Röde Baronen

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Gotish
Medlem

Röde Baronen

Inlägg av Gotish » 21 oktober 2007, 16:25

Jag vill försöka få tag på en replica av Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen (Röde Baronen) ceremoniella uniform. Är det någon här som har tips på bilder, litteratur eller kanske rent av en affär? All hjälp är av intresse då jag inte funnit mycket.

Jag har försökt att googla efter en beskrivning av dressen men fotona är ju som bekant svartvita och jag har inte hittat en tillfredställande skriftlig beskrivning. Om jag har förstått det rätt så hade Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen en Cerimonell dräkt när han var stationerad vid Uhlan*, men fick han ingen ny uniform när han förflyttades till Luftstreitkräfte?

//Mattias

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 oktober 2007, 17:03

Bild
Nått sånt här eller?

Han tillhörde Kaiser Alexender III von Russia ulan regiment (1. Westpreussieshen regiment)

Gotish
Medlem

Inlägg av Gotish » 24 oktober 2007, 20:23

Jag kan tyvärr inte se din bild :( Har du nån länk kanske?

//Mattias

Gotish
Medlem

Inlägg av Gotish » 24 oktober 2007, 20:25

Han tillhörde Kaiser Alexender III von Russia ulan regiment (1. Westpreussieshen regiment)
Men inte när han var stationerad som pilot eller? Förklara gärna någon.

//Mattias

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 24 oktober 2007, 22:10

Psilander skrev:Bild
Nått sånt här eller?

Blev liten blanding av både tyska och engelska där tror jag, titeln på regementet är Ulanen Regiment Kaiser Alexander III von Russland (Westpreussisches) Nr. 1. Vid krigsutbrottet tillhörde regementet V armékåren och var stationerat i Militsch (nu Milicz i Polen) och Ostrowo (nu i Polen).

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Re: Röde Baronen

Inlägg av tyskaorden » 24 oktober 2007, 22:21

Gotish skrev:Jag vill försöka få tag på en replica av Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen (Röde Baronen) ceremoniella uniform. Är det någon här som har tips på bilder, litteratur eller kanske rent av en affär? All hjälp är av intresse då jag inte funnit mycket.

Jag har försökt att googla efter en beskrivning av dressen men fotona är ju som bekant svartvita och jag har inte hittat en tillfredställande skriftlig beskrivning. Om jag har förstått det rätt så hade Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen en Cerimonell dräkt när han var stationerad vid Uhlan*, men fick han ingen ny uniform när han förflyttades till Luftstreitkräfte?

//Mattias
I The German Army in World War I del 1-3 står att läsa om flygarnas uniformer att de officerarare som överförts från andra enheter fortsatte att bära den ursprungliga uniformen med en bevingad propeller på axelklaffarna. Vidare bars ett pilotemblem på bröstet.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 oktober 2007, 23:21

Nytt försök

Ulaner

Bild

Skriv svar