Victoria AAR - Sverige

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
sandgren
Medlem

Victoria AAR - Sverige

Inlägg av sandgren » 14 november 2003, 23:06

AAR Victoria - Sverige

Detta är andra gången jag spelar Victoria så säkerligen kommer många misstags begås. Jag skall dock försöka spela så underhållande som möjligt och om jag får bra respons kommer AAR:n fortsätta imorgon. Tyvärr blev bilderna lite suddiga, men skall förhoppningsvis gå bra ändå.

1836 är Sverige ett land i periferien av Europa, en före detta stormakt som bara väntar på att än en gång kontrollera östersjön och återigen sprida namnet Sverige över världen. Sveriges 4.5 miljoner invånare skall återigen ses med respekt bland de europeiska stormakterna.

Januari 1836
Sveriges ekonomiska situation är oroväckande och min första uppgift som enväldig ledare för landet är att komma till rätta med problemen. Mina rådgivare övertygade mig om att dra ner på underhållet av båda flottan och armén, samtidigt som skatterna höjdes för alla samhällets klasser.
“Det är varje svensks plikt att bidra ekonomiskt när läget är som det är” Proklamerade en stolt Gustav Sandgren efter att hans nya budget gått igenom hos det konservativa partiets företrädare. Samtidigt berättade han att budgeten för att bekämpa brott har höjts, detta för att undvika konflikter med upprörda skattebetalare.

Bild

Februari 1836
Denna månad användes för att öka produktionen av råvaror över hela landet. En speciell satsning gjordes på järnproduktionen. Finansministern beordrades att låna pengar till bygget av en cementfabrik i Stockholm och en stålfabrik i Roros (nuvarande Norge)

Februari - November 1836
- Herr enväldig härskare! Våra spioner rapporterar att det Ryska riket placerar otaliga trupper i Mariehamn på Åland. Kan en attack vara i görningen?
Jag, som en väldig härskare konstaterade dock att inga militära åtgärdas skulle vidtas för att möta hotet från öst. Istället skall vi med diplomatisk hjälp försöka stävja dem, till vi själva är reda att ta upp kampen om Östersjön.
Bild

December 1836
Preussen erbjuder Sverige en militärallians. Läget i Stockholm var spänt, skulle Sverige ingå allians med Preussen som låg i krig mot både Storbritannien, Belgien och Österrike. Framåt kvällen la sig oron, detta kommer säkert vår enväldiga härskare ordna upp sa dem till varandra innan de gick till säng.
“Nein, danke” Stod det i det brev som den svenska diplomaten överlämnade till de Preussiska statsmännen. Sverige är inte redo att ingå allians med ett krigförande land. Vi kommer att förbli alliansfria tills vår militär är reda för ett anfallskrig av stor kaliber.

Bild

Första halvåret 1837
Samtidigt som ett blodigt krig utkämpas i Europa gör Sverige allt för att hålla sig utanför. Trots den konservativa regeringen som värdesätter försvaret så satsas resurserna ändå på en utbyggnad av industrin i landet. Svenskarna ser dock med oro på när nederländska och brittiska styrkor tränger allt djupare in i Belgien och de preussiska soldaterna kan inte göra något för att hindra händelseförloppet.

Sista delen av 1837
Kriget i Europa fortsätter. Men de svenska ledarna har fått andra uppgifter av sin härskare. Han sparar nämligen kapital för upprättandet av en eller flera kolonier som skall bistå moderlandet med resurser. Diplomater och äventyrare har sänts ut till den afrikanska både öst och västkusten samt Mikronesien för att finna lämpliga platser för starten av ett svenska kolonialt äventyr.

Första halvåret av 1838
“Låt Sveriges koloniala äventyr börja!” ropade Sveriges enväldiga härskare ut med stor entusiasm under hans Januari tal i den kungliga huvudstaden. Vad han inte nämnde var att platsen för kolonin var på Afrikas västkust och att naturtillgångarna inte översteg de som fanns i moderlandet. Inte heller var det någon handelsstation som byggts, utan en missionsstuga som säkerligen skulle få problem med att frälsa lokalbefolkningen.
Bild
Senast redigerad av 2 sandgren, redigerad totalt 15 gång.

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 14 november 2003, 23:16

Grym AAR, fortsätt gärna, väntar med spänning =)
"Det är inte lätt när det är svårt"

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 14 november 2003, 23:18

Rolig läsning, men fixa bilderna!

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 15 november 2003, 12:18

Nu funkar bilderna, eller är det bara för mig? Ingen som har tips eller förslag på vad den blivande svenska stormakten skall ta sig till?

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 15 november 2003, 13:04

bilderna fungerar.

Varför inte föröska återupprättaunionen med norge med militärmakt? :)
"Det är inte lätt när det är svårt"

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 15 november 2003, 13:27

Anfall Danmark tillsammans med Preussen?

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 15 november 2003, 14:42

Brittsten - Sverige har redan full kontroll över Norge när spelet börjar, däremot befarar jag att de inte är vidare nöjda med mitt styre. ;)

Det koloniala äventyret fortsätter

Norrbaggarna i vår västra landshalva kräver att få bära norsk flagg på sina fartyg. Sveriges enväldiga härskare förklarade dock kallt att det inte fanns någon som helst möjlighet för detta, Sverige är och förblir ett enat land. Han deklarerade också att om norrmännen på något sätt skulle bryta mot reglerna skulle svenska styrkor gripa in och återupprätta ordningen.

Samtidigt som byggandet av vår missionsstuga i provinsen Seguia el Hamra på afrikanske västkusten väntades vara färdigt om drygt två år rapporterades det om byggandet av åtskilliga franska och engelska kolonialfort söder om vår blivande koloni. Sveriges enväldiga härskare proklamerade dock att vi inte skall dra oss undan, utan istället utöka vår närvaro på den afrikanska kontinenten.

1839
Kriget i Europa fick ett hastigt slut då Nederländerna slöt en fred med Belgien som innebar att Belgien erhöll provinsen Liegé. Svenska företrädare såg med belåtenhet att fred än en gång rådde på den europeiska kontinenten.

Intäkterna från de senaste åren lades i början av året till att betala tillbaka Sveriges statsskulder. Sverige är nu en skuldfri nation med en relativt stabil ekonomi.

1840
Sveriges första steg mot ett kolonialt välde är lagt. I Januari stod missionsstugan i Seguia el Hamra färdig. Samtidigt lades planer på att bygga ett kolonial fort i Rio de Oro strax söder om el Hamra. På så sätt skulle den svenska staten ha mutat in detta område och kan om några år göra de till fullvärdiga medlemmar av det svenska väldet.
Planerna kunde förverkligas redan i Juni då svenska officerare skickades ut för att skaffa material och arbetare för att bygga fortet.
Bild

1841
“Det är en stor dag för Sverige” skrek Gustav Sandgren stolt ut under Januaritalet. Sveriges skickliga diplomater har idag lyckas köpa “The Virgins Islands” i Västindien. Ön köptes för en större pengasumma samt att Sverige gav Danmark tillgång till deras nya teknologi. Ön kommer att frakta stora mängder av tobak till moderlandet.
Bild

Detta år genomfördes också den första större socialreformen i Sverige. Sveriges enväldiga härskare beslutade att lönerna får arbetarna var alldeles för låga och bestämde att lönerna skulle höjas. Detta mottogs med glädje runt om i hela landet.
Bild

1842
Även detta år prioriterades de svenska kolonierna. En ny koloni anlades i Kribi längre ner på den afrikanska västkusten. Det köptes också in ett antal skepp som skulle frakta tobak ifrån The Virgin Islands till Göteborg. Vi anlade också två möbelfabriker i södra Sverige.
Bild

Sverige har fått sina första två fullvärdiga provinser i Afrika. Förut har det bara varit missionsstugor och kolonialfort men Seguia el Hamra och Rio de Oro styrs nu till 100% av moderlandet och betraktas numera som fullvärdiga medlemmar av Sverige.
Bild

1843
Svenska forskare har äntligen lagt fram ritningar för en svensk järnvägssatsning. Den första sträckan sträcker sig ifrån Stockholm till Nyköping. Men Sveriges ledare garanterade i ett uttalande att hela landet kommer att få tillgång till järnvägen inom en 10-15 års period.
I slutet av året anlades också ett kolonialfort strax norr om Kribi efter det att stor kvantiteter av explosivämnen köpts in på världsmarknaden.
Bild
Bild

1844
En handelsstation anlades i Afrika, detta innebär att när den står färdig har Sverige full kontroll över området runt Kribi.
[/img]

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 15 november 2003, 14:45

Som ni ser fortsätter Sverige att satsa på kolonialismen. Kanske inte så roligt att läsa om, men jag tycker iallafall att det är himla kul. Får se om jag fortsätter AAR:n senare idag eller imorgon.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 15 november 2003, 16:29

Tycker det är rolig läsning, vad händer om man är liberal och tillåter "fri" press och inför 12 timmars arbetsdag? Kolapsar ekonomin, och folket gör uppror för de har tid att läsa tidningar som skriver statsfientliga lögner.

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 16 november 2003, 10:51

Ja77 - Säkerligen kommer det innebära att ekonomin försämras. Men efter ett tag tror jag att de kommer producera mer eftersom de är nöjda med sin tillvaro. Men jag kör på ett stenhård konservativt styre än så länge. Däremot kan jag avslöja att Danmark snart kommer få mycket att stå i.

Mukko
Medlem

Inlägg av Mukko » 16 november 2003, 11:37

Kul och bra skrivet :D .

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 16 november 2003, 15:17

Jo sandgren, det är mycket intressant läsning. Är det någon mer än jag som får små Colonization vibbar? Det här kommer bli nått alldeles extra känns det som.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 17 november 2003, 07:08

Jag sitter otåligt och väntar på en fortsättning :D

sandgren
Medlem

Inlägg av sandgren » 17 november 2003, 13:57

1845
Stora mängder vapen och konserverad mat köptes in samtidigt som 68 000 farmare i Stockholm fick tjänst som soldater i den svenska armén. Utländska diplomater undrade om ett anfall var på gång, den svenska enväldiga härskaren berättade dock att ingen behövde vara rädd. Vi skulle bara ta tillbaka det som rättmätigt tillhör oss.

Under året utvecklades också den svenska järnvägen som nu sträcker sig över stora delar av södra Sverige. Samtidigt meddelade svenska ledare att landet nu hade mobiliserat alla sina trupper, något stor var på gång.

Bara några veckor efter meddelade representanter från den Danska regeringen att också de har mobiliserat sina trupper.

General Gyldenstolpe gavs befälet över de ny mobiliserade trupperna. Order gavs om att anfalla Danmark, vår arvfiende. Målet är att erövra så stora områden som möjligt för att på så sätt få kontroll över handeln på östersjön.

Bild
Innan de två svenska styrkorna hunnit till södra Sverige landsattes danska styrkor i Malmö. Svenska Befrielse armén kunde dock driva ut danskarna och kort därefter rycka in i Köpenhamn där en belägring inleddes.

Efter Köpenhamns fall erbjöds svenskarna en fred som innebar att provinserna Ribe, Gothab samt hela Island skulle avträdas till den svenska kronan. Svenskarna avböjde dock då de ansåg att det danska folket skulle främjas av att ingå i det svenska väldet och att vi därmed var tvungna att slåss för deras befrielse.
Bild

Efter erövringen av Århus fanns det inte längre en enda dansk styrka på fastlandet. Det enda hotet var Holstein, Danmarks allierade, som förklarade krig gentemot oss samtidigt som kriget började.
Bild
1846
Den ännu oprövade svenska armén har utfört underverk. Hela Danmark samt Holstein kontrolleras nu av svenska styrkor och folket jublar enligt uppgift av glädje.
Mitt under brinnande krig stod den sista byggnaden i Kribi färdig och hela området kontrolleras numera av Sverige. En stor dag för den svenska kolonialmakten.
Bild
Bild

Samtidigt som freden med Danmark slöts kraschade hela spelet för mig. AAR avbröts därför, finns det intresse för en fortsättning kan jag dock tänka mig att börja om ifrån 1844 då jag sparade sist. Om ni vill läsa om ett annat land tar jag gärna emot förslag på detta också.
[/i]

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 17 november 2003, 14:19

Fortsätt med Sverige från 1844! och glöm inte att spara ofta den här gången! Mitt spel kraschar aldrig men jag har ändå autosave på var tionde månad!

Skriv svar