Var stod slaget vid Bråvalla?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Var stod slaget vid Bråvalla?

Inlägg av Dan Koehl » 24 maj 2003, 01:57

(Diskussion om slaget vid Bråvalla återfinns på strängen Slaget vid Bråvalla, den här strängen diskuterar var det stod)

I strängen Slagfält i Sverige finns ju en punktlista med bl.a.:

* År 700 cirka Slaget vid Bråvalla Ej historiskt vederlagt.

Läste just nu lite i hervarsagan, http://www.snerpa.is/net/forn/hervar.htm och möter då texten:

"Sigurðr hringr tók konungdóm í Danmörk. Hann barðist við Harald konung hilditönn á Brávelli í eystra Gautlandi, ok þar fell Haraldr konungr ok mikill fjöldi liðs með honum"

Skall man tolka eystra Gautlandi som Östergötland eller östra Gotland?
Senast redigerad av 3 Dan Koehl, redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 26 maj 2003, 16:04

Det syftar på Götaland, ej Gotland.

/Janne

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 maj 2003, 18:53

barzam skrev:Det syftar på Götaland, ej Gotland.

/Janne
Intressant. har alltid förut hört att Bråvalla skulle legat i Uppland, men enligt Hervarsagan är det ju solklart, striden skulle ha stått i Östergötland.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 27 maj 2003, 00:03

Dan Koehl skrev:Intressant. har alltid förut hört att Bråvalla skulle legat i Uppland, men enligt Hervarsagan är det ju solklart, striden skulle ha stått i Östergötland.
Uppland? Den teorin har jag aldrig stött på - var har du hört det?

NE skriver så här: "Man har i äldre forskning försökt lokalisera slaget till Skatelövs socken i Småland eller till trakten av Bråviken i Östergötland och daterat det till 700-talet. 1900-talets forskare har betraktat B:s existens med stor skepsis, och sägnens eventuella verklighetsbakgrund är omöjlig att fastställa.", och inte ens Nordisk Familjebok 1878 spekulerar om Uppland ...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 27 maj 2003, 00:51

Utan diskussion inga fakta, allt för att trådarna skall växa och frodas :)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 27 maj 2003, 00:57

Jag har också alltid placerat slaget i Uppland. Känns konstigt att Uppsala-kungarna skulle slagits i Småland.

Men om de gjort det... Varför? Sträckte sig kanske det uppländska kungariket ända ner dit?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 27 maj 2003, 01:38

Haldir skrev:Jag har också alltid placerat slaget i Uppland. Känns konstigt att Uppsala-kungarna skulle slagits i Småland.

Men om de gjort det... Varför? Sträckte sig kanske det uppländska kungariket ända ner dit?
Småland låter lite mer osannolikt, Östergötland däremot troligt. "Roden" lär under långa tider ha inkluderat Östergötlands kuststräcka. Vid Aspa löt skall finnas en runsten (utmed Eriksgatan, där den korsar Storån) som omnämner Svitjod.

Aspastenen, känner nån till texten? Hittade följande på nätet:

Vid Veckhål: "Björn lät resa denna sten efter Styrbjörn, sin svekfullt dödade son. Krist hjälpe hans ande"

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 27 maj 2003, 10:19

Efter din beskrivning om Sviþjoð förmodar jag att det är
SÖ FV1948;289, vid Aspa bro, Ludgo socken, Södermanland.

Inskriften lyder (efter Rundata):
ostriþ : lit : -ira : ku(m)... ...usi ÷ at : anunt ÷ auk : raknualt : sun : sin ÷: urþu : ta...R : - (t)an...-...(k)u : ua-u : rikiR : o rauniki : ak : snialastiR : i : suiþiuþu

Och i 'nationellt fornspråk':
Astrið let [g]æra kum[bl þa]usi at Anund ok Ragnvald, sun sinn. Urðu da[uði]R Dan[mar]ku, va[R]u rikiR a Rauningi ok sniallastiR i Sveþiuðu.

I rundatas engelska översättning:
Ástríðr had these monuments made in memory of Ônundr and Ragnvaldr, her son. (They) died in Denmark, were powerful in Rauningi and the ablest in Sweden.

Det finns 13 stenar från Ludgo socken, men bara denna nämner Sviþjoð. En av de andra stenarna nämner dock en marknadsplats som tydligen är viktig efter vad jag läste på internet.

/Janne

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 27 maj 2003, 10:28

barzam skrev:Det finns 13 stenar från Ludgo socken, men bara denna nämner Sviþjoð. En av de andra stenarna nämner dock en marknadsplats som tydligen är viktig efter vad jag läste på internet.

/Janne
(Delade tråden från Slagfält i Sverige , slaget vid Bråvalla förtjänar en egen sträng)

Är jag överdrivet ickekritisk om jag ser denna runsten och dess text som ett tydligt tecken på att denna kustremsa tillhörde Svitjod vid denna tid?
Senast redigerad av 2 Dan Koehl, redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 27 maj 2003, 10:46

Ja. Det står bara att två personer var dugligast i "Sverige". Detta varken motsäger din teori eller stödjer den.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 27 maj 2003, 10:55

barzam skrev:Ja. Det står bara att två personer var dugligast i "Sverige". Detta varken motsäger din teori eller stödjer den.
Jag kanske tolkar den okritiskt, men när jag läser Riksantikvarieämbetets översättning och beskrivning:"Aspastenen i Södermanland är rest efter Anund och Rangvald som var mäktiga a Rauningi 'i Röninge' som sannolikt hör ihop med de nuvarande namnen i trakten, Rönö härad och Runtuna socken." så uppfattar jag det som att åtminstone runristaren velat ha det till att denna trakt, alltså Rauningi, ingått i Svitjod?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 27 maj 2003, 11:11

Upptäckte nu strängen Slaget vid Bråvalla, så jag döpte om den här strängen till var stod slaget? (En liten nödlösning, men vad gör man med alla strängar som avhandlar samma ämne?)

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 27 maj 2003, 11:21

Lindir skrev:Uppland? Den teorin har jag aldrig stött på - var har du hört det?
Lite osäker på var, men när jag finkammar nätet ser jag att jag inte är (var, är nu övertygad) ensam, kolla t.ex. Mats Adolfssons Svenska uppror

-Men som sagt, jag håller från och med nu på Östergötland :)

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 1 juni 2003, 11:39

Jag har hört på dagens östermalm, faktiskt. Ska genast leta reda på källan! :wink:

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 1 juni 2003, 12:40

Carolus XII skrev:Jag har hört på dagens östermalm, faktiskt. Ska genast leta reda på källan! :wink:
borde itne dagens östermalm ha legat under vatten på den tid det begav sig?

Skriv svar