Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 16 januari 2005, 01:49

Ok, tack Anton :D

Har fått lite problem... I slutet av 1942 förklarade Usa och Sovjet krig mot mig 8O

Jänkarna landsteg i Kroatien och ockuperade hela landet, jag förlorade min enda allierade :(

Jag satt och kikade på forskningen så jag missade helt att Usa hade invaderat. Skickade ner mina nya Panthervagnar och besegrade Usa utan några svårigheter, vi slöt fred och de övertog Kroatien som en marionettstat. Jag tog dock tillbaks området då jag tyckte Usa var ofina som attackerade mig först, fascistfasoner!

Jag tror inte jag kommer så mycket längre med den här omgången. Har både Polen och Frankrike som nog gärna skulle vilja attackera mig om tillfälle gavs, har dock lärt mig väldigt mycket som jag kommer ha nytta av i framtiden.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 16 januari 2005, 02:23

Har spelat spelet ett tag nu och måste verkligen säga att det här spelet är helt otroligt mycket mer överlägset än Hearts of Iron 1. Ett helt fantastiskt spel.

Thomas Johansson skrev: 1. Förhållandet till Frankrike, Polen och Sovjet ligger på plus. Jag kan dock inte sluta någon icke-angreppspakt med dem? Är det för att de redan ingår i en allians eller tycker de jag varit för offensiv med att annektera lite länder omkring Europa?
Ja, dessutom får spelet vara lite realistiskt, det hade varit rätt löjligt om du hade kunnat allierade dig med sovjet och te.x. storbrittanien.
2. Om jag inte attackerar ett land som skyddas av Sovjet, England, Frankrike eller Polen, kan jag då räkna med att jag inte kommer bli angripen av något av dessa länder?
För ett tag antagligen, enligt vad jag har märkt. Men förr eller senare kommer du bli angripen och speciellt om du har en svag militär. Märkte det själv när ja spelade tyskland och hade jätte bra relationer med sovjet men eftersom jag hade en sån svag östfront (medans jag attackerade frankrike) så dundrade de rakt in i polen redan sommaren 39.
3. Uppdateras automatiskt mina förband till den senaste teknologin så länge det finns resurser i uppgraderingsdelen?
Ja
4. Har forskat fram raketer, "rocketsite" ligger och tar upp 40 Ic trots att den redan är byggd, hur kommer detta sig?
du måste ju bygga en rocketsite och den kostar 40ic men när den är klar ska det inte kosta något mer, kom bara ihåg att placera ut den.
6. Hur gör man så det inte blir så mycket uppror? Danskarna gör uppror varje månad, Tjeckerna och Jugoslaverna likaså.
[/quote]
Som anton sa kan du sätta antipartisan tjänst på divisioner bakom linjerna, det bästa är dock att se till att de har en Militär Polis status (bygg i brigade attachments). För mig funkar det väldigt bra att bygga billiga garrison soldater som jag använder som MP-

Användarvisningsbild
SpoHo
Medlem

Inlägg av SpoHo » 16 januari 2005, 04:59

Hej! jag lira HoI 2 demot och tyckte det verkade lite rörigt! Alla ww2 fanatiker lovordar spelet och ww2 ligger som sagt högt prioriterat hos mig, så jag undrar om man lär sig spelet snabbt så det inte blir så rörigt?

Mvh/Richard

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 16 januari 2005, 09:16

SpoHo skrev:Hej! jag lira HoI 2 demot och tyckte det verkade lite rörigt! Alla ww2 fanatiker lovordar spelet och ww2 ligger som sagt högt prioriterat hos mig, så jag undrar om man lär sig spelet snabbt så det inte blir så rörigt?
Jag är kanske inte rätt person att svara då jag bara har spelat HoI och inte HoI 2. HoI är komplext och det tar tid innan man lär sig behärska det, jag tror inte det är något annorlunda med uppföljaren. Det enda du kan göra är att läsa andras tips, spela och åter spela. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 16 januari 2005, 16:00

Nu har jag spelat en ny omgång, det går bättre och bättre hela tiden och man kommer på nya tricks ju mer man spelar. Jag körde ifrån 1936 med ryssarna, satsade på att utveckla infanteriet och stridsvagnar, samt byggde regelbundet nya förband. Annekterade Iran och Finland och 1940 när tysken gick till angrepp i väst släppte jag loss röda armen mot Polen och sen Tyskland. Jag vann på några månader, lurade tyskarna rejält :lol:

Att spela med Ryssland och bygga mycket infanteri och tanks var en bra strategi, satsade ingenting på flyg/flotta vilket innebar att jag vid krigsutbrottet 1939 hade världens modernaste arme. Mina T34 tanks åt de tyska Pzkw1 vagnarna till frukost 8)

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 19 januari 2005, 09:45

Jag älskar spelet! Kan inte sluta spela!

Försöker just nu bygga upp en riktigt stor sovjetisk armé på 400 divisioner.

Oden72
Medlem

Inlägg av Oden72 » 19 januari 2005, 12:47

Är lite besviken. Har bara kört en testomgång med Tyskland. Spelet är snyggt och en klar förbättring i gränssnitt mot det förra. Men AI:n är fortfarande för dålig att förutse motdrag. Jag gör som i tidigare spel att jag satsar hårt på artilleri och Tanks, infanteri bara så pass att de kan hålla erövrade områden medan tanksen gör grovjobbet. Har dock vikt av lite genom att producera 4 st slagskepp Bismarcksklass och forskat/producerat lite Fighters, vilket jag inte gjorde i HoI 1. Bara för att jag väntade mig svårare motstånd nu och slagskeppen för att kunna säkra transporter för landstigning i England.

Väntade tålmodigt på Danzig or War för att forska lite och bygga upp ett lager av stål/olja/mineraler. När kriget satte igång var det ännu lättare än tidigare att skära genom försvaret med tanksen. I början av jan -40 har jag erövrat Polen, Frankrike, Holland, Belgien, Jugoslavien, Ungern, Danmark och har nu tänkt göra ett försök att invadera England. Satsar en slant på att det är gjort inom en månad och sedan blir det Sovjets tur efter att jag slipper alla irriterande flygtyg som kommer över kanalen hela tiden.

Hade det varit verkligheten så hade England, Frankrike m.fl. reagerat starkt på att produktion av Tanks mm hade ökat så drastiskt och gjort vissa motdrag mot denna utveckling och ökat sin produktion också om de såg det som ett hot. Hade önskat att en sådan utveckling, samt att AI:n hade blivit bättre på att utnyttja luckor i mitt försvar under anfall. Nu är det bara att rycka fram i 180 med tanksen utan att de blir avskurna. Lättare är det också att undvika att bli avskurna då de kan lätt attackera en sidoprovins så de motståndare som finns där retirerar och sedan avbryta anfallet för att fortsätta avancemang.

Bra spel dock och helt klart värt slanten det kostar, men hade hoppats på mer...

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 19 januari 2005, 13:15

Även jag har införskaffat produkten i fråga. Och visst är det verkligen det spelet som HOI1 BORDE ha varit när det kom från början, underbart.

Jag kör som Frankrike på 1936 scenariot, och det går kanonbra! Tyskarna har 1941 fortfarande inte startat krig mot mig, och det var nog ett misstag. Den norra och Östra fronten skyddas för tillfället av ca 80 divisioner, pluss tre rörliga armeer bestående av Mekanisert, motoriserat, och Pansar.

Viva la France ;-)

/Robert

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 19 januari 2005, 13:27

Jag har spelat EN HEL DEL. Men jag har sparat det bästa tills nu, tyskland. Ska bli mycket intressant :D

Klasse
Medlem

Inlägg av Klasse » 19 januari 2005, 15:20

Min dröm är att spela World In Flames på dator. Speltillverkan Matrix jobbar nu med spelet. Men det lär dröja bra länge innan den kommer ut, typ 3-5år. Så man kanske få nöja sig med HoI 2.
Jag tyckte att HoI 1 var inte bra pga realtid där man inte fick bra känsla att styra marktrupper med flyg. Var tvungen att använda pauseknappen varje sekund för kunna utnyttja flygkrafterna. Dessutom tyckte jag det var inte kul att spela mot AI.

Är det bättre i HoI 2 att styra styrkor än ettan?

Finns Multiplayer online och om det finns, hur funkar det?

Klasse

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 januari 2005, 15:20

Hur tycker ni att en armekår ska vara uppbyggd? I mina armekårer har jag 4-5 infanteridivisioner, 3-4 pansardivisioner, totalt består en kår av ca 8-9 divisioner. Jag har dock inte byggt artelleri utan har bara satsat på pansar och fotfolk. Har inte satt mig in i vad för slags mix den "ultimata" armekåren ska bestå utav.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 januari 2005, 18:45

En till fråga. Polen och Ungern är allierade med mig. De deltar i det krig jag startade mot Sovjet i Juni 1941. Varför blir vissa områden som jag tar med uteslutande tyska förband polska respektive ungerska? Vill ju inte att mina tvångsallierade vänner ska sno områden som jag helt ärligt krigat till mig :?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 januari 2005, 19:21

Thomas Johansson skrev:Hur tycker ni att en armekår ska vara uppbyggd? I mina armekårer har jag 4-5 infanteridivisioner, 3-4 pansardivisioner, totalt består en kår av ca 8-9 divisioner. Jag har dock inte byggt artelleri utan har bara satsat på pansar och fotfolk. Har inte satt mig in i vad för slags mix den "ultimata" armekåren ska bestå utav.
Det låter mycket med åtta-nio divisioner i en kår. Max fyra torde vara optimalt.
:)

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 19 januari 2005, 20:07

Men jag har byggt soldater och pansar sedan 1936, jag har alltså manskap så det räcker och blir över. Har nu ca 20 armekårer med mellan 8-11 divisioner 50/50 mellan in/pansar. Är det inte bara bra ju starkare en armekår är?

Nu har jag tagit halva ryssland, dock är hälften av området ungerskt vilket jag inte tycker om :?

Kan man göra något åt det?

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 19 januari 2005, 21:31

Thomas Johansson skrev:Men jag har byggt soldater och pansar sedan 1936, jag har alltså manskap så det räcker och blir över. Har nu ca 20 armekårer med mellan 8-11 divisioner 50/50 mellan in/pansar. Är det inte bara bra ju starkare en armekår är?
Sätt ihop dem och med 6-12 divisioner i varje och döp om dem till arméer. Bygg sedan HQ divisioner med fältmarskalker som agerar armégrupper.

Har kört en del nu och visst ger det verkligen en storstrategisk bild men jag kan tyvärr inte säga att det är ett spel som jag kastar mig över när jag kommer hem. Den förbättrade interfacen är även den bra. Kan dock säga att jag saknar det gamla teknologiträdet, hur krångligt och invecklat det än var.

Egentligen väntar jag nu mest på att BF2 ska släppas. Ser mycket lovade ut. :wink:

Skriv svar