Jag har ett svagt minne av att jag har sett en dokumentär på tv om någon sjö i europa där nazisterna skulle ha gömt Dokument m.m
Svamlar jag helt nu eller vad är det frågan om
Har varit där eftersom min mammas man är född i Bad Aussee. Det flöt upp massa falska pundsedlar (på 70-80-talet) som Tyskarna hade tryckt upp. Har för mig att de skulle rasera englands ekonomi genom att dumpa massa sedlar i GB (?!). Han har faktiskt ett par pundsedlar som jag även fotade. Har även för mig att det var dykningsförbud där pga av allt bråte de hade tippat över "skatterna" eftersom risken var för hög att fastna, antar att någon råkade ut för det pga förbudet.varjag skrev:Det var få sjöar - speciellt i syd-Tyskland, som INTE utpekades efter kriget som nazigömmor av guld/vapen/kontanter etc. etc. Troligen helt enkelt för att 'fem minuter före tolv' dumpades massvis med material - just i sjöar. Jag kände 1975-88 en tysk dykare/kuriosahandlare - som samvetsgrannt hade följt upp 'ortsbefolkningens vittnesmål' som sådana dumpningar och sökt i ett dussintal sjöar - med framgång. (Han blev halvinvalid efter en dumdristig dykning i Österrike) Men det mesta han hittade var artilleriammunition och granatkastar d:o. Rester av Panzerfausts - då plåten rostade bort ganska fort. Men INGET GULD och ytterst få - och totalt sönderrostade, vapen.