Lustiga namn på andra språk

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
bultn
Tidigare medlem

Re: Lustiga namn på andra språk

Inlägg av bultn » 12 augusti 2008, 13:01

Jag har en kollega i Belgien som heter Buffel.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 13 augusti 2008, 06:26

Engan,

det var letter. De hör definitivt skillnad på alla våra tje-ljud, bättre än jag, men namnen uttalas identiskt på lettiska.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 13 augusti 2008, 08:54

pandersson2 skrev:Engan,

det var letter. De hör definitivt skillnad på alla våra tje-ljud, bättre än jag, men namnen uttalas identiskt på lettiska.
Det var lustigt. Namnet "Kjell" måste ju de ju hört från dig hur det uttalades.. och "Shell" är ett engelskt ord och borde uttalas som ett sådant.. är det "Shell" de hittat på ett eget uttal av då?

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 13 augusti 2008, 09:08

Varken svenska Kjell eller engelska Shell uttalas som här. Främst är det ordrytmen som förändras, men även uttalet begränsas av det lettiska språket, främst e-ljudet blir annorlunda. Anledningen till att de bättre kan tje-juden är både från deras kunskaper i ryska och lettiska, som båda är minst lika utvecklad som svenskan på den fronten. Båda namnen blir, med lettisk stavelse, Šels. Angående namnet, så är det ju så att vi förstås talade lettiska, därför blev det inte det svenska uttalet. Alla utländska namn transformeras till lettiskt uttal, språket kräver det.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 augusti 2008, 11:26

Jag känner en holländare som heter Pattinson i efternamn.

/ Probstner

Skriv svar