Lätt kompanier
Lätt kompanier
När jag var på upptäckts färd på http://niehorster.orbat.com/081_sweden/__sweden.htm så noterade jag att de vid varje battalion på dom svenska infanteri regementena fanns ett lätt kompani med två plutoner & en underhålls sektion.(Type 37-40A/B)
Vad var tanken med dessa kompanier och hur användes dom?
Mvh
Viktor
Vad var tanken med dessa kompanier och hur användes dom?
Mvh
Viktor
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Lätt kompanier
Så vitt jag vet var det jägarkompanier som användes för spaning, skärmytslingar och räder (se t.ex. hur jägarkompanierna i Svenska Frivilligkåren användes, bl. a. Grafströms jägarkompani i den s. k. Grafströmska räden).
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Vid Göta trängregemente fanns också två lätta kompanier, 71 och 72 lätta underhållskompanierna. Vad dessa sysslade med vet jag inte, så den som vet får gärna upplysa mig om detta som jag undrat sedan 1979.
Att de var två kompanier berodde på att de hade inryckning varje halvår och alltså var uppdelade i två årskullar samma år, eller hur man uttrycker det. Dessa utbildades parallellt.
Att de var två kompanier berodde på att de hade inryckning varje halvår och alltså var uppdelade i två årskullar samma år, eller hur man uttrycker det. Dessa utbildades parallellt.
Lätta underhållskompanier var motsvarande bataljonernas trosskompanier. Normalt underställdes/understödde ett lätt komp en bataljon.Markus Holst skrev:Vid Göta trängregemente fanns också två lätta kompanier, 71 och 72 lätta underhållskompanierna. Vad dessa sysslade med vet jag inte, så den som vet får gärna upplysa mig om detta som jag undrat sedan 1979.
Dock ingick inte t.ex. bataljonspansarvärnspluton eller pionjärpluton i lätt underhållskompani.
Sedan fanns denna udda enhet
Lätta ammunitionsförrådkompaniet som fanns under VKII och kanske bit in i 50-talet
//Ola
Lätta ammunitionsförrådkompaniet som fanns under VKII och kanske bit in i 50-talet
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Visst är det OT men här kommer en bra länk om ovanstående http://www.svenskafrivilliga.com/sfk3.htmlvon Adler skrev:Så vitt jag vet var det jägarkompanier som användes för spaning, skärmytslingar och räder (se t.ex. hur jägarkompanierna i Svenska Frivilligkåren användes, bl. a. Grafströms jägarkompani i den s. k. Grafströmska räden).
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Ur AR2 Bihang:
Underhållsförband (Förbandsbundna underhållsförband)
Brigad-, infanteri-, norrlands- och pansarunderhållsbataljon
Bataljonerna (ingår i IB 77, IB 66 M, NB resp PB) har till huvuduppgift att understödja brigaden så att den underhållssäkerhet som är nödvändig för striden uppnås och vidmakthålls.
Bataljonen skall kunna understödja brigaden i två riktningar, där styrkan i den ena riktningen utgörs av högst bataljon.
Underhållsbataljonen tilldelas ett område om minst 100 km2 och grupperas i regel inom 10-30 km från de understödda förbanden.
Bataljonen kan under kortare tid grupperas delad med ett till två lätta underhållskompanier (motsv) och en förbandspluton med sjuktransportresurser samt ledningsorgan i en främre gruppering.
Utnyttjandet av ISB-troppen framgår av kapitel 13. Skydd.
Att de skulle kunna va någon typ av spannings förband var min första tanke men då uppstår frågan varför har battalionen en separat spanings pluton och de lätta kompaniet om två plutoner?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
För "recoinnasance in force" som den Grafströmska räden. I så pass oländig terräng som det mesta av Sverige och Finland utgör är linjerna sällan kontinuerliga. Att ha större förband än plutoner att skicka på att gå runt fiendens flank, störa hans bakre regioner, spana och genomföra överraskningsanfall från oväntade håll när tillfälle dyker upp kan vara mycket värt.
Framåt mitten av kriget försvinner den här formationen, och ersätts av doktrinen om det fria kriget, där från infanterifördelningen helt fristående förband ska gå in bakom fiendens linjer för maximal störning, delvis baserat på de finska Sissi-förbanden, men i större skala.
Vi kan notera att finska förband hade jägarkompanier också.
Framåt mitten av kriget försvinner den här formationen, och ersätts av doktrinen om det fria kriget, där från infanterifördelningen helt fristående förband ska gå in bakom fiendens linjer för maximal störning, delvis baserat på de finska Sissi-förbanden, men i större skala.
Vi kan notera att finska förband hade jägarkompanier också.