Quiz: Språkhistoria

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Låst
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 mars 2007, 16:08

Aldrig blir det riktigt på pricken...

Vad är det här för språk (del av sångtext)?:
Mai Maadele, mai Tschuurale, mai rutschlz Paalapiirl,
ollz, woosdr sui drzeiln wäarn, hot ollm a Hintrtiirl.
Gäa du lai piineibm af dein Tonz, unt lossdr nicht drzeiln,
itlai di Räasln plian roat, roat plian aa di Frseiln.
/ Probstner

Gåsen
Medlem

Inlägg av Gåsen » 5 mars 2007, 16:23

nagot av de mindre germanska spraken.... ligger nara tyska sa jag gissar pa luxemburgiska, med risk for att gora bort mig.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 mars 2007, 22:45

I och för sig ingen dum gissning alls. Men språket klassas som ett blandspråk. Att någon sorts tyska utgör basen är väl givet, men språket innehåller talrika element från keltiska språk och hebreiska. Dessutom finns inslag av rommani. Gruppen som talar det har framför allt bott i länderna runt Rhen. Sångtexten ovan hittade jag på en cd som jag köpte i Sydtyrolen.

/ Probstner

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 6 mars 2007, 13:41

Skulle det vara jiddisch?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 6 mars 2007, 22:30

Har inte varit med på någon quiz här på länge.. hur är reglerna, är det tillåtet att söka information på nätet och i böcker, eller förväntas man kunna svaren "i huvudet"?

Om det inte framgår så vet jag med andra ord svaret nu, men visste det inte för en kvart sen.. min google-fu är stark. :-) Men jag avvaktar väl lite och låter de som eventuellt kan detta svara först (och jag kan säga att jag är rätt imponerad om någon faktiskt kan det utan att söka).

Men jag kan i alla fall avslöja för elefanten att det inte är jiddisch. Mycket mer obskyrt än så.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 mars 2007, 00:14

Engan: kan man svaret i huvudet så kan man känna sig extra mallig på sin kammare. Men jag ser det som en viktig poäng att lära sig saker här på Skalman, och quizzarna är ofta lärorika. Så det är helt o k att kolla i böcker, fråga folk eller googla. En annan femma är att det kan vara en skön konst att ställa svårgooglade frågor, vilket jag inbillar mig att min var före ledtrådarna.

Det är helt riktigt mycket mer obskyrt än jiddisch.

/ Probstner

Edit: Engans signatur är lite slående med tanke på en av de trakter där språket fortfarande talas.

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 7 mars 2007, 00:53

OK, jag tar och gissar - utan googling - på ladino. Taget ur bakhuvet ...

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 7 mars 2007, 10:17

Ok, jag drämmer till med mitt svar nu då (och nu blir det ju verkligen pinsamt om det skulle visa sig att jag har fel :-)

Jenisch. Talas av jenerna (den svenska termen hittade jag just på, hittar bara tyskspråkig information om folket), ett "resandefolk" i sydtyskland med omnejd. Jenerna är inte zigenare/romani även om deras resande livsstil och traditionella sysselsättningar (skärsliperi, förtenning, korgflätning etc) är lika. Jenerna är mer något i stil med "Tinkers" på Irland och kallas tydligen "vita zigenare" ibland.

Det finns numera jener i bland annat Tyskland, Schweiz, Österrike, Ungern, Belgien, Frankrike, Vitryssland och baltikum. De är kanske sammanlagt en 300.000 eller uppåt en halv miljon människor, lite beroende på hur man räknar. Liksom med alla resandefolk är numera många bofasta, helt eller under stora delar av året, men det finns fortfarande en hel del åretruntresande jener.

Folkets ursprung är omstritt och som så ofta när det gäller den här typen av folk är de inte ens själva inbördes överens om sin historiska bakgrund. De råkade rätt illa ut under nazisternas utrotningskampanjer, men har blivit ganska bortglömda i sammanhanget eftersom de buntats ihop i samma kategori som zigenarna, något jenerna tydligen inte är alltför glada över. Det verkar föras en kampanj för att få en officiell ursäkt och kompensation av den tyska staten.

Faktum är att jag enbart googlade på ditt första inlägg, inte på ledtrådarna. :-) Men det blev en process i flera steg att hitta rätt, och krävde lite kreativitet och att man läser tyska hyfsat obehindrat.

Fast du får gärna tala om för mig vad det var i min signatur som påminde om någon trakt där jeniska talas.. jag har ju inte ens någon signatur?

-Engan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 mars 2007, 12:11

Sumsar: menade Du ladino som rätoromanska eller ladino som sefardiskt språk? Dessvärre är emellertid ingetdera rätt. Visserligen talar alla rätoromanska ladiner tyska, men själva ladinet ser helt romanskt ut. Det gör också sefardisk ladino.

Engan: nja, signatur och signatur - Engadin är en trakt i Schweiz där det finns levande jenisk tradition, det liknar ju Engan lite.

En term man ser ibland är franskengelska Yeniche.

Duktigt googlat, må jag säga.

Engans fråga.

/ Probstner

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 7 mars 2007, 13:29

Ah, då fattar jag vad du menade Probstner.. :-)

OK, ny fråga (som också borde vara svårgooglad): Förutom den lilla snutten på latin i början, vilket alfabet och vilket språk har använts till resten av denna text?
Bilagor
vadardetta.jpg
vadardetta.jpg (67.17 KiB) Visad 1004 gånger

Gåsen
Medlem

Inlägg av Gåsen » 7 mars 2007, 18:00

problemet med denna quiz ar att vi inte ar halften sa allmandbildade nar man inte kan google, gissar att denna kommer ta ett tag. att det ar europeiskt verkar klart. gotiska??

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 7 mars 2007, 22:01

Nix, inte gotiska. Men visst är det europeiskt.

Det finns fler sätt än att googla :-) När någon svarat rätt skall jag dela med mig av ett tips på en utomordentligt trevlig sajt där man ganska lätt kan hitta svar på den här typen av frågor (och sedan slösa bort ett par timmar på att titta på allt annat spännande man hittar, förstås).

-Engan

Sumsar
Medlem

Inlägg av Sumsar » 7 mars 2007, 23:45

Probstner skrev:Sumsar: menade Du ladino som rätoromanska eller ladino som sefardiskt språk? Dessvärre är emellertid ingetdera rätt. Visserligen talar alla rätoromanska ladiner tyska, men själva ladinet ser helt romanskt ut. Det gör också sefardisk ladino.
Syftade på ladino som judiskt/sefardiskt språk - tänkte att det kunde ha hebreiska inslag men anade att det inte var germanskt. Jenisch hade jag aldrig hört om förut. Intressant!

Gåsen
Medlem

Inlägg av Gåsen » 8 mars 2007, 10:39

vissa bokstaver finns i det feniciska alfabetet, andra i fornlatin, men jag antar att det ror sig om ett senare sprak med tanke pa att det ar skrivet pa ett till synes valbehallet trastycke??

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 8 mars 2007, 11:22

Hmm om någon form av fornlatin är inblandat ligger ju etruskiska nära till hands att gissa på.

Låst