rimlig siffra.
Vore intressant veta lite siffror från flygvapnet. Det var ju stor åtgång på flygplan och besättningar.
Såg siffror nån gång på hur många procent av flygplanen som kraschade med dödlig utgång, och det var förskräckliga siffror.
T.o.m. J29 Tunnan krävde åtskilliga offer
Nu är vi uppe i drygt 100 offer, och du har nämnt de värsta katastroferna.
Totalt 300 kanske är en rimlig siffra.
Vore intressant veta lite siffror från flygvapnet. Det var ju stor åtgång på flygplan och besättningar.
Såg siffror nån gång på hur många procent av flygplanen som kraschade med dödlig utgång, och det var förskräckliga siffror.
T.o.m. J29 Tunnan krävde åtskilliga offer
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag har för mig att förlustsiffrorna återfinns i boken "Sveriges militära beredskap 1939-45" från MHS/MHA. Har den ej tillgänglig just nu. Skall leta på den imorgon.
Enligt denna så omkom totalt 782 under beredskapen. Fördelningen var:Stellan Bojerud skrev:Jag har för mig att förlustsiffrorna återfinns i boken "Sveriges militära beredskap 1939-45" från MHS/MHA. Har den ej tillgänglig just nu. Skall leta på den imorgon.
- armén 350
- flottan 145
- kustartilleriet 35
- flygvapnet 252
Man kanske också skall ta med det som engelsmännen kallar "the fourth service".Enligt denna så omkom totalt 782 under beredskapen. Fördelningen var:
- armén 350
- flottan 145
- kustartilleriet 35
- flygvapnet 252
Handelsflottan 1370
Två böcker som kan ge bättre klarhet:Airacobra skrev:Hej!
Hälsningar/P39
(Jag har tyvärr inte böckerna framför mig, men mycket kortfattat vad jag kommer ihåg av dom)
I skuggan av ett hjälteland av Charlotta Sjöstedt, där finns det uppgifter om svenska frivilliga som slogs i Norge våren 45.
Och "Den glömda Armen" av Anders Johansson,
som handlar om Svensk hjälp till Norge och att Svenska officerare utbildade och om jag minns rätt ibland följde med in i norge när tyskarna kapitulerade.
I någon av böckerna finns det även det lilla Svenska frivillig förband som bestod av svenskar som ville slåss för Norge och var utrustade av svenska armén under våren 1945.
Men att de var 300 försvunna i meningen "Missing in Action" borde vara en överdrift men att det kan ha varit 300 svenskar som inte skulle dyka upp på avsedd mobiliseringsplats i händelse av svensk mobilisering eftersom dom redan slogs tillsammans med norrmän låter inte helt prilligt.
Men vi får förutsätta att det gamla journalist ordspråket gäller:
"Man får inte göra för noggran reseach om man vill ha ett scoop"
Cheerio
/John
-
Viktor Lima
- Medlem
Hej,
Jag tror inte siffran 300 syftar på omkomna soldater utan just sådana som i något avseende registrerats som försvunna under tjänstgöring. Enligt RPS anmäls ca 6000-7000 personer som försvunna varje år. Majoriteten av dessa återfinns oftast väldigt snabbt medan andra dyker upp årtionden efter försvinnandet. Runt 30 personer/år försvinner "för alltid" och dödförklaras efter hand. Med tanke på krigsårens påfrestningar på beredskapssoldaten (främmande miljö, hemlängtan, oro, vantrivsel etc) så är det inte otroligt att just dessa utgjorde en stor del av antalet försvunna människor under denna tidsperiod. Av de 300 försvunna soldaterna (ca 50 per krigsår) så återfanns sannolikt en stor del efterhand. Några av dem fann bevisligen vägen till Waffen-SS där många av de svenska frivilliga var desertörer från beredskapstjänst och dömdes för detta vid hemkomsten. Andra klev kanske på någon båt i närmaste hamn och försvann på världshaven medan några nog helt enkelt höll sig undan för att slippa ännu en kall och blött vinter på Gotland....
Några "saknade" var sannolikt ett resultat av byråkratiska brister - Precis som idag var kommunikation mellan myndigheter inte deras starka sida . En släkting till undertecknad gjorde först beredskapstjänstgöring i Norrbotten vid ett förband uppsatt av I10 för att sedan ta värvning i flygvapnet. Tror ni att rätt befattningshavare på I10 fick information om detta innan det var dags för ny tjänstgöring (det löste naturligtvis sig senare..
)?
Med tanke på hur många svenskar som tjänstgjorde under beredskapen så finner jag inte siffran 300 saknade för hela perioden 1939-1945 som otrolig.
/VL
Jag tror inte siffran 300 syftar på omkomna soldater utan just sådana som i något avseende registrerats som försvunna under tjänstgöring. Enligt RPS anmäls ca 6000-7000 personer som försvunna varje år. Majoriteten av dessa återfinns oftast väldigt snabbt medan andra dyker upp årtionden efter försvinnandet. Runt 30 personer/år försvinner "för alltid" och dödförklaras efter hand. Med tanke på krigsårens påfrestningar på beredskapssoldaten (främmande miljö, hemlängtan, oro, vantrivsel etc) så är det inte otroligt att just dessa utgjorde en stor del av antalet försvunna människor under denna tidsperiod. Av de 300 försvunna soldaterna (ca 50 per krigsår) så återfanns sannolikt en stor del efterhand. Några av dem fann bevisligen vägen till Waffen-SS där många av de svenska frivilliga var desertörer från beredskapstjänst och dömdes för detta vid hemkomsten. Andra klev kanske på någon båt i närmaste hamn och försvann på världshaven medan några nog helt enkelt höll sig undan för att slippa ännu en kall och blött vinter på Gotland....
Några "saknade" var sannolikt ett resultat av byråkratiska brister - Precis som idag var kommunikation mellan myndigheter inte deras starka sida . En släkting till undertecknad gjorde först beredskapstjänstgöring i Norrbotten vid ett förband uppsatt av I10 för att sedan ta värvning i flygvapnet. Tror ni att rätt befattningshavare på I10 fick information om detta innan det var dags för ny tjänstgöring (det löste naturligtvis sig senare..
Med tanke på hur många svenskar som tjänstgjorde under beredskapen så finner jag inte siffran 300 saknade för hela perioden 1939-1945 som otrolig.
/VL
-
tommyjonason
- Medlem
Senaste inläggen har övertygat mej att siffran kan vara rätt således, ca 50/år låter helt rimligt, av kanske 200.000 inkallade eller hur många det var i genomsnitt.
När började man använda personnummer i Sverige? Knappast under kriget. Jag inbillar mej att det idag med alla register är svårare att "försvinna"
Noterade även 250 döda i flygvapnet. Undrar hur många som var piloter eller besättningar av dessa.
Flyga flygplan avsedda för krig var farligt.
Min första mening väcker en ny fråga.
Hur många var inkallade som mest samtidigt i Sverige? Och som lägst??
När började man använda personnummer i Sverige? Knappast under kriget. Jag inbillar mej att det idag med alla register är svårare att "försvinna"
Noterade även 250 döda i flygvapnet. Undrar hur många som var piloter eller besättningar av dessa.
Flyga flygplan avsedda för krig var farligt.
Min första mening väcker en ny fråga.
Hur många var inkallade som mest samtidigt i Sverige? Och som lägst??
Skulle gissa att huvuddelen av dessa omkomna inte dog i "spektakulära" fartygsförlisningar eller flygolyckor, utan snarare i "vardagsolyckor": Trafikolyckor, vådaskott, drunkningar etc.Bjernevik skrev:Enligt denna så omkom totalt 782 under beredskapen. Fördelningen var:Stellan Bojerud skrev:Jag har för mig att förlustsiffrorna återfinns i boken "Sveriges militära beredskap 1939-45" från MHS/MHA. Har den ej tillgänglig just nu. Skall leta på den imorgon.
- armén 350
- flottan 145
- kustartilleriet 35
- flygvapnet 252
1947 utan kontrollsiffran (infördes 1967).tommyjonason skrev:När började man använda personnummer i Sverige? Knappast under kriget.
--
Jörgen
Jörgen
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Med "försvunna", avses personer som höll sig undan från militärtjänstgöring? Deserteringar när man redan var i uniform? Sverige hade en befolkning på 6,46 miljoner 1943, varav drygt 1,5 miljoner män i värnpliktsför ålder. 300 soldater anmälda försvunna under hela kriget är en meningslös uppgift om man inte räknar in hur många som kom tillrätta. I filmen verkar man resonera: "300 män i uniform försvann, ett antal när de var förlagda till gräsen mot Norge, så möjligheten finns att några hamnade i strid med tyskarna, och det hela tystades ned. Grabbar, vi har ett manus!".
-
Viktor Lima
- Medlem
I det utmärkta verket "Sveriges militära beredskap 1939-1945" finns statistik över av krigsrätt sakfällda för rymning samt olovligt undanhållande:
1938 - 101 st
1939 - 262 st
1940 - 1324 st
1941 - 1095 st
1942 - 1647 st
1943 - 1959 st
1944 - 1877 st
1945 - 1166 st
1946 - 647 st
Detta är alltså krigsmän som olovligen avvikit från tjänsten och sedan återfunnits och dömts. Statistiken omfattar alltså inte beredskapsmän som försvunnit och sedan inte återfunnits.
/VL
1938 - 101 st
1939 - 262 st
1940 - 1324 st
1941 - 1095 st
1942 - 1647 st
1943 - 1959 st
1944 - 1877 st
1945 - 1166 st
1946 - 647 st
Detta är alltså krigsmän som olovligen avvikit från tjänsten och sedan återfunnits och dömts. Statistiken omfattar alltså inte beredskapsmän som försvunnit och sedan inte återfunnits.
/VL