De första på månen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

De första på månen

Inlägg av Hexmaster » 23 juni 2008, 18:11

(Lite svårplacerad tråd - kan komma att flyttas.)

Svetlana Aleksievitjs krönika i GP 2008-06-23, Landet där det alltid finns två sanningar, har nu gett mig anledning att starta två trådar...

För utöver den länge tämligen bortglömda Stalin-linjen, som otippat dammats av såsom exempel på ryskt hjältemod mot tysken, nämns filmen De första på månen. Det första jag kommer att tänka på är den svenska "dokumentär" som skulle visa att fotbolls-VM 1958 aldrig ägde rum, eller hur det nu var - alltså en sorts drift med, eller kommentar till, förintelse-förnekarna.
De första på månen är en docufantasy, som regissören Aleksej Fedortjenko själv kallar den. I själva verket är det en renodlad mocumentary - en ironisk pseudodokumentär spelfilm gjord som en dokumentär baserad på KGBs arkivmaterial om Sovjetunionens försök redan på 30-talet att skjuta upp ett bemannat rymdskepp till månen. Att säga något mer om innehållet behövs knappast.
http://www.kino.nu/?location=nyheter&su ... filmid=492

Inte det:
Svetlana Aleksievitj skrev:Tycker ni att det låter som patriotisk gallimatias? Men jag har träffat flera stycken som vill tro att det är sant. Filmen har gjort dem glada och stolta. Den har givit tröst: "Vårt folk är begåvat, det är bara ledarna vi haft otur med."

Simon_HBG
Medlem

Re: De första på månen

Inlägg av Simon_HBG » 23 juni 2008, 18:21

Angående "Konspiration 58" så sänds den ikväll 18:35 på SVT24, 25/6 i SVT2 och 27/6 i SVT2. Bara en kommentar om någon inte sett den innan :)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 25 juni 2008, 10:14

Det finns en till skojdokumentär på samma tema, namnet har dock flytt mig men den gjordes av en tysk producent och handlade om USA's månlandningar och att dom bara var påhittade och iscensatta. Den var väldigt kul, dom hade fått några riktiga storfräsare att hänga med på skojeriet. Bl a en tillsynes mycket förbannad Henry Kissinger som klarade ut att dom (TV teamet) skulle råka väldigt illa ut om dom inte slutade rota i det ärendet.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 25 juni 2008, 10:41

NIL skrev:Det finns en till skojdokumentär på samma tema, namnet har dock flytt mig men den gjordes av en tysk producent
Fel av mig, fransk producent skall det vara...mer på imdb:
http://www.imdb.com/title/tt0344160/
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 juni 2008, 18:16

NIL skrev:
NIL skrev:Det finns en till skojdokumentär på samma tema, namnet har dock flytt mig men den gjordes av en tysk producent
Fel av mig, fransk producent skall det vara...mer på imdb:
http://www.imdb.com/title/tt0344160/
Det värsta är att det finns folk som inte inser att den är på låtsas.

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 2 oktober 2008, 14:40

Vad gäller ryska kosmonauter och skojdokumentär associerar jag omedelbart till Victor Pelevins Omon Ra som är en "självbiografi" av en rysk kosmonaut och avslöjar det ryska rymdprogrammet i en värld bara något värre än den vi lever i.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem

Inlägg av Ro/Lt » 24 oktober 2008, 12:01

Mythbusters har avfärdat myterna om att månladdningen är bluff (det kan bli fotavtryck i månsanden, astronaut i skugge lyser vitt pga reflekterat ljus osv)!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 oktober 2008, 13:23

Jag har själv gått på en "mockumentary" ordentligt, nämligen den av Peter Jackson"Forgotten Silver". Missade början, och det räckte... :-)

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 24 oktober 2008, 14:41

Ro/Lt skrev:Mythbusters har avfärdat myterna om att månladdningen är bluff (det kan bli fotavtryck i månsanden, astronaut i skugge lyser vitt pga reflekterat ljus osv)!
Det var ett ganska bra avsnitt, men i ärlighetens namn var de inte ens i närheten av att vara först med att motbevisa de tämligen ihåliga argument "månfärdsförnekarna" kommit med.. det har gjorts av otaliga andra, vanligen ungefär lika fort som förnekarna hasplar ur sig nya stolligheter.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 oktober 2008, 15:20

Not, denna tråd handlar alltså om motsvarande (om än snäppet tokigare?) idéer hos ryssarna.

Här har vi en fin gammal tråd om den amerikanska månlandningen:
Var USA:s månlandning en bluff?

En tanke som inte slog mig förrän nu: Undras hur stor skillnad det är på de som ser den faktiska månlandningen och tänker "det är fejkat!", och de som ser den fejkade i De första på månen och tänker "det är på riktigt!".

Skriv svar