RYSSEN KOMMER!! i SP:MBT 3.0

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
JohnT
Stödjande medlem 2022

RYSSEN KOMMER!! i SP:MBT 3.0

Inlägg av JohnT » 26 januari 2007, 20:37

Ny version ute, bland annat innehållande ett antal Finska och Svenska scenarion baserade på Sovietisk invasion 1989.

http://www.shrapnelcommunity.com/thread ... o=&fpart=1

Cheers
/John T.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 januari 2007, 15:08

Dags att ladda ner det igen då! :) Spelade WinSPMBT ibland tidigare, men sedan en hårddiskkrasch i somras blev det aldrig av att plocka hem det igen.

JohnT - jag upplever ett problem i vissa situationer: när man köper t.ex ett nskkomp (Org 63) - skytteplutonerna måste ju ha bv med tolkkapacitet (Bv 202 Towing) medan pvplut måste ha "vanliga" bv 202 då man annars inte kan lasta pvpj 1110. Datorn väljer dock endast en bv-typ om man köper ett nskkomp, antingen "vanlig" eller "towing", vilket medför att man antingen får lämna skyttegrupper eller pv utan transport. Jag har hittills löst det genom att (i det aktuella fallet) köpa ett nskkomp med "towing"-bv, ta bort pvplut och sedan köpa till en pvplut separat med "vanliga" bv och sedan underställa pvplut kompch. Finns det något sätt att fippla i TOE så att datorn väljer olika typer av bv till aktuellt förband?

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 31 januari 2007, 22:43

Sarvi skrev:Finns det något sätt att fippla i TOE så att datorn väljer olika typer av bv till aktuellt förband?
Ja det går..., men peta i mobhack kan vara lite frustrarande, din tidigare lösning är antagligen den smidigaste.

8-)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 1 februari 2007, 19:23

Provspelade MBT ikväll och det funkade fint!

Körde ett scenario där Sverige avancerade mot Finland med sex Strv 122, två stridsfordon 90 Lv och hade hjälp av två UAV Ugglan. Sverige slog ut en stridsvagn samt sju granatkastarställningar och tog 14 av 21 flaggor, förlusterna blev en stridsfordon 90 samt tre man. Det positiva var att artilleriet m.m. reagerade mycket snabbare nu än i WW2-versionen, vilket man självklart kan utnyttja till sin fördel.

Spelet är definitivt att rekommendera!

Morgan

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 1 februari 2007, 19:28

Jo, det är roligt att knepa ihop egna små battles och scenarion, mer eller mindre osannolika. Själv trivs jag bäst i tiden före 1975-80. Efter 1995 någonstans blir combon pvrb och TI alltför effektiv för att det ska vara särskilt givande - spelmässigt - att köra mekaniserad strid.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 1 februari 2007, 23:14

Sarvi skrev:Dags att ladda ner det igen då! :) Spelade WinSPMBT ibland tidigare, men sedan en hårddiskkrasch i somras blev det aldrig av att plocka hem det igen.
tiden går, steel panthers består
Sarvi skrev: JohnT - jag upplever ett problem i vissa situationer: när man köper t.ex ett nskkomp (Org 63) - skytteplutonerna måste ju ha bv med tolkkapacitet (Bv 202 Towing) medan pvplut måste ha "vanliga" bv 202 då man annars inte kan lasta pvpj 1110. Datorn väljer dock endast en bv-typ om man köper ett nskkomp, antingen "vanlig" eller "towing", vilket medför att man antingen får lämna skyttegrupper eller pv utan transport. Jag har hittills löst det genom att (i det aktuella fallet) köpa ett nskkomp med "towing"-bv, ta bort pvplut och sedan köpa till en pvplut separat med "vanliga" bv och sedan underställa pvplut kompch. Finns det något sätt att fippla i TOE så att datorn väljer olika typer av bv till aktuellt förband?
Problemet är att det bara finns en fordonsklass oversnow så man kan inte skilja på de två olika och det sågs som något övermaga att låta fordonet kunna få attributet dragfordon (1xx) och samtidigt kunna lasta 32 man - då kunde du lasta på ett artbat per BV202 och det var nästan ett sämre alternativ.

Kriga lugnt
/John T

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 2 februari 2007, 10:08

Sarvi skrev:Efter 1995 någonstans blir combon pvrb och TI alltför effektiv för att det ska vara särskilt givande - spelmässigt - att köra mekaniserad strid.
Nåja, pvrb och TI i all ära, men när ryssarna väl får BM22 raketart kan NATO/Sverige hälsa hem, TI or no TI. :D

Med luftherravälde finns det en chans att stå emot, men Abrams/Leo/diverse fordon är mer eller mindre rökta när BM22 salvorna börjar falla och en flodvåg av BTR kompanier kommer rullande. Försvarande infanteri har något bättre möjligheter att klara BM22 beskjutning, men stridsfordon är så gott som döda.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 2 februari 2007, 12:18

Vilken av Steelpanthers är den baserad på?, jag har bara spelat 3an, brigade commander tror jag den hette.

Behöver man orginalet också?

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 2 februari 2007, 13:15

mrsund skrev:Behöver man orginalet också?
Nej, det behöver man inte. :)

Spelet har sitt ursprung i SP2 (och antar jag i viss mån SPWW2) men är utvecklat långt över något av de övriga Steel Panthers varianterna.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 februari 2007, 16:22

King Kong skrev:Med luftherravälde finns det en chans att stå emot, men Abrams/Leo/diverse fordon är mer eller mindre rökta när BM22 salvorna börjar falla och en flodvåg av BTR kompanier kommer rullande. Försvarande infanteri har något bättre möjligheter att klara BM22 beskjutning, men stridsfordon är så gott som döda.
Nja. Förut (ver 2.5 - 2.51) var det onekligen brutalt, men jag har testkört lite nu och nu finns det faktiskt en chans för fordon, speciellt de tyngre, att klara rakartbeskjutning. Rejäl supression, javisst, men dels kommer det inte speciellt många salvor - om man inte fuskar ;) och kör med ammo carriers som laddar om förstås, egentligen tar ju en omladdning runt 20 min. Personligen kör jag nästan enbart med BM-22, Smertj och MLRS offmap, då de länge var en kår- eller lägst en divisionsresurs och inte direkt står i anslutning till infbataljonens utgångsgruppering som det gärna blir i SP.

Men jag gillar infanteri... :)

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 4 februari 2007, 14:35

Sarvi skrev:Nja. Förut (ver 2.5 - 2.51) var det onekligen brutalt, men jag har testkört lite nu och nu finns det faktiskt en chans för fordon, speciellt de tyngre, att klara rakartbeskjutning.
Medges, BM22 har tonats ner ganska rejält...! :o

Undrar hur de ryska spelarna kommer att regera på detta?
Min gissning är att de kommer att gå över till TOS-1 istället...

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 11 februari 2007, 14:57

Undrar just om det inte är hög tid att det skapades en svensk kampanj för MBT..., nån som har en bra idé?

8-)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 12 februari 2007, 12:16

Jag testspelade ett scenario med helikopterluftlandsättningar i Vietnam, men fick det inte att funka. Alltså, helikoptrarna närmade sig området på låg höjd och sedan lät jag helikoptrarna landa. Men det gick inte att släppa ut de trupper som fanns ombord förutom på två av totalt 11 platser. Det hela slutade med att helikoptrarna sköts sönder av luftvärnskanoner medan de stod på marken.

Kan det spela roll om jag väljer att luftlandsätta trupper med helikopter i en skog eller är det strunt samma?
Är det möjligt att luftlandsätta trupper från låg höjd?

Morgan

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 februari 2007, 13:50

Dels kan du inte göra hkpll i trädbevuxna hexagonaler, dels måste du trycka på "Unload" (l) när du har hkpn i den hex du vill urlasta i.

Däremot kan du göra ll med fsk över skog, men då får man räkna med rätt horribla förluster då trupperna rasar ner genom grenverket och tar mark. Personligen försöker jag göra mina ll i oförsvarad men öppen terräng som inte kan beskjutas med direkt eld. Hellre att dom får gå en sträcka (eller i VDV-truppernas fall, åka BMD 8-) ) är att dom hamnar rätt i en fientlig ställning. I vissa scenarion är det ju dock omöjligt att förfara så, men då kan man åtminstone försöka skyla landningsplatsen så gott det går med rök för att undvika en del av beskjutningen och supressa kända eller missstänkta ställningar med artilleri eller CAS.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 februari 2007, 14:11

Hur effektivt är CAS i denna version? Förut så kändes det som om attackhelikoptrar var rätt ok, medan attackflyg var helt värdelöst att anskaffa.

Skriv svar