Bedömma Vikingarna utifrån deras paradis.

Skriv svar
Ressel
Medlem

Bedömma Vikingarna utifrån deras paradis.

Inlägg av Ressel » 11 januari 2005, 22:48

Jag och en vän satt och funderade på om man kan dra några slutsatser om vikingarnas ideal och liv om man ser till deras paradis (valhall). Den gängse bilden beskriver nämligen valhall som ett ställe med oändliga mängder mat, dryck och även viss strid (man höll enviger i valhall om jag minns rätt). Om man ansåg att det fanns kvinnor i valhall är jag ej säker på.

Nu till frågan. Kan man dra slutsatser om vikingarna baserat på denna bilden av deras "paradis". Värdesatte dom strid, mat och dryck över all annat? Denna frågan kan också göras mer generell, kan man bedöma alla folk utifrån deras bild av paradiset?

Jag anser att så är fallet, ett exempel kan vara vår tids kristna, de ser ju paradiset som en fridens plats, de flesta kristna är ju också ganska fredliga av sig. Den felkällan som finns i detta resonemanget kan vara om man har uppfattat bilden av paradiset fel, vikingarna kanske inte alls föreställde sig valhall som jag har fått klart för mig genom skolan och diverse böcker. Tåls att tänka på

Tåls att tänka på, hoppas det kan bli en intressant diskussion om detta :)

Mvh Ressel.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 12 januari 2005, 08:57

Frågan är hur mycket av valhallsmyten som är korrekt och hur mycket som är tillagt i efterhand av de medeltida historieskrivarna.

/Gorm

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 12 januari 2005, 10:55

Maten och drycken finns också i andra versioner av paradiset. Kvar blir striden, som var förberedande inför Ragnarök. Ragnarök har likheter med exempelvis kristna domedagsföreställningar. Jag ställer mig tvivlande till det kulturellt unika, liksom jag är mycket skeptisk till att försöka dra generaliserande slutsatser om kynne. Att kristna skulle vara fridfullare än någon annan... let's not go there.

corona
Ny medlem

Inlägg av corona » 14 januari 2005, 00:23

maten och drycken finns ju som sagt i stort sett alla religionrs bild av livet efter detta och angående striderna tror jag det ansågs vara hedervärt att slåss om jag minns rätt så kunde man dessutom inte dö i valhall utan sårenläkte sig själva och man kunde inte känna smärta där. men är ingen expert på nordisk mytologi men har för mig att det var så iaf=P

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 22 januari 2005, 18:23

Vad som ofta glöms är att Vallhall inte är ett paradis. Visserligen var det dit man hämtades om man dog i strid. Vill minnas någon saga där man tvärtemot att hoppas på att hämtas till Vallhall såg det som något negativt. Minns tyvärr inte vilken saga just nu men Oden hämtade i vart fall endast de bästa varför en god man riskerade att hämtas "för tidigt". Än värre torde vara att hämtas av Freja? Det borde rimligtvis innebära att man ratats av Oden? Frejas gård i Asgård är ett krigarparadis bredvid Valhall dit de fallna krigare som oden inte lagt beslag på färdas.

Vad mer som glöms är att Vallhall inte motsvaras av ett helvete. Dvs att bara för att man inte berättigades plats i Vallhall med dess njutningar och daglig strid i förberedelse för Ragnarök så förpassades man inte till ett helvete.
Dog man i sänghalmen eller av annan orsak inte var "stridsduglig" nog för Vallhall så fördes man till undervärlden och det är väl den enda likheten med ett kristet helvete som jag kan finna = att det ligger i underjorden (vid Ygdrasils rötter).

Undervärlden består i sin tur av två helt olika landområden som skiljs åt av Nidafjällets lodräta klippor. Norr om fjället ligger Nifelhel som är ett i dimmor insvept land med gyttjig mark. Dystert, kallt och fasligt är Nifelhel och det är dit tjuvar och nidingsmän förs efter döden och därmed kanske får betraktas som de asatroendes helvete?

På andra sidan Nidafjället, i söder, finns ett land med evig sommar blomstrande fält och härliga lundar. Dit förs de som dör i sänghalmen och det låter ju knappast som något helvete? Landet heter Hel och är uppdelat i två riken. Mimers rike finns över det forna Ginnungagap och omkring den skapande visdomens källa som Mimer vaktar och vårdar. Urds rike finns ännu längre söderut och omsluter värmens källa som vaktas av nornorna Urd, Verdandi och skuld. Det är de som slår fast människors livslängd och allt levandes öde samt vattnar Ygdrasils rötter.

Det är hur jag tolkar asatrons efterliv utifrån flera källor men jag påstår inte att det är det enda rätta och inte heller tänker jag bege mig till biblioteket för att gräva fram källor till mina påståenden. Vill ni motbevisa det så gå själva till bibblan och läs på för att bilda er egen uppfattning men förvänta er inga mothugg från mig. (lite trött på den delen av skalman därför väljer jag att understryka detta samt att jag inte påstrå att jag har rätt!)

Det fanns för övrigt kvinnor även i Asgård och Vallhall. (enligt mig ;) )

Så för att komma till saken tror jag inte man kan grunda en bild av nordbornas mentalitet och vardag utifrån myter som dessutom nedtecknats långt efter vikingatiden. Dock tror jag de innehåller en stor portion sanning och har ett värde för vår förståelse av de vikingatida nordborna.

Mvh
Björn

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 januari 2005, 19:48

Men vad hadde kvinnor att hoppas på om de var asadyrkare (för de lär knappast dö en tapper död i strid) elle var de bara raka vägen till Hel för dem?

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 22 januari 2005, 21:12

Jag tror huvudpunkten för de asatroende skandinaverna inte var livet efter detta utan att få hjälp av gudarna i detta liv.

Skriv svar