Förbandsskyltar från I5 Östersund

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 12 november 2011, 22:00

Har en fundering på de skyltar jag förr såg användas på I5 då krigsförbanden hade rep övning. Verkar som om gul bakgrund med olika röda symboler förekom, samt även gröna skyltar med röda symboler. Prickar, rektanglar och andra symboler. Någon som vet om varje krigsförband hade sina skyltar klara och om de va specifika. Skulle vara roligt att skapa en förteckning över dessa. Någon med mer info? 8-)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Lasse O » 14 november 2011, 13:18

Om du menar fordonsskyltar så tror jag inte att sådana skyltar avsågs användas på mobiliserade förband i ett skarpt läge, lika lite som tilläggstecken på uniformerna. Anledningen var förstås sekretessaspekten.
De förbandsskyltar som fanns i mobförråden var nog för KFÖ-förband.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 november 2011, 14:43

De där skyltarna lånade man vid KFÖ från övningsmaterielförrådet.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 14 november 2011, 19:47

Okej, så då kan man anta att det var slumpmässigt vilka förband som fick respektive skylt. I5 verkade använda mestadels gröna med rött och gula med rött. Undrar om det går få tag på en sådan skylt idag?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av MD650 » 17 november 2011, 10:42

Lasse Odrup skrev:Om du menar fordonsskyltar så tror jag inte att sådana skyltar avsågs användas på mobiliserade förband i ett skarpt läge, lika lite som tilläggstecken på uniformerna. Anledningen var förstås sekretessaspekten.
De förbandsskyltar som fanns i mobförråden var nog för KFÖ-förband.
Min uppfattning är att de avsågs att användas vid mobade förband men det kan vara nåt jag fått för mig.
I de mobförråd jag har varit in i så i de flesta låg det förbandsskyltar.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Lasse O » 17 november 2011, 18:06

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Om du menar fordonsskyltar så tror jag inte att sådana skyltar avsågs användas på mobiliserade förband i ett skarpt läge, lika lite som tilläggstecken på uniformerna. Anledningen var förstås sekretessaspekten.
De förbandsskyltar som fanns i mobförråden var nog för KFÖ-förband.
Min uppfattning är att de avsågs att användas vid mobade förband men det kan vara nåt jag fått för mig.
I de mobförråd jag har varit in i så i de flesta låg det förbandsskyltar.
:)
Skall jag vara helt ärlig så har jag bara utgått från att förbandsskyltar inte skulle användas i krig. Jag aldrig sett någon bestämmelse som sagt bu eller bä utan, som sagt, bara antagit.
I alla de mobordrar jag kommit i kontakt med har skyltar och förbandstecken aldrig berörts.

Jag misstänker att skyltarna som låg i mobförråden var ditlagda av Materielenheten och avsedda för KFÖ-förband men kanske någon vet mer?

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 17 november 2011, 20:21

Intressanta frågor jag dragit igång..... Kan ju tyckas va "skit detsamma" detaljer, men vad är viktigt och oviktigt? Dessa rutiga fiendeskyltar måste ju också har legat nånstans? Någon med fler exempel än de gula och gröna som nämnts från I5? Hade skyltarna M-nummer?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Lasse O » 17 november 2011, 20:37

Svart-vita skyltar för B-styrkor prånglades ut i parti och minut under övningar och visade bara att innehavaren var motståndare till styrka A.
Jag tror fortfarande, macken, att de skyltar du efterlyser var sådana som var avsedda för KFÖ-förband. Det är förstås tänkbart att varje förbandschef vid mobilisering hade möjlighet att designa sina egna förbandstecken men under mina 34 år i yrket har jag aldrig ens hört ryktas om något sådant.
Om någon vet mer så är åtminstone jag tacksam.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 17 november 2011, 20:58

Jag kan bara luta mig mot gamla minnen från sådant jag observerat som vanlig civil under främst 80 och 90 tal, har alltså inga fakta om hur det gick till. Skyltarna fanns säkert under fredstid, men kanske låg kanske i förråden. :milsmile:

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Forskaren » 17 november 2011, 21:55

Lasse Odrup skrev: ...Det är förstås tänkbart att varje förbandschef vid mobilisering hade möjlighet att designa sina egna förbandstecken men under mina 34 år i yrket har jag aldrig ens hört ryktas om något sådant.
Om någon vet mer så är åtminstone jag tacksam.
Ja, om det hade funnits förbandstecken för varje krigsförband, borde man ha hört talas om förteckningar eller listor över sådana förbandstecken - precis som det fanns utrustningslistor, personaltabeller, krigstelefonkataloger, förteckningar över anropssignaler (FAK, FAL o.s.v.) osv...
/Mvh Forskaren

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 18 november 2011, 18:10

Forskaren skrev:
Lasse Odrup skrev: ...Det är förstås tänkbart att varje förbandschef vid mobilisering hade möjlighet att designa sina egna förbandstecken men under mina 34 år i yrket har jag aldrig ens hört ryktas om något sådant.
Om någon vet mer så är åtminstone jag tacksam.
Ja, om det hade funnits förbandstecken för varje krigsförband, borde man ha hört talas om förteckningar eller listor över sådana förbandstecken - precis som det fanns utrustningslistor, personaltabeller, krigstelefonkataloger, förteckningar över anropssignaler (FAK, FAL o.s.v.) osv...
/Mvh Forskaren
Så är det nog. Verkar dock som om vissa krigsförband har haft vissa egna tygmärken, vissa med officiell beteckning och andra med smeknamn på förbandet. Dessa fordonsskyltar som jag sett från I5 kanske var specifika för just Östersund och kastades ut slumpmässigt inför övningar. Skulle va kul att komma över !

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Axial » 24 november 2011, 14:41

Forskaren skrev:
Lasse Odrup skrev: ...Det är förstås tänkbart att varje förbandschef vid mobilisering hade möjlighet att designa sina egna förbandstecken men under mina 34 år i yrket har jag aldrig ens hört ryktas om något sådant.
Om någon vet mer så är åtminstone jag tacksam.
Ja, om det hade funnits förbandstecken för varje krigsförband, borde man ha hört talas om förteckningar eller listor över sådana förbandstecken - precis som det fanns utrustningslistor, personaltabeller, krigstelefonkataloger, förteckningar över anropssignaler (FAK, FAL o.s.v.) osv...
/Mvh Forskaren
Som av en slump hittade jag den här bilden i boken Dalregementet 1950-2000 En minnesbok, när jag egentligen letade efter annan information.
IMAG039921.jpg
Bilden återfinns i kapitlet "krigsorganisation", underrubrik "krigsförbandens mobilisering" och visar, som bildtexten och texten i bilden säger, fordonsskyltar för de kompanier som ingick i 1.skbat/IB13. Texten "02 FALUN" i bilden anger vilken mobgrp som ansvarade för bataljonen (jfr mitt inlägg i denna tråd: viewtopic.php?p=613133#p613133 )
Fordonsskyltarna på bilden är stiliserade varianter av sockenvapen från socknar i Dalarna. Till exempel så är den svarta nyckeln på gul botten är alltså Leksands sockenvapen, vilket användes för utbildningskompaniet Leksands kompani. Övriga skyltar vill jag inte uttala mig om. Det stående gula svärdet kan t ex vara Äppelbo socken = utbildningskompaniet Västerdals kompani, men när jag gjorde lumpen 96/97 i Falun så användes ett gult äpple på blå botten som symbol för det kompaniet.
Det finns ingen angivelse i boken om när i tiden kortet på bilden var aktuellt men förekomsten av en cykeltransportpluton (ctpplut) kan åtminstone ge en fingervisning.
Regementets utbildningskompanier och dessas användning av sockenvapen för er som till äventyrs inte vet allt om dalregementet:
http://hooga.se/01_dalregementet/socken ... nierna.htm

Det har tidigare i tråden framförts tanken att dylika skyltars förekomst i mobförråd skulle ha en funktion enbart i samband med KFÖ:er. Det som jag anser talar emot detta är:
1) Själva existensen av registerkortet som visas på bilden. Det är tydligt att det tillhör en mobgrp och att det har varit ett levande dokument när det var giltigt. Symbolen för Leksands kompani är infogad ovanpå en tidigare symbol (ni ser ju kanten) vilket tyder på att kortet varit föremål för omplanering.
2) rubriceringen i anförda bok.
3) förekomsten av fordonsskyltar som inte motsvarar de fredstida utbildningskompanierna. Till exempel den svarta pilbågen på gul botten. Om skyltarna enbart var till för fredstida krigsförbandsövningar, där man övade en GU-bataljon åt gången, så hade det räckt med skyltar för de fredstida utbildningskompanierna. Men uppenbarligen har någon sett ett behov av att skapa skyltar även för andra kompanier.

Min tanke angående sådana här fordonsskyltar är att man en gång i tiden färdigställde sådana, att användas av mobiliserade krigsförband. Sedermera så har man ändrat inställning till förekomsten av sådan skyltar och utifrån ett underrättelseperspektiv avskaffat dem.

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Forskaren » 24 november 2011, 17:32

Tack för mycket intressant inlägg. Där ser man... ibland får man ändra sin ståndpunkt.
En fråga: Är det fältpostnummer som man ser ovanför fordonsskyltarna?

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Axial » 24 november 2011, 17:49

Forskaren skrev: (---)
En fråga: Är det fältpostnummer som man ser ovanför fordonsskyltarna?
Jag har faktiskt ingen aning. Det framgår inte heller av boken.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 24 november 2011, 19:44

Intressant inlägg. Det kanske är förbandskod?

Skriv svar