Värnpliktarméer i Europa

Skriv svar
Användarvisningsbild
dot
Medlem

Värnpliktarméer i Europa

Inlägg av dot » 24 augusti 2003, 18:01

Jag är intresserad av att få reda på vilka västeuropeiska länder som fortfarande tillämpar allmän värnplikt.

Jag föreställer mig att det rör sig om ett antal, befolkningsmässigt, små nationer, men de kan väl inte vara särskilt många?

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Re: Värnpliktarméer i Europa

Inlägg av KA » 24 augusti 2003, 18:03

dot skrev:Jag är intresserad av att få reda på vilka västeuropeiska länder som fortfarande tillämpar allmän värnplikt.

Jag föreställer mig att det rör sig om ett antal, befolkningsmässigt, små nationer, men de kan väl inte vara särskilt många?
Det gör väl samtliga länder utom Storbritanien och Frankrike som har yrkesförsvar.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 24 augusti 2003, 18:27

Jag tror att även Be-Ne-Lux
har gått över till yrkesarméer.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2003, 18:42

Även Frankrike och Spanien planerar väl att gå ifrån den allmänna värnplikten, men jag är osäker på om de har gjort det än.
Italien har som mål att införa ett betydande antal yrkessoldater, men ja gär osäker även här...
Tyskland är jag osäker på....

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 24 augusti 2003, 18:45

tryggve skrev:Även Frankrike och Spanien planerar väl att gå ifrån den allmänna värnplikten, men jag är osäker på om de har gjort det än.
Italien har som mål att införa ett betydande antal yrkessoldater, men ja gär osäker även här...
Jag har redan nämt Frankrike, de beslutade om Yrkesförsvar 1996.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2003, 18:46

KA skrev:
tryggve skrev:Även Frankrike och Spanien planerar väl att gå ifrån den allmänna värnplikten, men jag är osäker på om de har gjort det än.
Jag har redan nämt Frankrike, de beslutade om Yrkesförsvar 1996.
Sorry, missade det!

Användarvisningsbild
dot
Medlem

Inlägg av dot » 24 augusti 2003, 18:47

De verkar uppenbarligen vara fler än jag först trodde. Därför undrar jag hur många av dessa länder som de facto befaller hela den manliga befolkningen att öva krig.

...och hur många som tillämpar, den svenska modellen, där ekonomiska omständigheter och politiska realiteter tvingat fram en omtolkning av begreppet "allmän".

Nu när kalla kriget sedan ganska länge är över, hur ser man inom NATO på värnplikts- contra yrkesarmé?

Utöver Israel, finns det fler "västerländska" demokratier utanför Europa som tillämpar värnplikt?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 24 augusti 2003, 18:51

Många har ju börjat dra ned just för att invasionsförsvaret har övergetts, och man satsar nu mer på internationella operationer och "rapid reaction".
Som sagt, de flesta länder i västeuropa verkar i alla fall planera att överge värnplikten på sikt. Åtminstone som det verkar nu.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Värnpliktarméer i Europa

Inlägg av Hans » 27 augusti 2003, 17:32

dot skrev:Jag är intresserad av att få reda på vilka västeuropeiska länder som fortfarande tillämpar allmän värnplikt.

Har kvar (i teorin i alla fall)
Danmark
Tyskland
Grekland
Norge
Österrike
Finland
Sverige
Schweiz

På väg ut
Frankrike
Italien
Spanien
Portugal

Nyligen avskaffat
Belgien
Nederländerna

Länge sen...
Irland
Luxemburg (1967 - m.a.o ingen relation med små länder)
UK

MVH

Hans

Efter att ha kontrollerat med källa: http://www.copri.dk/publications/WP/WP% ... 5-1999.doc

Skriv svar