Kanon från Mars på TV?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Kanon från Mars på TV?

Inlägg av Marcus » 4 april 2012, 18:15

I tv-programmet ”Svenska miljonärer” i Kanal 5 i tisdags kväll lät en av deltagarna skjuta salut med en kanon som han påstod kommer från det förlista flaggskeppet ”Mars” utanför Öland. Nu hotar demonstrationen av kanonen att leda till åtal för brott mot kulturminneslagen.
[...]
För att fira dotterns namnsdag lät han avfyra den påstått antika kanonen. Och berättade:
– Den kommer från ett sjunket skepp, Mars tror jag det hette, någonstans vid Öland.
Han sade att kanonen kom från en annan person som köpt den av en ”vrakletare”.
– Jag nämner inga namn. Det är skithäftigt. Den är i koppar från 1508.
Påståendet fick bland annat Riksantikvarieämbetets, RAÄ:s, personal att omedelbart reagera. Myndigheten kontaktade länsstyrelsen i Kalmar län, som vid minsta brottsmisstanke måste göra en åtalsanmälan.
– Den skickas iväg på torsdag. Sedan får åklagaren och polisen utreda vad som är sant eller inte, säger Jenny Sundström, antikvarie på länsstyrelsen.
Peter Norman, utredare på RAÄ, blev inte lite paff när han fick se tv-programmet.
– Jag vet inte vad jag ska tro. Är det en äkta kanon från ”Mars” är det ett solklart brott, säger han.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/sk ... tv--atalas

/Marcus

Jokke
Medlem

Re: Kanon från Mars på TV?

Inlägg av Jokke » 4 april 2012, 19:20

Så kan det gå när den svenska överklassen festar.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 4 april 2012, 19:32

Och nu har den misstänkte uttalat sig och sagt att han bara skämtade. Kanonen var inte alls från "Mars"

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 april 2012, 22:19

Hmm....var det inte kanoner från nått av vraken kring Dalarö som var i omlopp nyligen? Mars är väl för nyfunnen och ligger oländigt till för att komma åt en kanon ifrån?

Stämmer det kan vi ju hoppas att straffet blir vatten och bröd i mörk källare ett par decennier, så folk lär sig att inte förstöra vårt kulturarv.

Hör väl hemma i "Klassdiskussionen" men detta denna vulgosamlig är mera white trash med pengar än "överklass"

Känsliga tittare varnas.
http://www.kanal5play.se/program/play/s ... rer-s02e01

saluten är ungefär 41.22 minuter in i filmen. Känsliga tittare varnas.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 5 april 2012, 09:18

Ursäkta uttrycket, vilka vidriga människor!!
Tack för varningen, skulle inte tittat.....
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Skriv svar