Bästa historiska datorspel
Bästa historiska datorspel
Jag är lite nyfiken pa vilket ni anser är det bästa historiska spelet, vi kan dela upp kategorin i tva delar - simulatorer(silent hunter III tex) och strategispel(Civ IV tex). Bedömande mallen är historisk korrekthet dvs trovärdighet och spelglädje. Bonus om man kan lära sig natt av det.
- Johan Elisson
- Medlem
Simulator: Silent Hunter, Steel Beasts
Strategisk nivå: Hearts of Iron, Europa Universalis
Operationell nivå: The Operational Art of War
Taktisk nivå: Close Combat
"Strategispel": Civilization
Alla spel har uppföljare, och jag lägger ingen värdering i vilken i serien som är bäst utan säger helt enkelt serien som sådan.
/Johan
Alla spel har uppföljare, och jag lägger ingen värdering i vilken i serien som är bäst utan säger helt enkelt serien som sådan.
/Johan
- Kapten_Gars
- Medlem
Taktisk nivå skulle jag ha Combat Mission som är mycket bättre!Johan Elisson skrev:Simulator: Silent Hunter, Steel Beasts
/Johan
Klasse
Steel Panther hör defenitivt dit, den variant som jag kan svara för är i såna fall SPWW2. Jag gillar det faktum att man har försökt följa de vapen, den ammunitionsfördelning och pansarskydd etc. så noga som möjligt, vilket också gör spelet roligare - även om det är i 2D. Det enda jag retat mig på är att britternas PIAT i grundinställningarna har en skottvidd på 300 meter när den i verkligheten var maximalt 100, men det har som tur gått att ändra på med ett av spelverktygen. I övrigt är det ett spel som ur nostalgisynpunkt fortfarande håller.
Morgan
Morgan
- Belisarius
- Medlem
Steel Panther World at War är helt underbart med alla nya scenarios som folk ständigt lägger upp. Mycket realistiskt också. Men har svårt att nyttja recon/scouter på ett bra sätt. De blir alltid bekämpade utan att ha upptäckt några fienden.
Europa Universalis II är ett annat klockrent spel.
Close Combat
Europa Universalis II är ett annat klockrent spel.
Close Combat
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 31 gånger.
VoilaMD650 skrev:Går den att ladda ner nånstnas ifrån?Belisarius skrev:Steel Panthers: World at War i sin senaste inkarnation (v 8.403) är inte illa heller. Nu är bl.a. OOB:erna så korrekta det går att få dem inom spelets ramar, pansartjocklekar och genomslagstabeller mer realistiska.
.
viewtopic.php?t=25122
/CvD