Järnvägsknutpunkter

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Järnvägsknutpunkter

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2007, 16:29

Jag vet att äldre versioner av Norstedts uppslagsbok gav vissa platser i Sverige som järnvägsknutpunkt, är lite osäker om den senaste utgåvan gjorde det(om ingen ny version har utkommit efter 2003). Viktiga järnvägsknutpunkter i Sverige var Hallsberg, Gävle, Nässjö, Falköping, Kil, Ånge, Borlänge, Ljusdal, Långsele, Boden och vissa sammanhang även Uppsala. I England var viktigare järnvägsknutpunkter Rugby och Crewe??, USA; Memphis och Birmingham och i Finland Joensuu.

Det jag undrar över nu eftersom jag inte sett det såvitt vad jag har vet eller om jag har bekommit detta. Är om järnvägsknutpunkter fortfarande existera. Kanske är man ute o cyklar lite nu, men jag vill diskutera järnvägsknutpunkterna innebörd, både historisk och nutid, fast tonvikten på det historiska. :)

Om man tänker sig att en familj skulle åka till Charlottenlund från Stockholm under 1890-talet så måste man byta tåg i Laxå om det inte gick direkttåg dit förstås. En annan fundering är att man skulle åka från Karlstad till Kalmar, då var det risk för tågbyte i Laxå, Falköping samt Nässjö eller Alvesta.

Jag har inte de äldre tidtabellerna i huvudet. :lol:

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 28 december 2007, 22:11

På Norrlandsbanan får du lägga till Älvsbyn, Vännäs och Storvik. Viktiga knutpunkter söderut, var Krylbo, Mjölby och Hässleholm :wink: , Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2479
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 29 december 2007, 09:16

varjag skrev:På Norrlandsbanan får du lägga till Älvsbyn, Vännäs och Storvik. Viktiga knutpunkter söderut, var Krylbo, Mjölby och Hässleholm :wink: , Varjag
och Alvesta.....

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Definition av järnvägsknutpunkt

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2007, 09:31

Vilken definition använder ni? Räcker en bibana för definitionen knutpunkt?

Alltnog anser jag att t ex Stockholm, Göteborg och Malmö bör anses vara knutpunkter.

Från Stockholm utgår t ex:

1. Norra stambanan
2. Södra stambanan
3. Västra stambanan
4. Västeråsbanan
5. Nynäsbanan
6. Saltsjöbadsbanan
7. Lidingöbanan
8. Roslagsbanan

Lidingöbanan hade koncession som spårväg inom Stockholms stad men som järnväg på Lidingö.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 december 2007, 10:37

gostap skrev:
varjag skrev:På Norrlandsbanan får du lägga till Älvsbyn, Vännäs och Storvik. Viktiga knutpunkter söderut, var Krylbo, Mjölby och Hässleholm :wink: , Varjag
och Alvesta.....
Absolut gostap - där bytte man p.v.t. 'Pinan' - men Stefan Lundgren hade kommit ihåg...
eller Alvesta.

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 december 2007, 10:43

Malmö bör anses vara knutpunkt
!
Absolut Stellan. Skåne hade väl Sveriges tätaste järnvägsnät en gång(?). Massvis med charmiga tuff-tufftåg som gick hitom och ditom. Knutpunkt om man skulle till Österlen, Skanör/Falsterbo, Köpendanmark m.m. m.m.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 29 december 2007, 10:47

Varjag, vet inte riktigt hur du definerar 'tätt järnvägsnät' - men Skåne har nog fortfarande Sveriges tätaste järnvägsnät, om än inte lika tätt som i fornstora dagar.

(Jag kan inte komma på vilket län eller landsskap som skulle vara 'tätare')

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 december 2007, 11:14

Wooster skrev:Varjag, vet inte riktigt hur du definerar 'tätt järnvägsnät' - men Skåne har nog fortfarande Sveriges tätaste järnvägsnät, om än inte lika tätt som i fornstora dagar.

(Jag kan inte komma på vilket län eller landsskap som skulle vara 'tätare')
om än inte lika tätt som i fornstora dagar.
Det var de fornstora dagarna jag tänkte på Wooster. Stefan kan säkert i prosa och vers - detaljera alla de små järnvägar som Skåne hade - men som lagts ned.

Vill minnas det var järnvägstationen i Klippan som var utrotningshotad tidigt 50-tal. Stort protestmöte!....en man från SJ steg upp och tog till orda;

Hur många av er...har kommit hit med motorcykel eller bil - och hur många av er kom med tåg?

Där - har ni svaret!

Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Stins i Bålsta

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2007, 11:34

Bålsta var förvisso ingen knutpunkt, men jag kan inte låta bli att tänka på denna sanna historia.

Stins i Bålsta hade begärt att få en motorgräsklippare. Kungl. Järnvägsstyrelsen avslog begäran med hänvisning till att Bålsta blott var station av 4.graden (graderingen skedde utifrån antalet resenärer).

Stinsen anmärkte då stillsamt att enligt Kungl. Järnvägsstyrelsens beräkningsgrunder var Stockholms Centralstation berättigad att få 200 motorgräsklippare och undrade om inte antalet kvadratmeter gräsmatta vore en rimligare beräkningsgrund. Han fick sin gräsklippare till slut.

Alltnog till ämnet knutpunkter. Även Töreboda var en tid knutpunkt mellan järnvägen och Göta kanal. Trafikplanerarna bedömde på 1850-talet att Sveriges huvudstad av detta skäl skulle komma att flyttas till Töreboda.

Jag undrar om det inte är så att en knutpunkt bör ha spår i minst fyra riktningar. Tre riktningar är en anslutningsstation. I annat fall skulle t ex Olofström räknas som knutpunkt, eftersom där möttes BKB (Blekinge Kustbanor) och SOEJ (Sölvesborg-Olofström-Elmhults Jernväg).

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Stins i Bålsta

Inlägg av Olof Trätälja » 29 december 2007, 13:26

Stellan Bojerud skrev:Bålsta var förvisso ingen knutpunkt, men jag kan inte låta bli att tänka på denna sanna historia.

Stins i Bålsta hade begärt att få en motorgräsklippare. Kungl. Järnvägsstyrelsen avslog begäran med hänvisning till att Bålsta blott var station av 4.graden (graderingen skedde utifrån antalet resenärer).

Stinsen anmärkte då stillsamt att enligt Kungl. Järnvägsstyrelsens beräkningsgrunder var Stockholms Centralstation berättigad att få 200 motorgräsklippare och undrade om inte antalet kvadratmeter gräsmatta vore en rimligare beräkningsgrund. Han fick sin gräsklippare till slut.

Alltnog till ämnet knutpunkter. Även Töreboda var en tid knutpunkt mellan järnvägen och Göta kanal. Trafikplanerarna bedömde på 1850-talet att Sveriges huvudstad av detta skäl skulle komma att flyttas till Töreboda.

Jag undrar om det inte är så att en knutpunkt bör ha spår i minst fyra riktningar. Tre riktningar är en anslutningsstation. I annat fall skulle t ex Olofström räknas som knutpunkt, eftersom där möttes BKB (Blekinge Kustbanor) och SOEJ (Sölvesborg-Olofström-Elmhults Jernväg).
Skulle man inte kunna tänka sig en något relativ definition av knutpunkt, som att det är fler som byter än har stationen som målpunkt eller liknande. Personligen har jag svårt att se tex Stockholm som en knutpunkt.

Trafikplanerare tycks för övrigt nästan generellt vara av ett hemskt släkte med en ofta synnerligen begränsad referensram, men med obegränsad självtillit. Är det inte huvudstan som skall flyttas för att passa in i den fina lilla järnvägsmodellen så är det hamnar och kombiterminaler. Och ve den som vill bo i villa, det blir ju dyrt att annordna kollektivtrafiken... Detta för att inte tala om den som eventuellt skulle ha mage att tycka att de skatter som betalas in för att bygga vägar faktiskt borde gå till att bygga vägar och att eventuellt ändå uteblivna vägar inte borde resultera i extra straffskatt för den som inte fick dessa vägar att nyttja. En sann trafikplanerare i statens tjänst inser givetvis att det enda rätta och sanna är en ny skatt, en så kallad trängselskatt. Men det är klart att flytta huvudstaden till Töreboda är kanske ännu bättre.

Angående stinsen i Bålsta så kanske det berodde på en skillnad i perpektiv. Centralt må man räknat på hur mycket tid stinsen egentligen borde ha över för att klippa gräs. Stinsen räknade nog i och för sig också på hur mycket tid han hadde över, men kanske inte med samma målsättning....
Stefan Lundgren skrev:En annan fundering är att man skulle åka från Karlstad till Kalmar, då var det risk för tågbyte i Laxå, Falköping samt Nässjö eller Alvesta.
Hade man tur så gick det på 1890-talet fortfarande något tåg från Stockholm via västra stambanan och sedan i södra stambananans ursprungliga sträkning som var att den utgick från just Falköping och sedan via Jönköping och Nässjö och inte som senare från Katrineholm respektive Järna och via Norrköping. Hade man sådan tur blev det ju tvärt om färre byten än idag.

Detta torde nog varit en av orsakerna till trafikplanerarens uppfattning om Törebodas potential förutom kanalen. Orsaken till att man från början alls byggde på detta vis kan kanske sökas i unionen med Norge, även tågen därifrån kom ju via Laxå.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2008, 16:39

Olof Trätälja
Hade man tur så gick det på 1890-talet fortfarande något tåg från Stockholm via västra stambanan och sedan i södra stambananans ursprungliga sträkning som var att den utgick från just Falköping och sedan via Jönköping och Nässjö och inte som senare från Katrineholm respektive Järna och via Norrköping. Hade man sådan tur blev det ju tvärt om färre byten än idag.
Detta torde nog varit en av orsakerna till trafikplanerarens uppfattning om Törebodas potential förutom kanalen. Orsaken till att man från början alls byggde på detta vis kan kanske sökas i unionen med Norge, även tågen därifrån kom ju via Laxå.
Jo, det var jag medveten om att det gick något direkttåg från Stockholm via västra stambanan om man skulle söderut.

---------------------


Jag nämnde bara några av järnvägsknutpunkter, nu har jag tittat i den version av Norstedts uppslagsbok och där står det fortfarande om vilka städer som är järnvägsknutpunkter.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2008, 18:43

Räknas inte Styltan också som en järnvägsknutpunkt?
Den började på "S" iallafall, ligger nånstans i Västmanland.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 4 januari 2008, 17:29

Lokalpatriot är jag, men inte kan väl Ljusdal ha räknats som en knutpunkt? Dellenbanan(idag tyvärr bara musiejärnväg) och Norra stambanan var de enda som mötes där. Tyvärr så byggde man ju aldrig ju aldrig järnväg mellan Ljusdal och Sveg.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 januari 2008, 11:20

Ett inlägg som inte hade med ämnet att göra har tagits bort. Diskussionen handlar varken om politisk korrekthet, USA-hat eller trafikplanerare i stort.

/Martin

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 25 januari 2008, 14:32

Martin Lundvall skrev:Ett inlägg som inte hade med ämnet att göra har tagits bort. Diskussionen handlar varken om politisk korrekthet, USA-hat eller trafikplanerare i stort.

/Martin
Jo jag angav ju själv att jag gick lite utanför ämnet, bättrar mig därför. Inläggets kärna, länken, hoppas jag dock kan få vara kvar, ty den illustrerar så väl hur vissa trafikplanerare/traffikforskare fortfarande tänker sig riket som en stor modelljärnväg där samhället i övrigt skall anpassa sig til tågbanan och inte tvärt om. Det i sin tur är förklaringen till varför så många järnvägsknutpunkter och järnvägar i allmännhet ligger så ologiskt till, vilket rimligen hör till ämnet. Dessutom är jag lite stolt över att min samhällsanalys per den 29/12 om hur de skulle låta idag verkar träffat ganska väl. :)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=734453

Det går alltjämt ut på att tvinga människor till tågbanan istället för att bygga det medborgarna efterfrågar.

Skriv svar