Medieval total war 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 18 november 2006, 00:39

Gröfaz skrev:
mattep74 skrev:Nu har Påven begärt att jag under en snar framtid måste ansluta mig till ett korståg med min kung, men förstår inte hur man gör det!

för att gå med i korståg måste du ha en general och minst 8 enheter. Sen går du in på generalens informations meny och klickar på knappen "Join Crusade" finns långt ner på menyn. Hoppas att det är till nån hjälp. :)

Är det nån som vet hur man ska göra för att hålla ekonomin stadig. Har försökt med ett flertal länder, men det går illa varje gång. Om man inte har starka armeér så kommer de andra att anfalla en, men annars så går ju ekonomin i botten om man har för stora armeér. Hur ska jag göra?

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 18 november 2006, 13:34

Che Guevara skrev:
Gröfaz skrev:
mattep74 skrev:Nu har Påven begärt att jag under en snar framtid måste ansluta mig till ett korståg med min kung, men förstår inte hur man gör det!

för att gå med i korståg måste du ha en general och minst 8 enheter. Sen går du in på generalens informations meny och klickar på knappen "Join Crusade" finns långt ner på menyn. Hoppas att det är till nån hjälp. :)

du måste ha citerat fel person, jag hade inga problem med det:D Korstågsproblemet för mig var att inte få folk som deserterar bara för att jag vill ta en liten sväng in i bergen i norra afrika för att undvika ett fort på väg mot Tunis

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 18 november 2006, 16:00

Är det nån som vet hur man ska göra för att hålla ekonomin stadig. Har försökt med ett flertal länder, men det går illa varje gång. Om man inte har starka armeér så kommer de andra att anfalla en, men annars så går ju ekonomin i botten om man har för stora armeér. Hur ska jag göra?[/quote]

Den bästa och enda metoden jag prövat metoden är att göra som svenskarna under
30-åriga kriget, att hålla sina arméer ständigt sysselsatta och ständigt plundra/sacka nya städer och på så sätt kunna tjäna floriner:), och för dom florinerna kunna bygga ännu fler armeér som kan plundra ännu större områden. Fungerar lite som en expotienal funktion :wink:
Ifall du under några turns gång bara har dina arméer stående i försvars position i dina städer eller vid tex en bro så kostar dom bara i uppkeep och då går ekonomin i ditt rike åt pipan.
Ett sätt som är bra för att ge din ekonomi en boost är att bygga så mycket communal farming och gruvor som möjligt eftersom dom ger en fast inkomst.

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 19 november 2006, 17:16

oj då, den som skrev det verkar ha tagit bort sitt inlägg. Men tack för hjälpen med ekonomin. Är Frankrike och har problem med tyskromerska riket. Dom är ju hur starka som helst.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 19 november 2006, 17:17

Jag får vänta till december, då värstingdatorn kommer, innan jag kan sätta igång. Under tiden laddar jag upp med medeltida läsning för att hypa maximalt. Har precis läst Stephen Turnbulls bok om Englands krig under 12-, 13- och 1400-talen och har börjat på en annan om Korståg.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 20 november 2006, 06:40

jag har klarat korta kampanjen med England men fortsätter ändå, har tagit hela västeuropa och i stort sett hela kristna världen är mot mig pga bla....min extermination av rom och påven (could be? :? )
Spelar även nu som Ryssarna och det är fruktansvärt kul. Felet är bara att AIn är så otroligt inkompetent. Jag kör på very hard men inte blir det nån match för det.
Dom skröt som tusan om AIn men den är så fruktansvärt passiv, hoppas dom fixar till detta i en patch tillsammans med annat.
Annars är spelet sjuuuukt kul.
Om skalmän vill kan jag göra en AAR?
Mvh John

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 20 november 2006, 15:17

Panzerschreck skrev:Om skalmän vill kan jag göra en AAR?
Mvh John

Självklart :) En AAR är ju hur kul som helst att läsa. Go for It 8-)

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 20 november 2006, 18:49

Che Guevara skrev:
Panzerschreck skrev:Om skalmän vill kan jag göra en AAR?
Mvh John

Självklart :) En AAR är ju hur kul som helst att läsa. Go for It 8-)
Håller med gör en AAR, skadar inte: :)

Själv är jag i krig med hela kristna världen förutom papal states, Venice och Sicily, men då är jag inte enns excommunicated!
jag skulle vilja tillägga att diplomat AI:n på de högre svårighets graderna är en enda stor bugg. Den förklarar krig mot mig så fort jag har en provins angränsande mot deras land.
Polen är ett bra exempel, när jag krigat mig igenom det heliga romerska riket och började angränsa till EN polsk provins så förklarade Polackerna krig mot mig.
Likadant när jag fick En angränsande provins mot Spanien.
Detta kommer förutsätta mig i en situation där jag alltid kommer vara i krig med alla länder som på något sätt angränsar till mitt territorium!

Hoppas det går att fixa i någon patch.

Herr Nilsson
Medlem

Inlägg av Herr Nilsson » 20 november 2006, 20:24

Vill bara inflika att jag gillar den absurda blandning av svenska, engelska och svengelska (ord som "joina" eller "loota") som uppstår då man talar om spel :D

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 24 november 2006, 09:31

Recension i DN idag, av ingen mindre än Peter Englund. Han verkar gilla spelet...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 november 2006, 14:30

Herr Nilsson skrev:Vill bara inflika att jag gillar den absurda blandning av svenska, engelska och svengelska (ord som "joina" eller "loota") som uppstår då man talar om spel :D
Ja, se bara på akademiledamotens egna anglicismer: "eldpilarna kriss-krossar kvällshimlen". :) En god recension för övrigt.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 27 november 2006, 23:00

Jag köpte spelet för en vecka sen, och har hunnit köra som tysk två ggr(ledsnade fort båda gångerna och började om) och kör nu som frasse och alla bekanta problem från tidigare total war serier och andra liknande spel som Civilization känns igen, total oresonliga grannar som söker minsta lilla ologiska anledning att förklara krig mot mig, som kräver att JAG ska betala tribut och bli lydstat när det är jag som har övertalet. Jag är för tillfället i krig med Milano(det verkar vara de som startar alla bråk), Tyskarna, Danskarna, Ungrarna(Har inte sett mycket av dessa dock), spanjorerna samt portugiserna(räknar inte rebellerna). Jag trodde jag skulle utrota danskarna genom att erövra hela skandinavien, den funkade inte för danskarna hade flyttat riket in i Tyskland, Polen och Ryssland och har blivit starkare än nånsin. Jag trodde jag skulle lyckas utrota Milano genom erövra Milano och hela Norditalien, det funkade inte heller för Milano hade vid det laget erövrat Venedigs imperium och har nu sitt rike i Balkan.
Spanjorerna är den största bölden i röven dock, strategiskt är de mycket svåra att slåss med eftersom de ständigt penetrerar den franska gränsen med en massa mindre förband och går in på djupet i riket och slår till mot de svagast försvarade städerna. Jag har dock lyckats döda flera av deras kungar många gånger med kortare artillerisalvor på slagfältet.
Datorns kavallerichocker sköts snyggare nu, han gör en chock, försöker pressa om inte chocken skingrade motståndaren, retirerar och gör ny chock. Jag har själv lyckats med en del snygga chocker där jag med tungt kavalleri lyckats utplåna en hel enhet med en enda chock, på en sekund( fungerar som bäst ifall fiendens infanteri är tunt utdragna, två mans led tex och man kommer in i en något sned vinkel.
När det gäller passivitet under eldgivning är AI:n värre än någonsin tidigare, i synnerhet infanterienheterna, jag har lyckats skjuta bort hela AI arméer utan att förlora en enda man trots att jag hade helt underlägsna trupper, datorn stod bara snällt och lät sig slaktas.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 28 november 2006, 08:39

Håller med. AI:n i den strategiska delen av spelet är hopplös. Krig startas hur som helst. Man kan visserligen bli bannlyst av påven, men det ger inga som helst nackdelar i förvaltningen av riket (pressen på kungen borde öka en aning!).

Precis som Jofredes skriver, så har jag med fyra enheter bågskyttar, från en höjd, utrotat c:a 10 enheter infanteri, utan egna förluster. AI:n på den taktiska nivån är minst lika puckad som på den strategiska.

Visserligen har grafiken putsats en aning, men kartan man använder är nästan samma som
den i Rome: TW. Spelet känns inte lika nydanande som RTW gjorde när det kom.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 november 2006, 13:04

SolitaryMan skrev:Recension i DN idag, av ingen mindre än Peter Englund. Han verkar gilla spelet...
Riskerar en bannbulla gör han också :D kostbar recension, f.ö. På kulturavdelningen, i landets största tidning... Känns som om dataspelen börjar komma nån vart...
PE skrev:Och den över allt svävande påvemakten agerar manipulativt, oförutsägbart och korkat. Det gjorde den ofta i verkligheten också, men det skruvar till spelet på ett irriterande vis.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 november 2006, 13:16

Peter Englund har ju varit en spelfantast sedan lång tid tillbaka, bla så konstruerade han flera brädspel om slag under stora nordiska kriget, inklusive ett om Poltava som publicerades i den då stora strategispels tidningen The Wargamer. På senare tid så har det gått att hitta scenarion signerade P.E till bla The Operational Art of War på nätet.

Skriv svar