Steel Beasts Pro PE och Steel Beasts 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Steel Beasts Pro PE och Steel Beasts 2

Inlägg av Sarvi » 4 januari 2006, 17:15

Uppföljaren till stridsvagnssimulatorn Steel Beasts är på gång: Steel Beasts Pro. Varianten säljs till vanliga dödliga i form av Steel Beasts Pro Personal Edition, en något bantad version av det fullständiga programmet som endast säljs till militära kunder. Ohyggligt dyrt: $125. En ännu mer bantad version, benämnd Steel Beasts 2 ska komma under 2006. En jämförelse mellan de olika versionerna finns här.

Extra intressant för oss svenskar är att man ska inkludera strf 90 i spelet (dock troligen inte i första utgåvan)... och MSS lär ha ett finger med i spelet också, så man kan kanske förvänta sig fler svenska fordon. :)

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 9 januari 2006, 19:40

Tack för tipset!

Det finns screenshots med infanteri i svenska uniformer också.

Läste att det dessutom kommer finnas svenskt tal.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 24 januari 2006, 11:44

Steel beast 2 bör väl räcka för att man ska ha kul? lr

Ser riktigt bra ut!

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 31 januari 2006, 15:38

Vet inte om jag kommer ha tid att lira SB2, men det verkar obetingat roligt! :D

Ett spel med svensk utrustning så som den ser ut i verkligheten är mycket ovanligt...

Vilka krav är det på spelet? Tittade genom den länk som Sarvi hade i sitt inledande inlägg, men hittade inget sånt.

Morgan

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 31 januari 2006, 17:32

Blygsamma krav, men så är inte heller überfunky 3D-accelererad grafik spelets forte - det är simulationsaspekten som är spelets tyngdpunkt.
Steel Beasts Professional requires an IBM compatible PC with the following minimum configuration: (Recommended specs are in parentheses.)
  • 1.5 (2.5) GHz CPU
    256 (512) MB RAM
    64 (128) MB, DirectX9-Capable Graphics Accelerator (GeForce 3 class or better)
    1.6 GB available hard disk space
    Free USB port
    Mouse
    CD-ROM
    Microsoft Windows 2000 / XP with Service Pack 2 installed. (Steel Beasts will NOT run on Windows NT.)
    Microsoft DirectX version 9.0 (or better) installed
For better playing experience, a sound card and joystick are recommended.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 31 januari 2006, 17:45

Ser man på, då kan t o m jag ha det på min dator hemma!

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 7 februari 2006, 17:34

Eftersom CvD postar urläckra videos i tråden om MTB-spel så måste jag ju posta en länk till en habil video ur MBT-spelet: Fulda Gap 2006. Drygt 30 Mb.

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 26 februari 2006, 19:20

Nu har esim påbörjat utskeppning av spelet till de som förbeställt.

Inom kort kommer en patch med svenska fordon, CV9040, strv122 samt Rb57.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 26 februari 2006, 23:20

Jag älskade Steel Beasts I, men det löjligt höga priset på Pro-versionen av denna utgåva gör att jag antagligen kommer hoppa över det. Vi får hålla tummarna för att priset kommer sänkas i framtiden.

Jag läste dock några kommentarer från en australiensare som provat spelet, och enligt honom var det värt varenda öre.

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 27 februari 2006, 06:14

Björn E skrev:Jag älskade Steel Beasts I, men det löjligt höga priset på Pro-versionen av denna utgåva gör att jag antagligen kommer hoppa över det. Vi får hålla tummarna för att priset kommer sänkas i framtiden.

Jag läste dock några kommentarer från en australiensare som provat spelet, och enligt honom var det värt varenda öre.
Har man spelat SB1 och älskar det då finns det inget skäl att tveka.

Inom en snar framtid kommer Esim släppa SB2, som kommer vara en mer användarvänlig och up-hottad version av Pro PE. SB 2 vänder sig till den stora massan spelaree, medans Pro PE vänder sig till fanatikerna. Priset på SB2 kommer hamna i närheten av alla andra spel idag.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 30 mars 2006, 11:48

Spelet är ute nu, har någon provat det än?
Inom en snar framtid kommer Esim släppa SB2, som kommer vara en mer användarvänlig och up-hottad version av Pro PE. SB 2 vänder sig till den stora massan spelaree, medans Pro PE vänder sig till fanatikerna. Priset på SB2 kommer hamna i närheten av alla andra spel idag.
SB2 är för kvinnor och pensionärer. SB Pro PE är för skogshuggare med håriga ryggar och välhängda cowboys.

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 30 mars 2006, 20:50

Björn E skrev:Spelet är ute nu, har någon provat det än?
SB2 är för kvinnor och pensionärer. SB Pro PE är för skogshuggare med håriga ryggar och välhängda cowboys.
Visst har man provat det. Ett underbart sim, det finns ungefär ett tiotal svenska spelare som spelar online.

http://www.diesimfanboi.com/software/bard/sbprope.htm

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 31 mars 2006, 06:55

Vet du hur bra det fungerar på lite äldre system? Med äldre menar jag då av typen kolvjackad VIC-20 (3-4 år gammalt)? Jag vågar inte riktigt köpa det utan att ha provat en demo. $125 är mycket pengar när man inte ens vet om det kommer vara spelbart.

Finns stöd för Track IR?

Edit:
Hittade den här gamla AAR:en jag skrev när jag spelade föregångaren. Tyvärr finns bilderna inte kvar, men det kanske kan skapa lite intresse för spelet.

"”Pansarskyttefordon, skott kommer!” ropade han tillbaks så fort han fått syn på fienden. Hela vagnen vajade när den slätborrade 120mm Rheinmetal kanonen dundrade och ett regn av gnistor slog ut ur BMP-fronten när pilen gick rakt genom fordonet. Kallsvettig lät jag min skytt återgå till att meja ned infanteriet."

Pansarporr på hög nivå.

viewtopic.php?t=9893&highlight=steel+beasts

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 16 april 2006, 12:30

Ni som spelat den äldre versionen, hur hög ät tröskel för att komma igång och spela detta? Måste man läsa en manual på 1000 sidor eller ger det sig allt eftersom?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 18 april 2006, 16:37

Det går ganska fort att lära sig, tar kanske någon timme innan man förstår grunderna och ytterligare 3-4 timmar innan man kan tillräckligt för att själv planera uppdrag.

Skriv svar