Sjö med nazigömma?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dadde
Ny medlem

Sjö med nazigömma?

Inlägg av Dadde » 20 juli 2004, 01:40

Hej!

Jag har ett svagt minne av att jag har sett en dokumentär på tv om någon sjö i europa där nazisterna skulle ha gömt Dokument m.m :?
Svamlar jag helt nu eller vad är det frågan om

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 20 juli 2004, 09:29

Sök på Google efter "Bad Aussee" och "Operation Bernhard"...

Några andra lämpliga sökord är "Bernhard Krüger", "Toplitzsee" och "Sachenhausen".

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 juli 2004, 09:46

sachenchausen(stavning?) är mest känd som koncentrationsläger, så sök inte på det ordet ensamt, möjligen då i kombination med de andra.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 20 juli 2004, 10:20

På ett tyskt forum där de visar mycket sånt de hittat med metall detektor så visade även någon bilder som jag har för mig var tagna i toplitzsee, bla hittade de guld, SS dolkar, en k98 och andra intressanta ting.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 20 juli 2004, 10:35

har du addresen till den tyska sidan ???

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 20 juli 2004, 12:48

Bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Alla från Heimdalls forum.
Senast redigerad av 1 Lasse, redigerad totalt 20 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 juli 2004, 12:49

Det var få sjöar - speciellt i syd-Tyskland, som INTE utpekades efter kriget som nazigömmor av guld/vapen/kontanter etc. etc. Troligen helt enkelt för att 'fem minuter före tolv' dumpades massvis med material - just i sjöar. Jag kände 1975-88 en tysk dykare/kuriosahandlare - som samvetsgrannt hade följt upp 'ortsbefolkningens vittnesmål' som sådana dumpningar och sökt i ett dussintal sjöar - med framgång. (Han blev halvinvalid efter en dumdristig dykning i Österrike) Men det mesta han hittade var artilleriammunition och granatkastar d:o. Rester av Panzerfausts - då plåten rostade bort ganska fort. Men INGET GULD och ytterst få - och totalt sönderrostade, vapen.

Stephan Berglund
Provmedlem

Inlägg av Stephan Berglund » 14 augusti 2004, 19:55

varjag skrev:Det var få sjöar - speciellt i syd-Tyskland, som INTE utpekades efter kriget som nazigömmor av guld/vapen/kontanter etc. etc. Troligen helt enkelt för att 'fem minuter före tolv' dumpades massvis med material - just i sjöar. Jag kände 1975-88 en tysk dykare/kuriosahandlare - som samvetsgrannt hade följt upp 'ortsbefolkningens vittnesmål' som sådana dumpningar och sökt i ett dussintal sjöar - med framgång. (Han blev halvinvalid efter en dumdristig dykning i Österrike) Men det mesta han hittade var artilleriammunition och granatkastar d:o. Rester av Panzerfausts - då plåten rostade bort ganska fort. Men INGET GULD och ytterst få - och totalt sönderrostade, vapen.
Har varit där eftersom min mammas man är född i Bad Aussee. Det flöt upp massa falska pundsedlar (på 70-80-talet) som Tyskarna hade tryckt upp. Har för mig att de skulle rasera englands ekonomi genom att dumpa massa sedlar i GB (?!). Han har faktiskt ett par pundsedlar som jag även fotade. Har även för mig att det var dykningsförbud där pga av allt bråte de hade tippat över "skatterna" eftersom risken var för hög att fastna, antar att någon råkade ut för det pga förbudet.

Nu var det 15 år sen jag var där men hade de inte ett stort berg som var 90* vinkel på med massa hål efter deras provskjutningar också?!

M V H
Stephan

Skriv svar