80cm Gustav Järnvägskanon

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

80cm Gustav Järnvägskanon

Inlägg av Luno » 7 maj 2003, 16:24

Gustav är ju utan tvekan den största kanon som någonsin byggts och det var ju ca 2 000 pers som skötte den och batteri chefen var en general major. Hade man verkligen nytta av ett sånt monster? visst den skött kraftiga granater men 2 000 man! dom hade tyskarna kunnat betjäna ca
200 st 105cm vanliga fältartilleri med som kan ställa till med lika mycket skada och dom går att förflytta någorlunda snabbt och smidigt
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 7 maj 2003, 16:25

Slog dom inte ut fästningen i Sevastopol med den?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 maj 2003, 16:33

Senast redigerad av 1 Johan Elisson, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 7 maj 2003, 16:34

jo det stämmer att dom skött sönder halva Sevastopol med Järnvägskanoner men frågan är om Gustav var med där

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 maj 2003, 16:34

Schwalbe skrev:Slog dom inte ut fästningen i Sevastopol med den?
Jo!(även under namnet Dora)

Leningrad(se mitt inlägg)
Järnvägsartelleri

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 7 maj 2003, 16:39

oj det fanns några tråddar i ämnet redan ber om ursäkt för det

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 maj 2003, 16:44

Ingen fara. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 7 maj 2003, 16:44

oj det fanns några tråddar i ämnet redan ber om ursäkt för det
Inte så lätt att veta som nykomling :)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 7 maj 2003, 16:53

Länk med info om Dora & Gustav.
http://www.vlewis.net/dora.html

MVH

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 7 maj 2003, 18:23

Jag vete fasen var jag läste det, undra om det var en bok om Speer.

Under ett stabsmöte med Hilter så kom kanonen på tal och Gören utstötte lite drogat att en sån kanon skulle vara perfekt att ha som luftvärnskanon. Men en sprängranat som exploderade vid en viss höjd.

Dom andra som var med på mötet tittade skeptisk på Göring, som förstod att han var drogpåverkad.

Någon utstötte.

Omöjligt. Om vi räknar att vi kan ladda 2 skott i timmen. Då är flygraiden redan över innan vi hade fått iväg andra skottet.

:D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 maj 2003, 18:36

Jag har hört samma version fast med Hitler som föreslog att använda den som pansarvärnskanon. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 7 maj 2003, 18:37

Mille1 skrev:.

Dom andra som var med på mötet tittade skeptisk på Göring, som förstod att han var drogpåverkad.
Den klanten gick ju nästan konstant på kokain.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 7 maj 2003, 18:50

Schwalbe skrev:Slog dom inte ut fästningen i Sevastopol med den?
Oavsett detta så är inte en sådan superkanon ett exempel på väl använda resurser. En oherrans massa arbete, tankemöda och råmateriel resulterar i en grej som går att använda en gång, och då efter oerhörda förberedelser. Ett fåtal ombyggda flygplan, till konceptet liknande de Lancasters som bar de brittiska superbomberna, hade varit billigare att utveckla och mindre omständiga att få till skott.

Till viss del går det dock att förklara den tyska fascinationen för sådana klumpedunser. Under WWI så hade man emellanåt nått betydande framgång med monsterpjäser av något mindre dimensioner, så det fanns nog ett viss tendens att se sådana pjäser i en mer positiv dager än de förtjänade.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 maj 2003, 20:20

Mille1 skrev:Jag vete fasen var jag läste det, undra om det var en bok om Speer.

Under ett stabsmöte med Hilter så kom kanonen på tal och Gören utstötte lite drogat att en sån kanon skulle vara perfekt att ha som luftvärnskanon. Men en sprängranat som exploderade vid en viss höjd.

Någon utstötte.

Omöjligt. Om vi räknar att vi kan ladda 2 skott i timmen. Då är flygraiden redan över innan vi hade fått iväg andra skottet.
Det är Johans version som är den rätta:
Vid en demostration av 80 cm kanonen "Gustav", som kunde förflyttas på järnvägsräls, blev general Guderian alldeles skräckslagen när han hörde dr. Müller från Kruppverken säga till Hitler att man skulla kunna använda den jättelika kanonen mot stridsvagnar. "För ett ögonblick blev jag helt stum. För mitt inre såg jag skräckbilden av en masstillverkning av "Gustavs"", berättade Guderian. Han skyndade sig att förklara för Hitler, att visst kunde man avfyra denna kanon i riktning mot en stridsvagn, men att den med all sanolikhet inte skulle komma träffa stridsvagnen och att det där efter tog 45 minuter att ladda om denna jättelika kanon innan man kunde avlosssa nästa skott.
Källa: Andra världskriget, kriget i luften.

:)
Ett fåtal ombyggda flygplan, till konceptet liknande de Lancasters som bar de brittiska superbomberna, hade varit billigare att utveckla och mindre omständiga att få till skott.
Som hade kunnat göra så här:
Johan skrev: ett ammunitionsmagasin byggt av ryssarna under jorden under Severnaja-bukten, speciellt konstruerat för att inte kunna bli förstört av något som helst konventionellt vapen, men "Schwere Gustav" var inte heller ett konventionellt vapen, nio projektiler (á 7100kg) borrade sig ner genom vattnet, genom över 30 meter sjöbotten och exploderade sen inuti magasinet. Efter den nionde projektilen fanns inte magasinet mer
Vad jag vet så höll jänkarna på med att utveckla fram bombplan som skulle knäcka u-båtsbunkrana i Frankrike, men dessa blev klara efter kriget.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 7 maj 2003, 20:39

Det är Johans version som är den rätta:
Vid en demostration av 80 cm kanonen "Gustav", som kunde förflyttas på järnvägsräls, blev general Guderian alldeles skräckslagen när han hörde dr. Müller från Kruppverken säga till Hitler att man skulla kunna använda den jättelika kanonen mot stridsvagnar. "För ett ögonblick blev jag helt stum. För mitt inre såg jag skräckbilden av en masstillverkning av "Gustavs"", berättade Guderian. Han skyndade sig att förklara för Hitler, att visst kunde man avfyra denna kanon i riktning mot en stridsvagn, men att den med all sanolikhet inte skulle komma träffa stridsvagnen och att det där efter tog 45 minuter att ladda om denna jättelika kanon innan man kunde avlosssa nästa skott.
Källa: Andra världskriget, kriget i luften.

Du har helt rätt!

Jag visste att jag hade sett det nånstans. Jag har serien så det är helt rikygt. Sorry.

Skriv svar