Vad som ofta glöms är att Vallhall inte är ett paradis. Visserligen var det dit man hämtades om man dog i strid. Vill minnas någon saga där man tvärtemot att hoppas på att hämtas till Vallhall såg det som något negativt. Minns tyvärr inte vilken saga just nu men Oden hämtade i vart fall endast de bästa varför en god man riskerade att hämtas "för tidigt". Än värre torde vara att hämtas av Freja? Det borde rimligtvis innebära att man ratats av Oden? Frejas gård i Asgård är ett krigarparadis bredvid Valhall dit de fallna krigare som oden inte lagt beslag på färdas.
Vad mer som glöms är att Vallhall inte motsvaras av ett helvete. Dvs att bara för att man inte berättigades plats i Vallhall med dess njutningar och daglig strid i förberedelse för Ragnarök så förpassades man inte till ett helvete.
Dog man i sänghalmen eller av annan orsak inte var "stridsduglig" nog för Vallhall så fördes man till undervärlden och det är väl den enda likheten med ett kristet helvete som jag kan finna = att det ligger i underjorden (vid Ygdrasils rötter).
Undervärlden består i sin tur av två helt olika landområden som skiljs åt av Nidafjällets lodräta klippor. Norr om fjället ligger Nifelhel som är ett i dimmor insvept land med gyttjig mark. Dystert, kallt och fasligt är Nifelhel och det är dit tjuvar och nidingsmän förs efter döden och därmed kanske får betraktas som de asatroendes helvete?
På andra sidan Nidafjället, i söder, finns ett land med evig sommar blomstrande fält och härliga lundar. Dit förs de som dör i sänghalmen och det låter ju knappast som något helvete? Landet heter Hel och är uppdelat i två riken. Mimers rike finns över det forna Ginnungagap och omkring den skapande visdomens källa som Mimer vaktar och vårdar. Urds rike finns ännu längre söderut och omsluter värmens källa som vaktas av nornorna Urd, Verdandi och skuld. Det är de som slår fast människors livslängd och allt levandes öde samt vattnar Ygdrasils rötter.
Det är hur jag tolkar asatrons efterliv utifrån flera källor men jag påstår inte att det är det enda rätta och inte heller tänker jag bege mig till biblioteket för att gräva fram källor till mina påståenden. Vill ni motbevisa det så gå själva till bibblan och läs på för att bilda er egen uppfattning men förvänta er inga mothugg från mig. (lite trött på den delen av skalman därför väljer jag att understryka detta samt att jag inte påstrå att jag har rätt!)
Det fanns för övrigt kvinnor även i Asgård och Vallhall. (enligt mig

)
Så för att komma till saken tror jag inte man kan grunda en bild av nordbornas mentalitet och vardag utifrån myter som dessutom nedtecknats långt efter vikingatiden. Dock tror jag de innehåller en stor portion sanning och har ett värde för vår förståelse av de vikingatida nordborna.
Mvh
Björn