Ben skrev:För att slippa läsa igenom hela diskussionen:
Det kan kanske vara bra ändå att läsa hela diskussionen för att se hur argumenten har sett ut från båda sidor.
Ben skrev:Är alltså påståendet att vare sig Apollo 11, 12, 14, 15, 16 eller 17 landade på månen? Och att ingen av dem (plus Apollo 8, 9 10 & 13) någonsin lämnade jordatmosfären?
Påståendet är att Apollo 11 hade för låg fart efter 108 sekunders flygning (104 m/s mot 920 m/s som NASA säger). Likaså var farten för låg efter 162 sekunders flygning -- de mätningarna är gjorda på en Apollo-raket med okänt nummer och ger ett värde på 970 m/s mot NASA:s deklarerade 2772 m/s (alt. 2400 m/s). Man ser också redan i starten att raketen ligger på en höjd av ca 260 meter när den redan borde ha legat på 311 meters höjd.
Eftersom NASA hade samma raket att tillgå vid samtliga Apollo-expeditionerna -- "Saturn V" -- så är nog svaret, ja, ingen av Apollo 11-17 (den misslyckade Apollo 13-resan inkluderat) flög förmodligen till månen. Den fart som raketerna hade, räckte förmodligen inte ens att föra dem upp i en jordbana. Apollo 8-10 flög förmodligen inte heller runt månen.
Däremot under det tidigare amerikanska Gemini-programmet hade USA astronauter uppe i en omloppsbana runt jorden. Det intressanta är att flera av bilderna från Gemini-resorna har senare använts som bildbevis på att Apollo-raketerna flög till månen!
Ben skrev:På vilken sida i diskussionen kan man i så fall finna länkar till suspekta filmupptagningar från samtliga dessa uppskjutningar?
Nu är det inte bara många filmupptagningar som är suspekta, utan även tonvis med bilder. Bilderna finns på många sidor här och där i tråden, de flesta har Nord diskuterat, då jag har koncentrerat mig på andra frågor.
Filmer finns också varstans i tråden. Jag finner den här i alla hast (sidan 22 -- Galileos test/"hammaren och fjädern"):
viewtopic.php?f=39&t=39668&start=315
Här är ett annat exempel från sidan 5 i tråden (Apollo 15, flaggan börjar svänga utan att någon rör vid den):
viewtopic.php?f=39&t=39668&start=60
/MC
Edit: felaktig länk